3 בפברואר 2013

הרגישות האקלימית קטנה מאשר חשבנו



הרגישות האקלימית היא העלייה הצפויה בטמפרטורות כתוצאה מהכפלת ריכוז הפד"ח באטמוספרה, שתתרחש לקראת סוף המאה הזו. הוויכוח הגדול על ההתחממות הוא סביב שיעור הרגישות. ה IPCC   כלומר החממיסטים מנבאים, על פי מודלים אקלימיים, עלייה של בין 2 ל 4.5 מעלות, עם ערך אמצעי של 3 מעלות. הספקנים טוענים שהנבואה הזו אינה מבוססת על מדע של ממש, והעלייה הצפויה אינה ידועה, אך סביר להניח שהיא הרבה יותר קטנה. הפושרים מדברים על עלייה בסדר גודל מעלה אחת עד שתיים.

כעת מפרסם המכון המדעי  של נורבגיה מחקר חדש בנושא התומך ברגישות נמוכה. המחקר שלהם מבוסס (איך לא?) על מודל מתמטי ממוחשב, שבו הם הכניסו את כול הנתונים האקלימיים הקיימים. הם מצאו שאם מכניסים את כול הנתונים עד שנת 2000 מקבלים רגישות של 3.7 מעלות שהיא בערך הרגישות של ה IPCC. אבל אם מכניסים גם את הנתונים של העשור 2000-2010 – מקבלים רגישות יותר נמוכה, של 1.9 מעלות בערך. מה שקרה בעשור הזה הוא שההתחממות למעשה נעצרה, והוכח שגורמים טבעיים אחרים (מלבד ה פד"ח) משפיעים השפעה גדולה יותר על האקלים מאשר הניחו. הנה קישור למצגת המסבירה את המחקר הזה.

עוד מצא המחקר שההשפעה המקררת של אירוסולים וסולפטים אינה כה גדולה כמו שהחממיסטים טוענים. כזכור, טוענים החממיסטים שההתקררות הקטנה שהייתה בין השנים 1940-75 נגרמה על ידי אירוסולים וסולפטים. טענה זו, כמו שכולם מודים, אינה אלא ניחוש סתמי שאינו מבוסס על שום נתונים של ממש, כי אין נתוני מדידה של אירוסולים, ולא ידוע מה בדיוק השפעתם. המחקר הנורבגי מצא שהטענה מוגזמת, והשפעת האירוסולים קטנה. כלומר – יש לחפש סיבות אחרות, לא ידועות, כנראה טבעיות, להתקררות של 1940-75.

יש שטוענים שהמחקר הנורבגי עדיין לא פורסם רשמית ולא עבר ביקורת עמיתים, ויש להתייחס אליו בספקנות, עד שייבדק לעומק. זה נכון. המחקר הזה מוכיח, בינתיים, לדעתי, רק דבר אחד: שבעזרת מודלים וסטטיסטיקה אתה יכול להוכיח כול מה שאתה רוצה, בלי קשר לעובדות בשטח. אבל המחקר הזה מצטרף לשורה אורכה של מחקרים בדבר רגישות אקלימית נמוכה מאשר הIPCC טוען.

המחקר עורר הדים ותגובות רבות בבלוגוספרה. (אנו פרסמנו קטעים רבים בבלוג שלנו, בעבר, המפנים בקישוריות למחקרים אחרים בנושא הרגישות).
התגובה מעניינת מאד פרסם ג'יימס אנאן, אחד מראשי המדענים החממיסטים מקבוצת ההוקי-סטיק, על כך בקטע הבא.

יעקב

אין תגובות: