15 באוקטובר 2014

אסון האנרגיה בבריטניה


אוון פטרסון, חבר המפלגה השמרנית שר במשרד האנרגיה של בריטניה, אך פוטר בגלל שלא היה ירוק מספיק לדעת השותפה הליברלית בקואליציה. הוא מכיר את הנושא ומסביר שמדיניות האנרגיה של בריטניה מובילה לאסון אסון של כיבוי אורות וניתוקי זרם, נוסח העולם השלישי.

הכול החל מחוק הזוי ומטורף שהתקבל כמעט פה אחד בפרלמנט הבריטי בשנת 2008, המחייב את בריטניה להפחית את פליטות הפד"ח ב 80% עד שנת 2050. החוק הזוי ומטורף מפני שלאיש אין מושג כיצד ניתן להשיג מטרה זו (לא ניתן) ומה לעשות בפועל. זה גם טירוף להחליט החלטות לגבי מה שיקרה בשנת 2050 – זה לא נתון לשליטה של הפרלמנט הזה, וספק אם ל 10 הפרלמנטים הנוספים שיכהנו עד 2050. משרד האנרגיה ושינויי האקלים DECC, מנסה מאז לעשות תכניות אנרגיה מפורטות.

מיותר לציין שהתכניות של DECC  הן הזויות ומטורפות לא פחות מהחלטות הפרלמנט, ומנותקות לחלוטין מהמציאות. ככה, למשל, הם מדברים על הפסקת השימוש בדלק פחמי (פחם וגז), המספק כיום 70% מהחשמל בבריטניה, עד 2030. הם רוצים לסגור את כול תחנות הכוח על פחם וגז. כמו כן הם מתכננים (חולמים??) על החלפת כול הרכבים מונעי הבנזין והסולר ברכבים חשמליים. גם חימום הבתים והבישול הביתי יעברו מגז לחשמל. כול זה יגרום שהכפלת השימוש בחשמל, לעומת היום. ומהיכן יבוא כול החשמל הזה? ממקורות "מתחדשים" (בעיקר תחנות רוח) והשאר מתחנות כוח גרעיניות. אחרי 2030 תותר מחדש בניית תחנות כוח פחמיות, אבל כאלה שלוכדות וקוברות את פליטות הפד"ח  בטכנולוגיית ה CCS, שלא קיימת.

התכניות האלה, המפורטות במסמכים עבי כרס, הן דמיוניות ובלתי מציאותיות עד כדי טירוף. ככה למשל הם מתכננים להפיק 60 GW  מתחנות רוח, אולם, מאחר והרוח נושבת מקסימום 1/3 מהזמן, צריך 180GW  של כושר ייצור – או 90 אלף טורבינות, לעומת ה 5 אלף שקיימות היום.  כדי להגיע למספר הדרוש עד 2050 צריך לבנות 2500 טורבינות חדשות כול שנה, במשך 36 שנה, קצב פי 8 מאשר הושג בשנים האחרונות. (ומה עם חידוש הטורבינות שיתבלו עד אז? למעשה צריך קצב כפול!).

כדי לפצות על התזזיתיות וחוסר השליטה באנרגיה מהרוח מתכנן DECC  להוסיף 1.5 GW  של אנרגיה גרעינית, כול שנה, עד 2050 (בערך תחנת כוח גרעינית חדשה אחת כול שנה!). בכ 30 השנים האחרונות לא נבנתה אף תחנת כוח גרעינית חדשה בבריטניה, והתחנה החדשה היחידה שאושרה לאחרונה, בהינקלי פוינט, תהיה אולי מוכנה ב 2023 (וכנראה שגם אז לא).

באשר למעבר למכוניות חשמליות – יש בבריטניה 36 מיליון כלי רכב, ו 10 אלפים מכוניות חשמליות נוספו בשנה שעברה. בקצב כזה ייקח 20 אלף שנה להחליף את כול צי הרכב.

מה כן צריך לעשות לדעת פטרסון? הוא הכין, בעזרת מומחים, תכנית אלטרנטיבית, שתביא להפחתה גדולה בפליטות (כך הוא מבטיח) וגם תבטיח אספקה סדירה של אנרגיה בבריטניה. יש בה שלושה מרכיבים: 1. מעבר לתחנות כוח (בעיקר גזיות) משולבות חימום – combined heat and power CHP – כלומר להשתמש בחום שנוצר בתחנות כוח כדי לחמם בתים, ולחסך את שריפת הדלק הנפרדת לחימום. [רעיון טוב, אבל מחייב הנחת עשרות אלפי קילומטרים של צנרת קיטור בתוך הערים – לא פרויקט פשוט...]. 2. שימוש מסיבי בתחנות כוח גרעיניות קטנות וזעירות במקום התחנות הגדולות והיקרות. [זה דמיוני לא פחות מבניית התחנות הגדולות], 3. להשתמש במכשירים "חכמים" כדי להקטין את צריכת החשמל [גם זה לקוח ממדע בדיוני]. כלומר: התכנית של פטרסון איננה יותר מעשית מאשר התכנית של המשרד שלו לשעבר,DECC , אותה הוא מבקר.

כאשר מדברים על האקלים – הפכו ההיסטריה והטירוף לנורמה.

יעקב

תוספת:

הכינוי "טירוף" שהדבקתי למדיניות האנרגיה של בריטניה איננו המצאה שלי. הנה כותרת מה"מייל" של לונדון:

LUNACY! The Lib Dem energy minister switched our biggest power station from coal to wood brought by diesel-guzzling ships from the U.S. The result? It costs us all a fortune and emits MORE pollution
תרגום: "טירוף (LUNACY!)  [באותיות גדולות במקור] שר האנרגיה העביר את תחנת הכוח הפחמית הגדולה לשריפה של עצים שמובאים על ידי אניות דיזל מארה"ב. התוצאה: זה עולה הון וגם יוצר יותר פליטות."

עוד מהמייל על ה"יעדים" של הפחתת פליטות שהתקבלו בחוק משנת 2008:

These target figures, randomly pulled out of thin air, have shackled Britain to a demented series of policies which fly in the face of logic. 
"מספרי המטרה אלה (ה"יעדים"), שנשלפו בצורה אקראית ושרירותית מהאוויר הדק, נעלו (אילצו) את בריטניה לסדרה של תכניות בלתי שפויות (demented) שסותרות כול הגיון"




תגובה 1:

אשר פט אמר/ה...

לא, בריטניה לא תסחוב עוד "10 הפרלמנטים הנוספים שיכהנו עד 2050". במקרה הטוב יקראו להם מג'ליס או שורה, ואולי החליף ישלוט ללא בית מחוקקים, יספיק וואזיר ומועצת מוללות.