27 באוקטובר 2014

האירופאים "הסכימו" על יעדים


אחרי אינסוף סבבים של פטפטת ריקנית של פקידי ממשלה בדרגים שונים, התכנסו ראשי הממשלות של גוש האירו והודיעו, ביום חמישי בלילה (23 באוקטובר) על "יעדים" אקלימיים מוסכמים לשנת 2030. היעדים הם: הפחתת הפליטות ב 40% לעומת 1990, הפקה של 27% מהאנרגיה (מהחשמל? לא ברור) מ"מתחדשים" ושיפור ה"יעילות" ב 27% (מה זה "שיפור יעילות" ?? הפחתת צריכה? של חשמל או כול האנרגיה?).

הבעיה הגדולה הייתה איך לטייח באמצעות מילים על המחלוקות הפנימיות, ולהציג חזית אחידה כלפי חוץ נוכח וועידת הפטפטת העולמית הצפויה ב 2015 שתנסה לקבוע "יעדים" כלל עולמיים. מדינות מזרח אירופה, ובייחוד פולין, סירבו לקחת על עצמן התחייבויות מוגדרות, ואמרו שהפיתוח הכלכלי ושיפור רמת החיים קודמים, ולא יעשו דבר שיפגע בהם. הפשרה הייתה שהודיעו על "יעדים" כלל אירופיים, מבלי שהמדינות השונות ייקחו על עצמן התחייבות כלשהי. כלומר – ההחלטה מראש ריקה מתוכן. 


אח"כ הוסיפו שהיעדים ייבחנו מחדש לאור ההסכמים הבינלאומיים שייחתמו (או לא). כלומר – אם לא יהיה הסכם בינלאומי "מחייב" – גם ההסכם האירופי הזה "יעודכן" (כלומר יבוטל). כלומר: חרתא-ברתא. שימו לב ש"מחייב" מתייחס רק למילה שכלולה בגוף ההסכם – אין איש יכול לחייב ממש אף אחד לכלום. כלומר: המילה "מחייב" חסרת תוכן ממשי. המחלוקת היא רק אם "מחייב" תהיה או לא כלולה בנוסח ההסכם.


כמובן, אם מתעקשים לדון על דברים בלתי אפשריים ובלתי מעשיים כמו "יעדים עולמיים ל 2030" – התוצאה אינה יכולה להיות שום דבר אחר מלבד מילים ריקניות. אף אחד מהמנהיגים הנוכחיים לא יהיה בסביבה ב 2030, הרבה מים יזרמו בירדן עד אז, והממשלות בעתיד יעשו מה שימצאו לנכון, בלי קשר ל"יעדים" המנוסחים בערפול שהוסכם עליהם (או לא). כול זה אינו אלא מחזה אבסורדי.

עושה רושם שהמנהיגים, והארגונים הירוקים הדוחפים אותם, יותר חשוב להם לנסח "יעדים" במילים חסרות משמעות, שאשר להשיג תוצאה של ממש. הבעיה היא שתוצאות של ממש (הפחתה גדולה של פליטת) אינה אפשרית, אז מסתפקים בלעטוף את המציאות במליצות ריקניות, ולחיות בעולם דמיוני של מילים ומליצות.


יעקב

אין תגובות: