24 באוקטובר 2013

קיצוניות ירוקה: איסור למשאפי אסטמה.



קאס סונשטיין, פרופסור למשפטים מפורסם, מהארוורד, לשעבר עוזר של הנשיא אובמה לענייני רגולציה, מביא דוגמה למקרה של השתוללות בלתי רציונאלית של האידיאולוגיה הירוקה, כפי שהיא מיושמת על ידי רשויות השלטון בארה"ב.

רשות המזון והתרופות בארה"ב FDA , אסרה על מכירה של מספר משאפים,  inhaler, של תרופות נגד אסטמה. התכשירים, שנמכרו ללא מרשם, היו מאד יעילים וזולים, והקלו על סבלם של מיליונים חולי אסטמה בארה"ב. מדוע אסרה? האם התכשירים התגלו כמזיקים לבריאות? לא. האם אין היעוד של ה FDA לעזור לאנשים, בייחוד חולים, ולא לפגוע בהם ?

התכשירים השתמשו בגזים פלואורידיים CFC, כדי לרסס את התרופה בגרון של החולה. ה CFC  נאסרו לשימוש לפי אמנה בינלאומית הנקראת "פרוטוקול מונטריאול" שנחתמה בשנת 1988 ואושררה, בהתלהבות, על ידי הנשיא רייגן. נטען אז (לדעת רבים – ללא בסיס מדעי מוצק, אבל זה וויכוח אחר) שה CFC גורם לחור באוזון, ולכן – בערך – הורס את כדור הארץ. כול ארצות העולם חתמו על האמנה, ובחלק מהן (המערביות) אכן עברו לשימוש בגז אחר, יותר יקר, במזגנים, מקררים, ותכשירי ריסוס כמו "מטהרי" (מסריחי)  אוויר.

המשאפים של חולי האסטמה משתמשים, ופולטים, כמויות זעירות בלבד של CFC, שאינן פוגעות בכלום. השימוש בהם אינו מעלה ואינו מוריד כלום בנושא האוזון (לא ברור אם המעבר לגזים אחרים במזגנים כן עזר במשהו, כי החור באוזון נמשך, וייתכן שהוא בכלל תופעה טבעית, לא קשורה ל CFC ). אבל, השימוש במשאפי אסטמה הקל מאד על מיליוני חולים.

הפגיעה בחולי האסטמה היא דוגמה למעשה פוגעני, קיצוני ובלתי רציונאלי של אידיאולוגים ירוקים.

יעקב


2 תגובות:

איל אמר/ה...

כדי להגחיך עוד יותר את הסיפור, לפני כמה חודשים פורסם מחקר הטוען שהאויב הגרוע ביותר של האוזון הוא.... טמפרטורות נמוכות באטמוספירה העליונה. מסתבר שהאוזון מתפרק בטמפרטורה נמוכה ביותר.
לכן, עקב החורפים הארוכים והקרים במיוחד בקוטב הדרומי לאחרונה גדל הקף החור באוזון שם.
ככל הנראה, כמו בנושא ה CO2, המדע אינו שלם, ובהינתן רק חלק מהאינפורמציה ומהידע, השערות שאינן מבוססות דיין ממונפות על ידי בעלי אינטרסים לצורך פעולות שעלולות לפגוע הרבה יותר מאשר להועיל.

יעקב אמר/ה...

לא משנה מה האמת (הבלתי ידועה) על החור באוזון, הסיפור על איסור משאפי אסטמה הוא אדיוטיזם ואטימות בדרגה עליונה.