22 באוגוסט 2012

כישלון המכונית החשמלית

בהמשך לסיקור אודות עלילותיו של שי אגסי, יזם ייחסי הציבור המבריק בארץ הפנטזיות הירוקות, אנו שמחים לארח מאמר שפורסם באתר "המשק". לקוראינו נמליץ לבקר ולקרוא על מגוון הנושאים והניתוחים המוצגים באתר. המאמר במקור מסביר כיצד הצליח האוצר לגבות קרוב למיליארד שקלים נוספים בזכות הכישלון של המכונית החשמלית.




בראיון ב-2009, עליו מדווח גלובס, חזה שי אגאסי כי מאמצע שנת 2011 תמכור בטר-פלייס כ-1,000 מכוניות בחודש וכי החברה תגיע לרווח תפעולי באמצע 2012. כעת מתברר, לפי דניאל שמיל 
ב"טוש," כי אחרי שמאות מיליוני דולרים שנשטפו אל תוך המיזם של אגאסי מסרה (מסרה!) החברה בפועל 304 מכוניות חשמליות. טוטאל, כאשר "כשליש מהם לעובדי החברה."
שמיל שוחח עם סמנכ"ל המכירות של החברה, זוהר באלי, שחשף את המספרים והרשמים העגומים מאחורי פיאסקו הרכב החשמלי:

1. המכונית המשומשת הראשונה של החברה נמכרה לאחרונה בהנחה של 10% ממחיר המחירון, 109,000 ש"ח, לאחר שבעליה הלך לעולמו.

2. כדי לפתות אנשים לעבור לרנו פלואנס החשמלית מציעה החברה מסלול "Pay as you go," המאפשר נסיעה בתשלום של 65 אגורות לקילומטר, ללא התחייבות לחבילה. אם יבחרו הלקוחות לרכוש רנו פלואנס המונעת בבנזין והנוסעת (על־פי נתוני היצרן) כ-13.3 קילומטרים, יגיע התשלום שלהם לכ-62 אגורות לקילומטר, וגם זאת בהנחה כי מחירו של ליטר בנזין ינסוק בספטמבר ל-8.25 ש"ח. המשפחתית החסכונית ביותר אגב היא טויוטה פריוס שגומאת (נתוני יצרן) כ-25.6 קילומטרים על־כל ליטר, מה שמביא את העלות לליטר ל-32 אגורות. מחצית מזו של בטר פלייס.

3. לפי באלי, "החשש העיקרי הוא מהראשוניות… הכשרנו את צוותי המכירות שלנו לא להילחם בתחושה הזאת, אלא רק לנסות לזהות את הסיבה שדחפה את הלקוח להגיע אלינו מלכתחילה – הראשוניות, המחויבות הסביבתית והגיאופוליטיקה (ביסוס העצמאות האנרגטית של ישראל)"

4. לחברה 1,500 הזמנות מציי רכב, ו-100 הזמנות מלקוחות פרטיים. היעד ליולי 2013 (עוד עשרה חודשים) הוא מכירת 4,000 מכוניות, אלא שעד כה הזמינה החברה 100,000 מכוניות. בקצב המוכתב על־ידי היעדים הנוכחיים תימכרנה המכוניות בתוך כעשרים שנה.

5. בשנים 2010 ו-2011 עמדו הוצאות בטר-פלייס על 348 מיליון דולר – למעלה ממיליון דולר לכל מכונית שנמסרה עד כה.

אי העמידה של בטר פלייס ביעדים אותם הציב אגאסי בשנת 2009, סייעה לאזרחי ישראל להימנע מגירעון תקציבי גדול יותר. הסיבה: בזכות רפורמת מיסוי ירוק נהנית המכונית החשמלית של בטר פלייס ממס קנייה של 10 אחוז בלבד, בהשוואה למסי קנייה של יותר מ-80 אחוז המושתים על רוב דגמי כלי־הרכב הנמכרים בישראל.

אם הייתה בטר פלייס מצליחה למכור אלף מכוניות בחודש במהלך 2011 ו-2012, היה אוצר המדינה מאבד למעלה מ-400 מיליון שקלים במס קנייה שלא נגבה, ועשרות מיליוני שקלים נוספים על אובדן מס הבלו על הבנזין. צידו השני של מטבע אובדן ההכנסות הפוטנציאלי היה הכנסות שמנות לאגאסי ושותפיו. אולי זו סיבה לחוש כי נפילתו של הרכב החשמלי אינה כואבת כל כך.

3 תגובות:

איל אמר/ה...

בכל פעם שאני רואה את הפילים הלבנים (הכחולים למעשה) של תחנות החלפת המצברים של "בטר פלייס" יש צביטה בלב: כמה כסף נשפך כאן לשווא... ועל כך שזה היה כל כך ברור שזה מה שיקרה.

איתן אמר/ה...

לפני מספר שנים כאשר אחד הטייקונים המקומיים (אינני זוכר אם דנקנר או עופר) השקיע כספים בבטר פלייס לפי שווי חברה של כמה מיליארדים(שווי בחלומות...) שי אגסי העיז להצהיר ביהירות: "אנחנו כמו ישקר" וזאת עוד לפני שמכר מכונית אחת. אז הבנתי שיש כאן הרבה הרבה אוויר חם. על כך כבר נאמר בתנ"ך "אל יתהלל חוגר כמפתח"

יעקב אמר/ה...

המשקיע הוא עידן עופר, והוא סיפר באחד הראיונות שאביו (ז"ל) הזהיר אותו לא להכנס להרפתקה זו, אבל, כפי שאמר עידן עופר בראיון "אבי זקן, מה הוא מבין בזה?"