22 בפברואר 2013

אנרגיה גיאותרמית באיסלנד

.
בניגוד לשאר מדינות העולם – איסלנד יש לה בעיה מוזרה – יש לה יותר מדי אנרגיה. ובנוסף, האנרגיה שלה היא אנרגיה מתחדשת, גיאותרמית, כלומר – לא אנרגיה מדלק פחמי, והיא לא גורמת זיהום סביבתי.
איסלנד בנתה תחנת כוח גיאותרמית גדולה, ויש לה תכניות לבנות עוד אחדות כאלה. התחנה מנצלת את החום של שכבת הלבה הלוהטת של ליבת כדור הארץ, הנמצאת, באיסלנד, בעומק קטן. קודחים חור לתוך הלבה, ומתפרץ ממנו זרם קיטור המניע טורבינה להפקת חשמל.
הבעיה היא שאיסלנד מדינה קטנה, בת 340 אלף תושבים, ואין לה מה לעשות עם כול החשמל שהיא מפיקה. החשמל מאד זול באיסלנד, כול כך זול שמספר מפעלים גדולים להפקת אלומיניום התמקמו באיסלנד כדי לנצל את המחיר הזול. מחיר החשמל באיסלנד הוא כ 3 סנט לקוט"ש (כ 12 אג), פי 4, 5 או אפילו 7 פחות מאשר בשאר ארצות אירופה.
איסלנד שוקלת לייצא חשמל לאירופה, אבל הדבר מחייב הנחת כבל חשמל תת ימי באורך מעל 1600 ק"מ – פרויקט מסובך ויקר, אך לא בלתי אפשרי.
ארגוני הסביבה באיסלנד מתנגדים לרעיון הכבל, זאת במסגרת הפילוסופיה הירוקה המתנגדת לכול פיתוח ולכול מפעל או דבר חדש. האנרגיה הגיאותאמית אינה מזהמת את הסביבה, והכבל התת ימי אינו פוגע באיש, אבל הירוקים טוענים שיש חשש שהקידוחים הרבים יגרמו לרעידות אדמה.
יעקב


3 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

יש כל מיני סוגים של ירוקים
כולל סוג ששונא תיעוש מכל סוג.
מבחינתו קידוח לעומק האדמה הוא לא טבעי ולכן הגיוני שיהיה "עונש" על זה
לא לחינם מכנים את זה "הדת הירוקה" מכיוון שהיא עובדת במונחים של חטא ועונשו וגם במובנים של אינדולגנציות וקדושים וכדומה.
לכן זה הגיוני שהם יתנגדו הרבה לאנרגיה ירוקה שבאמת עובדת כמו שרובם מתנגדים לאנרגית סכרים במקום שהדבר אפשרי.
אם אנרגיה סולרית הייתה יעילה הם היו מדברים על הזיהום שהיא גורמת ואם אנרגיה רוחנית הייתה טובה הם היו מתיחסים לבעיות שלהם - בקיצור - זה לא איך זה מה - הם שונאים את התעשיה - הם שונאים את העולם המודרני וחושבים שצריך להחזיר את האנושות למאה ה18.

יעקב אמר/ה...

נכון.
ומלבד זה ישנו הפחד מפני הבלתי ידוע.
למשל: קידוחים באדמה יכולים לגרום לרעידות אדמה. אין הוכחה שזה קורה, אין סימנים שזה קורה, אבל יש פחד שזה עלול לקרות. בשם הפחד המעורפל הזה הם מנסים לעצור כול שינוי.

אנו צריכים לחקור דברים, להתקדם, לקחת סיכונים, ולפחד רק מפני דברים ממשיים וברורים, ולא לפחד מהבלתי ידוע.

יוני אמר/ה...

עם כבל חשמלי כזה יהיה אפשר להפיק הרבה אנרגיה