5 בפברואר 2013

הרגישות האקלימית המופחתת מכה גלים

הגילויים על רגישות אקלימית קטנה מאשר חשבו נמשכים, והנושא מעורר הדים רבים. רגישות אקלימית פירושו – עד כמה הפד"ח גורם להתחממות. ההערכה הראשונה הייתה כבר ב 1898 כאשר המדען השוודי סוונטה אהרניוס העריך שהכפלת ריכוז הפד"ח תגרום לעלייה של כ 1.1 מעלות.
ההערכה המודרנית, של רגישות בין 1.5 ל 4 מעלות, עם ערך אמצעי של 3 מעלות ניתנה לראשונה על ידי דו"ח צ'רני משנת 1979. מאז אנו תקועים על המספר הזה, ובכול דוחות ה IPCC, כולל בטיוטת הדו"ח החמישי 5AR, לא זזים ממנו ומדברים על 2-4.5 מעלות.

במהלך 2012 הופיעו מספר מחקרים המוצאים רגישות נמוכה יותר, באזור 1-2 מעלות. הסיבה העיקרית לדיבורים הרבים על רגישות יותר נמוכה היא, כמובן, העצירה או האטה בהתחממות ב 15-16 השנים האחרונות, שאינה מתיישבת עם תחזיות המודלים האקלימיים או התיאוריה של ההשפעה הדומיננטית של הפד"ח.

ד"ר קורי פרסמה קטע המסכם את הפרסומים האחרונים בנושא. היא במיוחד מציינת את עמדתו של ג'יימס אנאן, מדען חממיסט ידוע שביקר את עמדותיה ה"פושרות" של קורי בעבר. בקטע של קורי יש קישורים רבים למאמרים בנושא.

גם העיתונאי והבלוגר אנדי רבקין, מהניו יורק טיימס, עיתונאי חממיסט ללא רבב,  כתב כמה קטעים ואומר שהוא האחרון שרוצה לפגוע בהפחדה החממיסטית, אבל, כדבריו – העובדות מדברות. כבר לא מדובר במחקר בודד יוצא דופן, הטוען לרגישות נמוכה, אלא במסה של מחקרים.

גאווין שמיט, עמיתו של ג'יימס האנסן ב GISS, ועורך הבלוג החממיסטי הראשי realclimate, הגיב בא-מייל ואומר בערך: "אנו תמיד האמנו ברגישות של ה IPCC – 2-4.5 מעלות, ולא טענו לרגישות גבוהה יותר", כלומר – לא אמרנו "המצב גרוע יותר מאשר חשבו", כמו שהם אכן אמרו כול הזמן.

גם בבלוג של אנטוני וואטס יש, כמובן, התייחסות לפרשה זו, והוא מביא גרף רגישות של ווארן מאייר מלפני כמה שנים שנראה רלוונטי מתמיד.


כמובן, החממיסטים האמיתיים לא קונים את התחזיות המרגיעות קמעה, האלה, בשבילם אסון אקלימי בל יתואר הוא בלתי נמנע. ראו את ג'ו רום. בשבילם זה תמיד "הרבה יותר גרוע מאשר חשבנו".

אבל, לאט, לאט מחלחלת לתודעה של כולם העובדה שההתחממות אינה כה גדולה כמו שטענו החממיסטים, ושהייתה הגזמה בלתי מדעית בהפחדות האקלימיות.

יעקב




אין תגובות: