24 באוגוסט 2012

ההתחממות הגלובלית גורמת למוות מרעב! (בערך)

בהמשך לראיון שהוענק לערוץ 1 לפני מספר ימים מציג עוזי, מצוות החברים בבלוג את סיפורם של 6 גרפים. אם למישהו עדיין יש ספק בכך שההתחממות הגלובלית גורמת למוות המוני, הנה הגרפים שימחישו זאת:


כולנו שומעים, ובקרוב נרגיש, על עליית מחירי המזון בארץ. אם נתייחס לעיתונות נגלה מספר אשמים – עליית המע"מ, עליית מחיר הדלק ובעיקר הבצורת הממושכת שפוקדת את ארה"ב כבר 4 שנים. ניתן, כמובן, למצוא גם סיבה לבצורת הזו – ההתחממות הגלובלית (הכתבה בה מגלה ה"טוש" את נייר התעמולה של האנסן ומעמיד לו את שופר התעמולה המקומי). עם כזו ראיה משמעותית אולי כדאי שנחשוב שוב על הנושא הזה, אולי אנחנו טועים ובאמת ההתחממות הגלובלית מעשה ידי אדם היא הגורם לרעב הנוראי כל כך? (אל תשכחו שכשאצלנו הקוטג' מתייקר באפריקה אנשים מתים מרעב.)
נעקוב אחרי הנתונים של 2 סוגי דגנים חשובים, החיטה (מחיר הלחם) והתירס (בערך כל דבר אחר, כולל מחירי החלב, הבשר והביצים, כיוון שהוא משמש להאכלת חיות משק שונות). כל הנתונים גלויים במשרדי האנרגיה והחקלאות האמריקאיים.
נתחיל מבחינת המחירים שלהם:

איור 1: מחירי החיטה והתירס בדולר אמריקאי לבושל (יחידת מידה מקובלת לתוצרת חקלאית)

כן, באמת שהמחירים זינקו שניהם מאז 2005 בערך. ההיגיון אומר שאם יש בצורת מהתחממות גלובלית אז ההיצע נמוך – אם מייצרים פחות תירס וחיטה אז המחירים יעלו. נראה אם זה קרה:


איור 2: כמות החיטב והתירס המיוצרים בארה"ב בשנה ביחידות של בושל (שימו לב לביליון הקטן ליד הציר...)

רק רגע! כמות החיטה ירדה רק מעט בשלושים השנים האחרונות וכמות התירס ממש בזינוק, אפילו מאז 2005. איך זה קרה? נראה מה החקלאים מגדלים בארה"ב:


איור 3: השטח שעליו גידלו בארה"ב חיטה ותירס באקר

טוב. לפני 95 השטח שעליו גידלו חיטה ותירס היה בערך זהה. מאז 95 גידלו פחות חיטה אבל שטח הגידול של התירס לא ירד ומאז 2005 בערך שטח הגידול של התירס זינק. חקלאי ארצות הברית בוחרים לגדל יותר תירס ופחות חיטה. אז למה, אם מגדלים יותר תירס ומייצרים יותר תירס, מחיר התירס לא יורד בעולם? האם מדובר על שילוב של התחממות גלובלית עם כשל שוק ברמה עצומה שגורם לרעב במדינות העניות? לא ממש. הנה המקום אליו הולך כל אותו תירס:

איור 4: תירס המשמש לייצור אתנול לתחבורה בארה"ב

מאז 2005 כמויות עצומות של תירס משמשות לייצור אתנול לתחבורה בארה"ב. התעשייה העצומה הזו נתמכת בסובסידיות מהממשל הפדראלי ומביאה לשריפה של כמעט מחצית (!) מכמות התירס המיוצר בארה"ב כיום במנועי מכוניות. כמובן שכל העניין התחיל בסביבות 2004 עם תחילת הסובסידיות המטורפות שגרמו לחלק ניכר מהחקלאים לעבור לגידול תירס לא למאכל.
אז למה הם עושים את זה? אולי זה מוביל לעליה ברמת החיים האמריקאית או למשהו טוב אחר? התשובה היא שהמרת תירס לאתנול היא תהליך די גרוע מבחינה אנרגטית ובהחלט לא כלכלי, כך שאם כבר אז כל העסק מוריד את רמת החיים בארה"ב. הסיבה היחידה לדבר המטורף הזה היא השליטה של קנאי האקלים בממשל ובשיח הציבורי האמריקאי. ההיסטריה מהתחממות גלובלית מעשה ידי אדם גובה קורבנות אדם ראשונים (שזה כמעט מה שכתבתי בכותרת...).

לסיום, שני גרפים עצובים ומדאיגים. מה כבר ההשפעה העולמית של החלטות אמריקאיות מטופשות?

איור 5: יצור התירס העולמי, אחוז התירס העולמי שהופך לאתנול בארה"ב וייצור התירס העולמי ללא התירס המדובר.

שני דברים ברורים מהגרף הזה: כמות התירס בעולם עולה בצורה יפה, אך עם התחשבות בתירס ששורפים בארה"ב מאז 2005 אין גידול בייצור התירס העולמי. דבר שני – כ-15% מהתירס המגודל בעולם הופך לאתנול בארה"ב!

והגרף העצוב מכל:

איור 6: בושל תירס לאדם בעולם, עם וללא התחשבות בתירס ההופך לאתנול.

