26 באוקטובר 2011

איך קמה BEST ?


ספקני האקלים ביקשו, בעבר, לבדוק את הגרפים של הטמפרטורות. הם פנו לגופי המחקר שמפרסמים את הגרפים וביקשו לקבל מהם את הנתונים הגולמיים, ואת כול תוכנות המחשב שבעזרתן בוצעו חישובי ההתאמה והעיבוד השונים. המטרה הייתה לנסות לשחזר את החישובים ולבדוק שאין שגיאות בתהליך. מדעני האקלים (האנסן, ג'ונס) סירבו לשתף פעולה עם הבודקים וסירבו למסור את הנתונים וקוד המחשב שהיו מאפשרים שיחזור. החממיסטים אמרו: "אתם רוצים לבדוק – בבקשה, תאספו את הנתונים בעצמכם, ותעשו את חישוביכם, בלי קשר לחישובים שלנו". (לבסוף אחרי לחץ ממשוך, הם פרסמו חלק מהנתונים ומהקוד, פרטים אחרים הם ממשיכים לסרב לפרסם, גם אחרי דרישות לפי חוק חופש האינפורמציה).
ההתחמקות השיטתית מלאפשר עריכת בדיקות של החישובים עוררה חשדות. בנוסף המשיכו החממיסטים לפרסם גירסאות חדשות של חישוביהם, וכול פעם התגלה עוד "שיפוץ" של נתוני העבר במגמה להראות יותר התחממות. בשלב זה טענו הספקנים שאין לתת אימון במחקרים אלה, מאחר ונוהלו על ידי מדענים אקטיביסטים (שוב – האנסן וג'ונס) שיש להם אג'נדה, ושיש חשד שהחישובים מוטים לצד ההגזמה.
אח"כ היתה פרשת קליימטגייט שגילתה ברבים את הקנוניות וההתנהגות הפסולה של החממיסטים. אז קפץ, בשנת 2009 או תחילת 2010, רוג'ר מולר (מנהל BEST ) ואמר שאכן התנהגות החממיסטים שערוריתית ובלתי אמינה, שהספקות של הספקנים מוצדקים, ושהוא, מולר, יערוך מחקר חדש, אובייקטיבי, שקוף וגלוי, בשיתוף פעולה עם הספקנים – כדי להסיר ספקות בנושא. הוא הצליח לגייס תקציב מתורמים רבים (ביניהם ביל גייטס והאחים קוך) וממשרד האנרגיה האמריקאי, ולגייס שמות מפוצצים – כמו ד"ר ג'ודי קורי או ד"ר שאול פרלמוטר (פרס נובל לפיסיקה). אל תסתנוורו מהשמות. ד"ר קורי כתבה בבלוג שלה שהשתתפותה במחקר היתה מינימלית, ולמעשה, השם שלה (בין מחברי המחקרים) הוא רק לקישוט, כדי להוסיף יוקרה למחקר. כנראה כך המצב גם עם ד"ר פרלמוטר.
המחקר שלהם התפרסם עכשיו (20 באוקטובר) – בקול תרועה גדולה, עם מסיבת עיתונאים וכותרות גדולות בכול כלי התקשורת. מה שהיה חסר הוא התהליך הרגיל של ביקורת עמיתים, שאמור למנוע שגיאות גסות. המחקרים התפרסמו בבאינטרנט (הם רק הוגשו לירחון מדעי אך טרם אושרו לפירסום שם, כי לא נערכה בדיקה עדיין).
הטענות של מולר בהודעה לעיתונות ובמאמר שפירסם בוול סטריט ג'ורנל, צורמות. הוא טען, בקול תרועה גדולה, שהספקות הוסרו, והגרפים של הטמפרטורות שמלמדים על עלייה של כ 0.6 או 0.8 מעלות בטמפרטורות בעשורים האחרונים הוכחו סופית.
כמו שכתבתי בקטע הקודם, הטענה הזו מוגזמת ביותר. לא ניתן לסכם 1.6 מיליארד מיספרים למספר אחד – 0.8 מעלות. לא ניתן ל"הסיר ספקות" ע"י חישוב בלתי אפשרי. הניסוח שלהם ושל העתונאים (שכולם חממיסטים) צורם. יותר מדי מאמץ תיקשורתי ופחות מדי רצינות מדעית יש בפרשה זו.
אני אמשיך ואכתוב על אספקטים נוספים של העסק בקטעים הבאים.
יעקב


אין תגובות: