18 בדצמבר 2013

מאורעות אקלים קיצוניים: הרבה הדמגוגיה.


כולנו מכירים את הסיסמאות האופנתיות של זורעי הבהלה, זה הולך ככה: "הוריקן קתרינה, הוריקן סנדי, טייפון הייאן (בפיליפינים), הנה! שינויי האקלים כבר כאן, כבר משפיעים עלינו, כבר גורמים את כול האסונות האלה. המודלים מראים שאסונות האקלים ילכו ויתחזקו, ויהיו יותר תכופים בעתיד! ההתחממות הגלובאלית הנוראית כבר כאן!"

מיותר לציין שזו פנייה אל הרגש וניסיון הפחדה . אין שום הוכחה מדעית, אפילו לא שמץ של הוכחה ואפילו לא טענה רצינית שיש קשר איזשהו בין אסונות טבע להתחממות גלובאלית. לגבי הנבואות לעתיד – אין טעם להתווכח, אנו לא יודעים מה יביא העתיד. הטענה "המודלים מראים" לא אומרת כלום. אין שום סיבה להניח שהמודלים יודעים לנבא את העתיד – עד עכשיו נכשלו לחלוטין.

דבר אחד כן ניתן לבדוק בצורה טובה: מה התרחש עד עכשיו. ד"ר רוג'ר פילקה הבן העיד על כך בשימוע שהיה בבית הנבחרים של ארה"ב. הנה הנקודות העיקריות:

-          אין סימוכין מדעיים לביסוס הטענות שנשמעות תדיר בתקשורת ובחוגים הפוליטיים, שהוריקנים, סופות טורנדו, שיטפונות, בצורת גדלו בתדירות או בעוצמה לאורך השנים, בארה"ב או בעולם.
-          לא נכון לקשור בין העלייה בנזקים אסונות האקלים עם פליטות גזי הפד"ח.
-          המסקנות האלה נתמכות בקונצנזוס מדעי נרחב, הן בדו"ח IPCC  החמישי מ2013 והן בדו"ח IPCC  המיוחד למקרי קיצון מ 2012.
-          נזקי אסונות הטבע, בדולרים, בעולם, ביחס לתל"ג לא גדלו, מאז 1990, למעשה הם קטנו ב 25%. נזקי הטבע המבוטחים לא גדלו, (ביחס לתל"ג) מאז 1960.
-          פגיעת הוריקנים ביבשה, בארה"ב, לא גדלו לא בתדירות, ולא בעוצמה ולא בנזקים (מנורמלים) מאז 1900. כנ"ל ביחס לעולם כולו, מאז 1970 (לפני זה אין מספיק נתונים).
-          שיטפונות לא גדלו בארה"ב, לא בתדירות ולא בגודל לפחות מאז 1950. הנזקים הדולריים של השיטפונות (ביחס לתל"ג) ירדו בכ 75% מאז 1940.
-          סופות טורנדו, בארה"ב לא גדלו בתדירות או בעוצמה, או בנזקים (מנורמלים) מאז 1950, ויש ראיות שאפילו קטנו.
-          בצורת – באופן כללי, נעשתה קצרה יותר, נדירה יותר, ופגעו בשטח קטן יותר, במשך המאה האחרונה, בארה"ב. ברמה העולמית לא היה שינוי בבצורת ב 60 השנים האחרונות.
-          הנזקים הכספיים של אסונות הטבע,  יגדלו באופן משמעותי בשנים הבאות, הדבר נובע מהצטברות העושר (ערך גדול יותר לבתים שניזוקים), ומבנייה באזורים פגיעים. לכן יש להקדיש תשומת לב למוכנות לאסונות טבע, בלי קשר לשינויי האקלים.
עוד הוא אומר:
אינני מתווכח על נושא שינויי האקלים (ההתחממות הגלובאלית) מעשה ידי האדם. אבל, הטענות המייחסות כול אסון טבע להתחממות הגלובאלית ללא שום בסיס מדעי הן פסולות.

It does mean however that some activists, politicians, journalists, corporate and government agency representatives and even scientists who should know better have made claims that are unsupportable based on evidence and research.
עוד הוא אומר:
A considerable body of research projects that various extremes may become more frequent  and/or intense in the future as a direct consequence of the human emission of carbon dioxide.6

 Our research, and that of others, suggests that assuming that these projections are accurate, it will be many decades, perhaps longer, before the signal of human-caused climate change can be detected in the statistics of hurricanes (and to the extent that statistical properties are similar, in floods, tornadoes, drought).7

תרגום: הרבה מחקרים טוענים שתופעות קיצוניות (אסונות טבע) יהיו יותר תדירים או יותר עוצמתיים כתוצאה מפליטת הפד"ח על ידי בני אדם. אך, אפילו אם התחזיות האלה נכונות, ייקח הרבה עשרות שנים (ואולי יותר) לפני שניתן יהיה להבחין בכך בסטטיסטיקות של ההוריקנים ושאר האסונות.
בדו"ח המלא של ד"ר פילקה יש סימכוין מלאים לטענותיו, ומספר גדול של גרפים הממחישים את הטענות.

The uncertainties in the historical tropical cyclone records, the incomplete understanding of the physical mechanisms linking tropical cyclone metrics to climate change, and the degree of tropical cyclone variability provide only low confidence for the attribution of any detectable changes in tropical cyclone activity to anthropogenic influences. Attribution of single extreme events to anthropogenic climate change is challenging. 

תרגום מקוצר: איננו מבינים בדיוק את המנגנון הפיסי של הציקלונים. איננו מסוגלים לקשור שינויי בציקלונים להשפעות בני האדם.

לסיכום: אין שום ביסוס מדעי לטענות שאסונות הטבע, הוריקנים, טייפונים, שיטפונות או בצורות, קשורים באיזושהי צורה למעשי בני האדם. אין שום שינוי בעוצה ובתדירות של תופעות אלה. אסונות טבע תמיד היו, ותמיד יהיו. כדאי להגביר את המחקר והמוכנות לאסונות טבע, כדי להקטין נזקים – זה מובן מאליו. לא צריך לקשור את זה להתחממות הגלובאלית או ל"שינויי אקלים" מעשי ידי האדם.





אין תגובות: