20 בדצמבר 2013

האקלים תמיד השתנה

 האקלים תמיד משתנה, ותמיד השתנה גם בעבר. את זה ממחיש בצורה מאד טובה הגרף הבא:

הגרף מציג את שחזור הטמפרטורות כפי שמשתקפות בנתונים בקידוח אחד בקרחון של גרינלנד. הוא מביא את הטמפרטורות מאז סוף עידן הקרח האחרון ועד ימינו. למטה קטע מוגדל של אותו גרף:


לכול אורך התקופה השתנו הטמפרטורות כלפי מעלה ומטה, במעלה אחת או שתיים, ובקצב די מהיר. אפשר בהחלט לטעון שבתקופות החמות יותר התפתחו יותר טוב התרבויות האנושיות, כמו התרבות המינואית (באיי יוון) או התרבות הרומית.

הגרף הזה מייצג נתונים ממקום אחד בלבד, גרינלנד, וקשה להגיד שהוא הוכחה סופית לתולדות האקלים על פני כדור הארץ – אבל הוא אינדיקציה טובה. מדענים חממיסטים יציגו גרפים אחרים, שחושבו על בסיס נתונים אחרים, ובשיטות שונות, ויציגו תמונה אחרת. הידע שלנו לא מושלם, ומאפשר פרשנויות שונות. אבל הגרף הזה בהחלט מציג תמונה סבירה וממשית.

במחקר אחר שהתפרסם לאחרונה חקר חוקר לייף קולמן את קווי העצים בהרים בסקנדינביה. קו העצים הוא הקו העליון שאליו מגיעים העצים במדרונות ההרים, מעבר לקו זה הטמפרטורות נמוכות מדי והעצים לא גדלים. עם עליית הטמפרטורות עולה קו העצים, ועם ירידתן הוא יורד. קולמן אסף גדמי עצים בגבהים שונים ובדק את גילם לפי הפחמן הרדיואקטיבי שבהם (שיטה מדויקת לקביעת גיל). הוא מצא שהיו אכן תנודות משמעותיות בטמפרטורות מאז סוף עידן הקרח ושבתקופה הרומית (לפני כ 1900 שנה) ובתקופת ימי הביניים (לפני כ 1000 שנה) הטמפרטורות היו גבוהות משמעותית מהיום.

תמיד היו תנודות טמפרטורות או אקלים, במעלה או שתיים כלפי מעלה ומטה, לאורך ההיסטוריה, בלי שום קשר לבני האדם ולפליטות הפד"ח האנושיות, שנפלטו בכמות משמעותית רק ב 60-70 השנים האחרונות. ההתחממות  של המאה ה 20 (שנעצרה במאה ה 21, בינתיים) איננה יוצאת דופן ובהחלט ייתכן שכולה, או רובה, או חלקה, היא חלק מאותם מחזורים טבעיים שמשתקפים בגרף זה. הסיבה המדויקת לעליות וירידות, או למחזוריות הטבעית איננו יודעים – אנו רק יודעים שזה קורה, וקרה בעבר.

אז, הצעקות האופנתיות "געוואלד! שינויי אקלים" הן סתם... הפחדה ללא סיבה מוצקה.

יעקב

אין תגובות: