16 בפברואר 2014

סוף שפיות הדעת ?

"הסוף לשלג ?" (כולל סימן השאלה) היא הכותרת של מאמר בניו יורק טיימס, מאת הכתב לספורט החורף (סקי וכאלה). הוא מספר על המחסור בשלג באתר אולימפיאדת החורף בסוצ'י, ועל המאמצים הגדולים שנעשה כדי להבטיח שלג ולאפשר קיום המשחקים. מאות תותחי שלג מלאכותי הותקנו, ומיליונים של מ"ק שלג ד'אשתקד נשמרו תחת כיסוי שיהיה זמין בשנה זו.
הוא ממשיך לספר לנו, ברוח ההיסטריה האופנתית, על ההתחממות הגלובאלית הנוראית של כמעט מעלה אחת שלמה ב 150 השנים האחרונות, ועל כך שהתחזיות (כלומר הנבואות) אומרות ששני שלישים מאתרי הסקי באירופה יאלצו להיסגר מחמת העדר שלג, עד שנת 2100.
שומו שמיים ! מה נעשה ?!? איך אפשר לחיות בלי שלג ובלי סקי ??
האיש איבד קצת משפיות דעתו. אין שום חשש ל"סוף השלג" לא בעוד 100 שנה ולא בעוד 1000 שנה. יש בעולם כמויות אינסופיות של שלג, בסיביר באלסקה, בקנדה, בסקנדינביה, בכול מקום. תמיד יהיה הרבה יותר שלג מאשר אנו רוצים או צריכים. התחממות של מעלה לא מזיזה לשלג העולמי. מה אכפת לשלג בסיביר אם הטמפרטורה עלתה ממינוס 50 למינוס 49 ? אם אתר מסוים יאבד את השלג, יועתק האתר למקום גבוה יותר או צפוני יותר, לא יחסרו מקומות בהן יהיה שלג. כול בן אדם חצי שפוי מבין זאת.
החורף למשל, אפשר היה לעשות סקי בירושלים, טוקיו, ניו יורק או אטלנטה. לא חסר שלג!

שלג ביוקוהמה, יפן.

ובאשר לשאלה הגורלית "היכן נעשה סקי בעוד 100 שנה?" – הלוואי שאלה יהיו הצרות שלנו !
האיש הוא בסך הכול כתב ספורט, אין לבוא אליו בציפיות גדולות, אבל הוא דוגמה (קטנה) של חוסר השפיות של ההיסטריה החממיסטית ההמונית.

יעקב

תוספת:
שטח השלג בחצי הכדור הצפוני נע בין 2.2 מיליון קמ"ר בקיץ, ל כ 48 או כמעט 50 מיליון קמ"ר בחורף. המגמה הכללית בשנים האחרונות היא של עלייה בשטח המכוסה שלג.


תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

שלום יעקב,
אני מכין עכשיו הרצאה בנושא השוואת שיטות לייצור חשמל.
אודה לך מאד, אם תוכל לסייע לי ולספק לי נתונים על השטח הנדרש לייצור מגווט חשמל בתחנות הבאות:
פחם
אורבינת גז במחזור משולב
גרעין
רוח (יבשה)
פוטו-אלקטרי
תרמו-סולרי (מופיע בעצם בפוסט)
תודה,
גד מנדלסון
gadmen@gmail.com