כמות התירס לאדם עד לשנת 2005 עלתה בממוצע, כאשר המשמעות היא ביטחון תזונתי הולך ועולה בעולם ופחות רעב. מאז 2005, למרות שנוצר יותר ויותר תירס לאדם, יש פחות ופחות תירס לתעשיית המזון לאדם. התיאוריות והנבואות השחורות התחילו להוביל את האנושות לאחור בקצב מתגבר וזה בזמן שעוד קיימים מקומות בעולם שבהם רמת החיים נמדדת בקלוריות ליום...
אז הנה, חובבי צדק חברתי ושוק חופשי כאחד צריכים להתנגד להתערבות הנוראית של ממשלים בכלכלה אשר מובילה לרעב, ירידה ברמת החיים ובאופן כללי – לרע בלבד. האם אבירי האקולוגיה לא רואים למה הם גורמים? האם יש איזושהי קנוניה עולמית להרעיב את ההמונים? אני לא חושב כך, אבל על זה אולי בפעם אחרת.

עוזי

4 תגובות:

יעקב אמר/ה...

אני רוצה להוסיף 2 נקודות לניתוח המצויין שבקטע:
1. ההיסטריה של ההתחממות הגלובאלית היא לא הסיבה היחידה למדיניות האתנול המטורפת בארה"ב. סיבה שנייה היא פוליטית: הרצון לסבסד את החקלאים - שהשפעתם הפוליטית גדולה בארה"ב. ההתחממות הגלובאלית שימשה תירוץ נוח והצדקה למדיניות הסיבסוד המוגזם של החקלאות, שגם בלי האתנול היא מדיניות מטורפת למדי (6 מיליארד דולר כול שנה).

2. זה לא טירוף בלעדי לארה"ב - האיחוד האירופי כופה אותם כללים של תכולת ביו-דלק (כמו אתנול) בדלק. אצלהם קיים גורם נוסף - רצונו של הנהגת האיחוד להעביר סיוע למדינות עניות בצורה מסווה, כדי לא לעורר התנגדות ציבורית מבית. האירופים קונים את הביו-דלק מארצות אסיה ואפריקה. אלא שבארצות אלה, כמובן, מייצרים צמחי ביו-דלק במקום אוכל, כלומר - מקדישים יותר שטח לגידול צמחי ביו-דלק, וגורמים בכך לייקור המזון בשוק הפנימי מצד אחד, ולבירוא הג'ונגלים מצד שני.

אז - יש הרבה פנים למעשה שטות זה, אבל, ההיסטריה הגלובאלית היא ללא ספק הגורם המרכזי.

איל אמר/ה...

אפילו בגרינפיס כבר הבינו שהאתנול הוא אסון עולמי ויש להפסיקו.
אבל... את השד הזה כבר יהיה מאד קשה להכניס חזרה אל הבקבוק.

יעקב אמר/ה...

נכון, את השד קשה להכניס חזרה לבקבוק.
בארה"ב למשל יש כ 70 או 100 מפעלים להפקת אתנול מתירס, שבבנייתם הושקעו כמה עשרות אם לא מאות מיליוני דולרים בכול אחד. אי אפשר להגיד להם: תסגרו את המפעל בבקשה.

מה שאפשר לעשות הוא להקפיא את המכסות - שבינתיים הולכות וגדלות כול שנה לפי החוק. לעצור בניית מפעלים חדשים. לעלות על מסלול של סגירה הדרגתית של המפעלים, לאורך שנים.
זה צעד פשוט, שכולם (כולל גרינפיס) תומכים בו - ובכול זאת הוא לא נעשה.
כי העולם מטורף.

דרור אמר/ה...

יש לי חבר שעבד בלובי פוליטי בארה"ב מטעם ארגון פרוגרסיבי, כולל מניעת התחממות עולמית. הוא סיפר לפני כמה שנים על הנסיונות לקידום האתנול לדלק - לא הירוקים דחפו את זה אלא החקלאים ועוד גופים אינטרסנטים כמו חברות המכוניות.

כמובן שגופים ירוקים רציניים מתנגדים לשימוש בדלק מחצבי אחד (דלק לדשן כימי ולחומרי הדברה) כדי ליצור דלק "ירוק" על חשבון תזונה. והוגים סביבתיים דיברו על זה עוד בשנות ה-90 (לדוגמה הרמן דיילי, לסטר בראון)

זה שיש בעיה של ביו-דלק, לא אומר שהבעיות האחרות לא מתקיימות. בצורות ובעיות נוספות יש גם בהודו וסין לדוגמה והם משפיעים על התנובה העולמית.

בכל מקרה מה שברור כאן הוא שיש קשרים חזקים בין אקלים, אוכלוסין, דלק מחבצי ומשאבים מתכלים אחרים כמו פוספט ואשלג, קרקע וחקלאות, וניהול לא נכון שלא כל אלה יגרום לרעב המוני. אם החקלאות תמשיך להתבסס על דלק מחצבי ומשאבים מתכלים אחרים יקרה לתרבות שלנו בדיוק מה שקרה לתרבויות עבר שסמכו על כך שהאובדרפט החקלאי יפתר מעצמו איכשהו - הפתרון של הטבע הוא רעב ומלחמות על משאבים. כמו שגילו האנסזי, המאיה, שומר ואיי הפחסא למזלם הרע.