25 בנובמבר 2011

היושרה מתנדפת כמו שלגי הקילימנג'ארו


אחת מהתמונות המפורסמות והסימליות הממחישות את ההתחממות הגלובאלית היא התמונה של היעלמות שלגי הר הקילימנג'ארו. הר הקילימנג'ארו, בקניה, סמוך לקו המשווה מפורסם בכיסוי השלג (יותר נכון: הקרח) התמידי שלו. תמונותיו היפות עם הכיסוי הלבן התפרסמו עוד במאה ה 19, ויש גם שיר מפורסם על השלגים. בימים אלה כיסוי הקרח הולך ונעלם, והדבר נותן כלי המחשה ואמצעי תעמולה נהדר למודאגי האקלים. חוקר הקרחונים הטרופיים, לוני תומפסון, כתב מאמרים בהם הוא זועק על היעלמות הקרחונים בגלל ההתחממות הגלובאלית. גם בסרטו של אל גור מופיעה זעקת  הקילימנג'ארו למקום מכובד.
הבעיה היא שהקרח אינו נעלם בגלל ההתחממות. הר קילימנגארו גובהו 5700 מטר, ובגבהים אלה הטמפרטורה קפואה תמיד. גם אין מדידות טמפרטורה מתחנות קרובות המראות על התחממות מיוחדת. הקרח נעלם כנראה כי הוא מתנדף (להבדיל מנמס). יערות עד נכרתו ממדרונות ההר והמישור מסביב, או נשרפו, כדי לפנות שטח לחקלאות. הלחות שהייתה מתרוממת מהיערות במעלה ההר והייתה גורמת למשקעים (שלג) על ההר – נעלמה. בהיעדר הלחות יורד פחות שלג על ההר, וההתנדפות גוברת.
עכשיו מסתבר בא-מיילים שגם לוני תומפסון, וגם פיל ג'ונס וגם אחרים ידעו כול הזמן שהשלגים של הקילימנג'ארו לא נעלמים בגלל ההתחממות, אלא, כנראה, בגלל ההתנדפות. מסתבר שהמאמרים שכתבו אינם כנים ואינם ישרים. הם לא יכלו להתאפק מלהשתמש בקילימנג'ארו ככלי לקידום התעמולה (האג'נדה) שלהם, קידום האג'נדה נראה להם כמטרה המקדשת את האמצעים והם פירסמו טענות שווא ביודעין.
יעקב

2 תגובות:

Eyal Morag אמר/ה...

אכן השלגים של הקילמנג'רו בעיקר ממריאים(המראה או סובלימציה (באנגלית: Sublimation))
אבל הצד השני של המשואה היא כמות השלגים היורדים וזאת (לפי הספר של גוין מאקלים אמיתי) פוחתת בגלל שינויי האקלים
בכל מקרה הזכרתי את הנושא כבר ב-2007
http://the-black-butterfly-effect.blogspot.com/2007/10/blog-post_24.html

יעקב אמר/ה...

אכן יש בעיה של ירידה במשקעים, שהיא בהחלט שינוי אקלימי. מה גורם לירידה במשקעים? לא ידוע.
האמת היא שאנו לא יודעים למה הקילימנג'רו מאבד שלגים. יש מספר השערות. כול אחד מאמץ את ההשערה שנוח לו.

הנקודה היא: הטענה שהשלג נעלם בגלל התחממות גלובאלית מעשה ידי אדם - היא טענה חסרת בסיס. זהו ניחוש, א השערה, כמו שאר ההשערות - לא יותר טובה מהן.