5 בפברואר 2013

אין הצדקה לבהלה אקלימית

אומר פרופ' לנרט בנגטסון, מדען שוודי וותיק ומכובד, חבר האקדמיה השוודית למדעים, לשעבר ראש מכון המחקר הגרמני המפורסם "מקס פלאנק", בעל פרסים מדעיים ותוארי כבוד לרוב.


"אנו יוצרים חרדה ללא הצדקה. כן, האנושות משפיעה על האקלים, אבל אין אינדיקציה שהשינוי כה חמור שמצדיק פאניקה." הוא יותר ויותר מתוסכל מהוויכוחים בנושא האקלים.
התסכול נובע מחלוקת העולם לשני מחנות, אלו המאמינים בהתחממות גלובאלית ואלו שאינם מאמינים, אך האמת המדעית יותר מסובכת, ואינה שחור-לבן. הוא טוען שנוצרה חרדה בלתי מוצדקת שפוגעת ביכולתנו לפעול בצורה הגיונית. הכי חשוב להגיע לפתרונות הגיוניים, רציונאליים.

שהפד"ח וגזי חממה אחרים גורמים התחממות ידוע כבר יותר ממאה שנה, ושבני האדם תורמים לעליית ריכוז הגזים האלה אינו מוטל בספק. מה שמשמש נושא לוויכוח, ושעדיין לא ייושב, הוא מה השיעור או הגודל של ההשפעה הזו.

"ההתחממות במאה השנים האחרונות היא כה קטנה, שלו לא היו קיימים מטאורולוגים וקלימטולוגים למדוד זאת לא היינו מרגישים בה כלל." עוד הוא אומר שנראה שלכדור הארץ מנגנוני התקררות טבעיים יותר חזקים משחשבו קודם. מודלים אקלימיים אינם חזקים מספיק כדי לתאר מערכת כאוטית כמו האקלים ולנפק תחזיות אמינות. הנושא כול כך מורכב שאנו לא יכולים לדרוש מהאנשים לשנות את כול מערכות הכלכלה [והאנרגיה] שלנו רק בגלל שמישהו עשה סימולציות ממוחשבות. כול עוד לא קורה שום דבר רציני צריך לקבל שהטיפול בבעיה צריך להיות הדרגתי. תמיד אפשר להתווכח עד כמה צריכים לפחד מפני  משהו שעומד להתרחש בעוד מאה שנה.  צריכים להיות ריאליסטיים, ולבחון את הבעיה במסגרת מה שניתן לעשות באופן מעשי, ועד כמה זה בטוח (כלומר לא מסוכן).

בסדר, ניתן לאמור שגזי החממה הם בעיה המובילה באיטיות לאסון, ואם יגדלו פי חמש או עשר יהיו בעיות רבות. אבל בינתיים נראה שהשינויים הטבעיים הרבה יותר חזקים ודומיננטיים.

עד כאן מדברי לנרט בנגטסון. בקיצור: בהלת שווא.

יעקב 

אין תגובות: