28 באוקטובר 2014

הורדת פליטות באירופה.

מאמר בגארדיאן המביא פרטים על ה"יעדים" האקלימיים שסוכמו על ידי מנהיגי אירופה, ו"ההישגים"  שהושגו עד כה.
ראשית הם מביאים גרף המראה שעם היעדים (40% הקטנה בפליטות) שסוכמו הפליטות תהיינה ב 2030 כ 3400 מיליון טון פד"ח, בעוד ללא ההסכם הן היו צפויות להיות כ 3870 מיליון טון (ב 2012 הן היו 4680 מ"ט). כלומר: לפי התחזית של הממשלה האירופית הפליטות עומדות לקטון במילא, עם או בלי יעדים, אבל היעדים יורידו אותן עוד קצת. כמובן, כול התחזיות האלה (עם יעדים או בלי) הן סתם מילים ריקות, איננו יכולים לדעת מה יהיו הפליטות ב 2030.

אבל בואו נראה מה עשו הפליטות עד כה – את זה אפשר כן לדעת. באיחוד האירופי טוענים שהפליטות ירדו, מאז 1990, ב 20%. חלק מהירידה הזו לא קשורה כלל לאקלים וליעדי הפחתת הפליטות – ההפחתה נובעת מסגירת בתי חרושת מיושנים במדינות מזרח אירופה עם נפילת הקומוניזם. חלק אחר מהירידה הייתה בוודאי ירידה טבעית, שנובעת מהתפתחות הטכנולוגיה (מכונות יותר יעילות), וחלק מהירידה נבעה מייצוא מפעלים לסין, או מירידה ברמת החיים עקב המשבר הכלכלי של 2008, שעוד לא נגמר.

בואו נראה מה קרה בבריטניה – בגרף שלמטה. (מקור הנתונים – המשרד לסטטיסטיקה של ממשלת בריטניה). אנו רואים ירידה מ 1990 עד 1999 – עוד לפני שהחלו פעולות "מניעה" אקלימיות (תחנות רוח). הסיבה לירידה היא כנראה שיפור ביעילות (כלומר ירידה בצריכת האנרגיה), סגירת בתי חרושת, ושיפורים טכנולוגיים. אח"כ מ 1999 עד בערך 2008 אין שינוי גדול. מ 2008 ל 2009 יש ירידה חדה, וכאן רואים היטב את המשבר הכלכלי. מ 2009 עד 2013 אין ירידה של ממש. ואלו דווקא השנים בהן נכנסו לפעולה הכי הרבה תחנות רוח ופאנלים סולאריים. מסקנה: הצעדים העיקריים להורדת פליטות (האנרגיה המתחדשת – שמש ורוח) אינם מורידים פליטות כלל. כול הכסף מוצא לריק.



בגרף הבא רואים את התחזית להתייעלות אנרגטית, עד 2030. מה זה בדיוק "התייעלות אנרגטית" לא ברור, מה שמודדים, והינו ברור, זו הירידה בצריכה. הירידה בצריכה יכולה לנבוע מירידה באוכלוסייה, מזה שפנסיונרים עניים אין להם כסף לחימום הבית (כלומר ירידה ברמת החיים), או מייצוא מפעלים לסין, או מחורף מתון וחמים. אנו רואים היטב שהירידה הגדולה בצריכה ("התייעלות" – רחמנא ליצלן – לאנשי האקלים יש מילים גבוהות לכל דבר) הייתה ב 2008 – שנת המשבר הכלכלי, ואחריו עלתה הצריכה בחזרה, כלומר – "ההתייעלות" התנדפה. מובן שגם כאן, התחזית לרמת הצריכה של האנרגיה בשנת 2030 לא שווה את הנייר שנכתבה עליו, מפני שאין לנו אפשרות לדעת זאת.



בגרף הבא רואים תרחישים אפשריים לעתיד, מבחינת רמת הפליטות העולמית וההתחממות הנובעת מהן. כול התחזיות לעתיד, בייחוד לשנת 2100 הן, כמובן, שטות מוחלטת. אנו לא יכולים לחזות את העתיד, לא את רמת הפליטות, ועל אחת כמה וכמה לא את רמת ההתחממות. אלה סתם מספרים מצוצים מהאצבע שאנשים ("מדענים"??) מדביקים על הנייר מסיבות אידאולוגיות. סתם ניחושים. דבר אחד כן ניתן לראות בבירור מוחלט (לגבי מה שהתרחש כבר עד כה, לא תחזית לעתיד): הקו השחור מסמן את הפליטות העולמיות עד 2014.  אנו רואים שלא הייתה שום ירידה בפליטות ביחס לתרחיש BAU ("עסקים כרגיל"). כלומר: השקעה של כטריליארד וחצי דולרים (בכול העולם), במשך כ 10-14 שנים באנרגיות מתחדשות הביאה אפס קיטון בפליטות. אפס מוחלט. כי – תחנות הרוח והשמש אינן מסוגלות להוריד פליטות – הן אשליה (יקרה מאד).




דבר אחד אפשר ללמוד מכול הנתונים עד כה: הירידה של 20% בפליטות שהייתה באירופה (לעומת 1990) נבעה מכול מיני סיבות חד פעמיות ומקריות. היא לא יכולה להימשך – ולהשיג את היעד של 40% עד 2030. אי אפשר לסגור עוד פעם את בתי החרושת הישנים בגוש המזרחי, לא נותרו יותר מפעלים לסגור ולהעביר לסין. אפשר להשיג עוד קצת ירידה בפליטות כתוצאה משיפורים טכנולוגיים (מנועים יותר יעילים במקררים, מזגנים, מכוניות), אפשר להשיג עוד קצת ירידה בצריכה באמצעות ירידה ברמת החיים. אבל לא ניתן להשיג את המטרה של ביטול מרבית הפליטות. עוד דבר ברור: תחנות הרוח ולוחות השמש לא תרמו הרבה לירידת הפליטות (אולי תרמו תרומה קטנה, אבל אי אפשר לראות זאת בגרף) – וגם לא יוכלו לתרום בעתיד.

החלטת ה"יעדים" של האיחוד האירופי היא חסרת משמעות – כול עוד אינה מבוססת על טכנולוגיה אלטרנטיבית לייצור אנרגיה – טכנולוגיה שעדיים אינה קיימת. אני מנחש ומנבא שעד 2100 יהיו טכנולוגיות אנרגיה חדשות, אבל לממשלות אין שום שליטה על התפתחות הטכנולוגיה. כול מה שהן מסוגלות לעשות זה לפטפט (מפה עד הודעה חדשה) ולבזבז כסף גדול על דברים שלא עובדים.

יעקב 

אין תגובות: