21 באוקטובר 2014

מדיניות של פנטזיה לא תפתור את משבר האנרגיה


זו הכותרת של מאמר מערכת ב"טלגרף" של לונדון. הם כותבים: השריפה בתחנת הכוח דידקוט ב' לא תכניע את רשת החשמל, אבל, יחד עם עוד שתי שריפות שאירעו בתחנות אחרות ותקלות שגרמו לסגירה של 4 כורים גרעיניים, מרווח הביטחון נעלם, והסכנה לניתוקי זרם היא הרבה יותר גדולה מאשר היא צריכה להיות.
הבעיה פשוטה: תחנות הכוח מזדקנות. הארכנו את אורך חייהן ככול שיכולנו, אבל אנו זקוקים בדחיפות לתחנות חדשות. אך הפוליטיקאים לא פעלו בכיוון, וקידמו תחנות "מתחדשות" יקרות ומסובסדות [ותזזיתיות ובלי יעילות] על פני תחנות גז או גרעיניות. בנוסף – חלק מכושר הייצור שלנו [תחנות פחמיות] נסגרו על פי תקנות סביבתיות שהוכתבו מבריסל [של האיחוד האירופי].

אם דברים יימשכו כמו כעת אנו נגיע למצב של מחסור ומגבלות נוסח שנות ה 1970 וגם ניתוקי זרם מתגלגלים. [בשנות ה 70 היה זמן בבריטניה שבתי חרושת ועסקים עבדו 3 ימים בשבוע כי לא היה חשמל]. זה יהיה מצב חמור עבור כלכלה של המאה ה 21.

בהמשך הוא ממליץ לפעול להקפאה של חוק שינויי האקלים  המטיל מגבלות ו"יעדים". עוד הוא ממליץ לנקוט צעדי חסכון באנרגיה (הגברת היעילות), ובעיקר לבנות תחנות כוח.

המאמר תוקף גם  את ראש האופוזיציה, אד מיליבנד, על שמבטיח  שהלייבור יביא לאספקת חשמל ללא פחם (ללא דלק פחמי) עד 2030. זוהי מדיניות של הפנטזיות, הם אומרים, זה בלתי אפשרי. הם שוכחים שחוק שינוי האקלים ומדיניות הפנטזיות התקבלו, ובוצעו, בתמיכה פה אחד של שלושת המפלגות בפרלמנט הבריטי. זהו שיגעון כללי, רב מפלגתי, מקיר לקיר, בבריטניה.

מאמר נוסף, גם בטלגרף, נכתב על ידי בריאן ווילסון, שר אנרגיה לשעבר, מהלייבור. הוא אומר אותו דבר. הנה קטע קטן: "המצב הורע, בין השאר, על ידי הסירוב (לו התנגדתי) של ממשלת הלייבור לבנות תחנות כוח גרעיניות. במקום זה נוצרה פיקציה שגז מיובא ואנרגיות מתחדשות יוכלו למלא את המחסור שנוצר בגלל הזדקנות התחנות הגרעיניות וסגירת התחנות הפחמיות, שנועדו להיסגר לגמרה עד 2015. זו הייתה שטות (nonsense ) הן מבחינה כלכלית והן מבחינה הסביבתית."

למרות שיש הסכמה, מקיר לקיר, שמדיניות האנרגיה של בריטניה בלתי שפוי, לא רואים שום שינוי או צעדי תיקון באופק. המדיניות הנוכחית, מדיניות שמוכתבת על ידי הלחץ והמחסור, מתבססת עדיין על שיפוץ והחזרה לשירות של תחנות גז ופחם ישנות שנסגרו.

יעקב

תוספת:
עוד מאמר מפרט את הבעיות של מחסור באנרגיה בבריטניה.


אין תגובות: