12 באוקטובר 2011

"רשת מנוהלת" למכוניות חשמליות.

במוצ"ש היה קטע בחדשות בטלוויזיה על המכוניות החשמליות שכבר, אוטוטו, מגיעות לארץ. שוב הודגשה נקודה חשובה: בארץ יאסר טעינה של מכונית חשמלית מרשת ביתית רגילה. הטעינה תתאפשר רק מנקודות טעינה מיוחדות, שיושבות על "רשת מנוהלת".
מה זאת "רשת מנוהלת"? זהו שקע מיוחד שיש בו תקשורת אל מרכז השליטה הממוחשב של חברת החשמל. כול מכונית שמתחברת לשקע כזה שולחת הודעת זיהוי ייחודית (תעודת זהות) למחשב חברת החשמל. לחברת החשמל תהיה שליטה מלאה על כול נקודה, באופן פרטני, והיא תוכל לנתק כול נקודה מהזרם. מדוע נחוצה רשת מנוהלת ? דוברי חברת החשמל אומרים: מסיבות בטיחות. זהו כמובן שקר.
הסיבה שחברת החשמל ומשרד התשתיות (סניף של חברת החשמל) צריכים רשת מנוהלת היא המחסור בחשמל. אין מספיק חשמל בשביל מכוניות חשמליות. זאת אומרת – אם יהיו הרבה מכוניות חשמליות, דבר שאיני משער שיקרה. חברת החשמל מספקת בקושי רב את כול הביקוש הנוכחי, ואין לה רזרבות ייצור. יש חשש חמור ממחסור בחשמל, גם ללא המכוניות החשמליות, בין השאר בגלל מלחמת החורמה של הירוקים נגד תחנות כוח, וגם בגלל מלחמת החורמה של חברת החשמל נגד יצרנים עצמאיים, במטרה לשמור על המונופול שלה, וגם בגלל אשליית החשמל המתחדש.
ייתכן, אם כן, שייוצר מצב שאתה תוקע את המכונית החשמלית שלך בשקע בערב, והולך לישון, וקם בבוקר ומוצא שהמכונית לא טעונה, כי ניתקו אותך בלילה, ואין לך איך להגיע לעבודה. מלבד המצב של עומס יתר ברשת יכולים להיות מצבים נוספים של ניתוק הרשת המבוקרת. למשל – אם לא שילמת דו"ח חניה – ינתקו לך את הזרם. או שעובדי חברת החשמל ינקטו עיצומים.
הסיבה הנוספת לרשת מבוקרת הוא המחיר. בזכותה תוכל חברת החשמל לגבות מחיר מיוחד עבור חשמל לטעינת מכוניות, השונה מהמחיר הרגיל לשימוש ביתי. ייתכן גם שהאוצר יטיל מיסים על טעינת מכוניות חשמליות. חוץ מזה – יגבו מחיר גבוה עבור התקנה ותחזוקה של נקודות הטעינה.
אני בהחלט ממליץ לבעלי המכוניות החשמליות (אם יהיו כאלה) להחזיק גם מכונית בנזין, ספייר, שיהיה להם איך לנסוע במצבים לא צפויים, או כאשר הם צריכים לנסוע לחיפה.
יעקב


2 תגובות:

nil אמר/ה...

ע"פ תכנית האוצר משנת 2012 גביית מיסים מדלק תכניס מעל 18 מיליארד בשנה, הם יעשו הכל לא לאבד את הפרה חולבת הזאת, זו הסיבה העיקרית להתעקשות על רשת מנוהלת.

יעקב אמר/ה...

נכון. ופירושו של דבר שמי שטוען שהטעינה בחשמל זולה מטעה את הקונים.