10 בדצמבר 2013

ירוקים צריכים לתמוך בפראקינג


פראקינג היא השיטה ה'חדשה' שפותחה בארה"ב להפקת גז טבעי ממרבצי אבן פצלים shale באמצעות החדרת מים, נוזלים וחול שגורמים לריסוק האבן במעמקי האדמה ושחרור הגז. הגופים הירוקים מתנגדים התנגדות נמרצת לשימוש בשיטה זו. מדינות "מתקדמות" (ליברליות-ירוקות-שמאליות) בארה"ב, כמו קליפורניה וניו יורק הטילו איסור על פראקינג בתחומן, כנ"ל מרבית מדינות האיחוד האירופי. הפראקינג מתבצע בארה"ב, בהצלחה רבה, במדינות טקסס, פנסילבניה, צפון דקוטה ואחרות. קידוחים ניסיוניים להפקת גז בשיטת הפראקינג מחוץ לארה"ב נערכים בסין, ארגנטיה, פולין ובריטניה – בינתיים עדיין ללא הצלחה.

ריצ'רד מילר ובתו אליזבט (מנהלי פרויקט BEST  ) פרסמו מאמר חדש בזכות הפראקינג. הנה הסיכום (התמצית) שלהם:

הירוקים המתנגדים לפראקינג טועים טעות טראגית.

אחדים מתנגדים בגלל שזה דלק מאובן (פחמי), מקור לפליטות פד"ח, אחרים מודאגים מכמויות המים הנצרכות, מהבעיה של זיהום מי תהום, מבעיית דליפת הגז לאטמוספרה, מבעיית הזיהום התת קרקעי ומהחשש לרעידות אדמה. החששות האלה הם חסרי יסוד ברובם, הנזקים האפשריים ניתנים למניעה באמצעים הנדסיים שיחויבו על יד רגולציה מתאימה.

גז מפצלי אבן היא מתנה גדולה, הוא לא רק מאפשר קיטון פליטת הפד"ח (ביחס לפחם), אלא גם מניעת זיהום האוויר בחלקי אבק מוצק זעירים – PM2.5 – שגורמים מעל ל 3 מיליון מקרי מוות בעיקר בעולם המתפתח.
אנו מכירים בפליטות הפד"ח כאיום לטווח הארוך אבל חלקיקי PM2.5 (חלקיקים זעירים במידה פחות מ 2.5 מיקרון) גורמים כעת נזק ממשי להרבה יותר אנשים.

באירופה, כמו בסין, מחירי הגז הטבעי גבוהים (כ 10 דולר ליחידה) בעוד בארה"ב המחיר הוא רק 3.5 דולר, בזכות הפראקינג. המחיר הגבוה באירופה וסין יכול לעודד ולהמריץ את פיתוח מקורות הגז שם.
היות והגז עוזר גם להקטין את הפליטות וגם את הזיהום, על המדינות המפותחות (ארה"ב בעיקר) לעזור לאחרות לבצע את המעבר מפחם לגז. טכנולוגית הפקת הגז צריכה להיות מופצת במהירות ובחופשיות.
ובעיקר: חובבי הסביבה צריכים להכיר בכך שמהפכת הגז מביאה תועלת רבה לאנושות, וצריכים לתמוך בה ולתת ידם להפצתה.

עד כאן שני המילרים.

הערות שלי: לפי מיטב ידיעתי, אמצעי סינון מודרניים מקטינים מאד (מעל 90%) את פליטת החלקיקים המזהמים, גם בתחנות כוח פחמיות, כך שהיתרון הזה של הגז קטן מכפי שמילר מציג אותו.

מילר יוצא, בצדק, נגד הגישה הבלתי מציאותית ובלתי רציונלית של הגורמים הירוקים, המתנגדים באופן מוחלט לכול דלק מאובן (פחמי). לא ניתן, במציאות העכשווית,  להפיק את הכמויות הדרושות של אנרגיה מהמקורות ה"ירוקים",  שמש ורוח. לא ניתן לחיות בלי אנרגיה. גז זה המקור הטוב הבא, טוב בהרבה, מבחינת הסביבה והחברה, מאשר הפחם, אותו הוא מחילף. הירוקים לא צריכים להיות נגד כול דבר שעובד ומספק את צרכינו.

יעקב


אין תגובות: