14 באוקטובר 2014

גם האוקיינוס לא מתחמם.


כידוע, ההתחממות הגלובאלית הנוראית נעצרה לפני 18 שנה. מדידות הטמפרטורות מראות שמאז יש תנודות רגילות כלפי מעלה ומטה אבל לא מגמת עלייה ברורה. מיותר לציין שפליטות הפד"ח המשיכו ב"עסקים כרגיל" (business as usual) – כלומר הפליטות נמשכו, וריכוז הפד"ח באטמוספירה המשיך לעלות בקצב אחיד למרות כול ה"יעדים" (להקטנת פליטות), ההתחייבויות, החוקים והסכומים האדירים שהוצאו.
מדעני האקלים החממיסטים הם אובדי עצות. הם משוכנעים שכמויות אדירות של חום (אנרגיה) ממשיכות להצטבר על כדור הארץ, בגלל גזי החממה, אבל לא מסוגלים למצוא את החום הזה. אם לא ימצאו את החום האבוד, הם חוששים שכול תיאוריית ההתחממות הגלובאלית תוטל בספק. במחקר שפרסם לפני יותר משנה טען ד"ר קווין טרנברט שהחום האבוד מסתתר במעמקי האוקיינוסים. הביקורת על המחקר ההוא הייתה שהמדידות עליהן הוא מבוסס רחוקות מלהיות מדויקות מספיק כדי לאפשר להגיע למסקנה שלו. כלומר – הוא מצא את החום במעמקי האוקיינוס כי הוא רצה למצוא אותו, או השתוקק למצוא אותו, ולא כי המספרים מראים שהוא שם.


כעת מוצא מחקר חדש, שהתפרסם על ידי נאס"א שמעמקי האוקיינוס לא התחממו כלל, לפחות מאז שנת 2005, כלומר – מאז שקיימות מדידות יותר טובות שנעשו באמצעות מערכת המצופים הרובוטיים ארקו ARCO. המחקר הסתמך על חישובים של המדידות האלה ומדידות גובה פני הים על ידי לוויינים. המסתורין של החום הנעלם לא נפתר עדיין. ג'וש וויליס, אחד ממחברי המחקר הזה, ממהר להרגיע אותנו ואומר שממצאי המחקר אינם מטילים ספק בהתחממות הגלובאלית. (בלי משפט חובה זה אין למחקר סיכוי להתפרסם). אז נרגענו, ההתחממות הגלובאלית נמשכת כסדרה, אבל איפה בכול זאת מסתתר החום? תיק"ו.
הנה קטע מהודעת נאס"א:

In the 21st century, greenhouse gases have continued to accumulate in the atmosphere, just as they did in the 20th century, but global average surface air temperatures have stopped rising in tandem with the gases. The temperature of the top half of the world's oceans -- above the 1.24-mile mark -- is still climbing, but not fast enough to account for the stalled air temperatures.

תרגום: "במאה ה 21 גזי החממה המשיכו להצטבר, כמו במאה ה 20, אבל הטמפרטורה הגלובאלית הממוצעת הפסיקו לעלות ביחד עם הגזים. הטמפרטורה של השכבה העליונה באוקיינוס (מעל 2000 מטר) עדיין נמצאת בעלייה, אבל לא בקצב מספיק כדי לאזן ולהסביר את הפסקת העלייה של הטמפרטורות [באטמוספרה]."

יעקב



אין תגובות: