19 בדצמבר 2013

הנדסה גנטית של יבולים – הכרחית


הנה מאמר בעיתון "חדשות הטכנולוגיה" של MIT, שמסביר מדוע אנו נהיה זקוקים בעתיד לתבואות מהונדסות גנטית כדי לספק מספיק מזון לאנושות.

האנושות תגיע ל 9 מיליארד נפש בסביבות שנת 2050, ואנו נהיה זקוקים לתבואות מהונדסות גנטית. התנובה של התבואות (היבול לדונם) גדלה באופן דרמטי ב 50 השנים האחרונות (לפני ההנדסה הגנטית). אבל, חוששים שהשיפורים בתנובה יקטנו או יתפוגגו, בדיוק כאשר אנו צריכים יותר מזון. האוכלוסייה הגדלה, והצריכה המוגברת (העושר הגדול יותר) יגרמו לעלייה בכ 70-100% בדרישה למזון עד אמצע המאה.

הגידול המהיר בתנובה של חיטה ואורז, במיוחד, מראה סימנים של האטה, אך הייצור של התבואות יצטרך לגדול פי שניים כדי לספק את הדרישות (ולמנוע רעב). אם המגמות הנוכחיות יימשכו, התוצרת עלולה שלא להספיק, אלא אם יהיה גידול בשטחי האדמה המעובדים, במים ושימוש בדשנים. ברמה הנוכחית של התוצרת החקלאית יש מספיק מזון בשביל כולם, אבל כאשר האוכלוסייה תגיע ל 9 מיליארד היבולים הנוכחיים לא יספיקו.

מעריכים שכ 15% מהיבולים הולכים לאיבוד בגלל מחלות ומזיקים. ההנדסה הגנטית יכולה להקטין בהרבה אחוז זה. כיום משתמשים בצמחים מהונדסים רק בארה"ב (וקצת בברזיל וקנדה), ורק בגידולי תירס, סויה וכותנה – גידולים שמשמשים מזון לבהמות, לייצור שמן מאכל, ולביו-דלק, אך לא למזון ישיר לבני אדם. באירופה חל איסור על גידול צמחים מהונדסים גנטית.

השימוש בצמחי מזון לביו-דלק הוא כמובן, פשע, נוכח הקשיים הצפויים באספקת מזון לבני אדם. כבר כיום, כמיליארד בני אדם סובלים מתת תזונה. מעריכים שהביו-דלק, התורם לעליית מחירי המזון, גורם אולי ל 30 מיליון מקרי מוות ברעב, בעולם. ובנוסף לכך – הביו-דלק תורם ממש כלום להפחתת הפליטות או לשיפור האקלים. 

למרות זאת סירב האיחוד האירופי להקפיא או להקטין את המנדטים לשימוש בביו-דלק – שמדברים על 10% מהדלק, עד 2020. זהו פשע נגד האנושות וההיגיון אומר ביורן לומבורג.

יעקב


אין תגובות: