20 באוקטובר 2011

אל גור רמאי.


אל גור הוא לא מדען, אלא פוליטיקאי (בדימוס) ותועמלן. בתור שכזה איננו מופתעים אם האמת לא תמיד נר לרגליו. הוא כתב ספר על סכנת ההתחממות הגלובאלית, ועשה סרט מפורסם "האמת הבלתי נוחה" שזכה לתהודה רבה, ואף קיבל פרס נובל (לא ברור על מה, אולי נובל לתעמולה).
לאחרונה קיים אל גור מרתון משודר בטלוויזה, בו ניסה לקדם את התודעה של סכנת ההתחממות הגלובאלית בשידור בן 24 שעות רצופות. במרתון הזה הם שידרו ניסוי מעבדה פשוט שנועד להוכיח שהפד"ח (פחמן דו חמצני) גורם להתחממות. לקחו שתי צינצנות, מילאו אחת מהן באוויר רגיל, השניה בפד"ח, הקרינו עליהן קרניים אינפרא-אדומות ממנורת חימום, ומדדו את הטמפרטורה בכול אחת מהצינצנות. בשידור נראה שהצינצנת עם הפד"ח התחממה יותר. פשוט, נחמד, משכנע לכאורה.
העניין הוא שהניסוי, כפי ששודר היה מזוייף, הם השתמשו בפוטושופ או אמצעי אחר כדי להראות את המדחום עם הטמפרטורה הגבוהה יותר. אם מבצעים את הניסוי באמת נמצא שאין הבדל בטמפרטורות, כנראה בגלל שהזכוכית של הצינצנת חוסמת את הקרניים האינפרא-אדומות.
זהו שקר קטן ובלתי חשוב במסכת ההפחדה של ההתחממות הגלובאלית, אבל הוא אופייני. יש אנשים שלא בוחלים בשימוש בשקרים כדי לקדם את האג'נדה שלהם – הכול כשר כדי לקדם את המטרה הקדושה. זה לא חדשות מרעישות שאל גור משקר, זה מה שפוליטיקאים עושים. אבל הוא עוטף עצמו במדענים ויועצים מדעיים וטוען שמה שהוא מציג נבדק על ידי מדענים, ומייצג את הידע המדעי. היית מצפה שמדענים יתרחקו מאל גור ויוקיעו את מאמצי ההפחדה המשתמשים בשם המדע לשווא ובהקשר שקרי (כמו שהיה גם בסרט "האמת הבלתי נוחה") – אבל לא היא. המדענים חממסיטים מריעים לו בקול תרועה גדולה ומוחאים לו כפיים – כי הוא מקדם בתודעת הציבור את המטרה הקדושה, ולא חשוב מה האמצעים.
באשר לפד"ח – הוא אכן סופג קרניים אינפרא אדומות בטווח תדרים מסוים, הדבר לא מוטל בספק, והוכח על ידי טינדל ב 1850, בניסוי אמיתי. אבל אין זה מוכיח שבמערכת האקלים שלנו הדבר יגרום להתחממות רבה.
השאלה (כרגע) היא לא מה האמת, אלא האם זה תקין לזייף ולשקר כדי לקדם את האמת שלך.
בקישור שלמעלה תמצאו את הסיפור של אנטיני וואטס שניסה לבצע את הניסוי כפי שאל גור תיאר אותו, להוכחה שהסרטון של אל גור היה מפוברק, וקישוריות לסרטון של אל גור ולמאמרים נוספים הקשורים לנושא.
יעקב

אין תגובות: