18 באוקטובר 2014

מחקר חדש, ללא הוקי סטיק


כבר מזמן לא ראינו בתקשורת העממית דיווח על מחקרי הוקי סטיק, המנסים להוכיח שההתחממות הנוראית של סוף המאה ה 20 היא חסרת תקדים ב 1000 שנה. מחקרים כאלה היו פופולאריים לפני כמה שנים, ומדי חודש בחודשו הופיעו כותרות ענק מפחידות על ההתחממות חסרת התקדים. ההתחממות נעצרה, והכותרות נעלמו, האופנה השתנתה.
לאחרונה פורסם מחקר חדש על טמפרטורות העבר על פי טבעות עצים שנמדדו במחוז קוויבק בקנדה, בקצה הצפוני של "קו העצים" (הקו שצפונה ממנו לא גדלים עצים מחמת הקור). המחקר הוא של ג'נרטי – 2014, דיווח עליו יש באתר של סטיב מקאינטטייר.


המחקר החדש מציג את התמונה בקו השחור. רואים שבתקופת ימי הביניים היו טבעות רחבות מאשר בימינו. פירוש הדבר שהיה חם יותר מאשר בימינו – היו תנאים שאפשרו גידול מואץ של העצים.

לשם השוואה – בקו האדום והירוק מצוירים הממצאים של מחקרי הוקי-סטיק מפורסמים, של אריגו ויעקבי באדום, ושל מייקל מאן בירוק. מחקרים אלו מראים התחממות גדולה וחריגה בסוף המאה ה 20, ושימשו כלי הפחדה חשוב. המחקר של ג'נרטי (הקו השחור) מציג תמונה הפוכה – ההתחממות של המאה ה 20 נמוכה במידה ניכרת מזו של ימי הביניים.

מקאינטייר מציין שאריגו ויעקבי, למשל, השתמשו במחקרם בנתונים שמדדו ב 10 אתרים, אך הם מדדו בעוד 25 אתרים אחרים ונמנעו מלהציג את התוצאות באתרים אלה או לפרסם את המדידות הגולמיות שעשו. כלומר: הם מדדו ב 35 אתרים, בחרו מתוכם את ה 10 שנתנו את התוצאה הכי "טובה" (מפחידה) מבחינתם, והעלימו את המדידות הארחות, כדי ש"לא יקלקלו את התמונה". (הם סירבו להעמיד את המדידות לרשות חוקרים אחרים, גם אחרי שהתבקשו במפורש לעשות זאת). הם הסבירו את הנוהג המוזר הזה ככה:

If we get a good climatic story from a chronology, we write a paper using it. That is our funded mission. It does not make sense to expend efforts on marginal or poor data and it is a waste of funding agency and taxpayer dollars. The rejected data are set aside and not archived.

תרגום: אם אנחנו משיגים סיפור אקלים טוב מכרונולוגיה [סדרת מדידות של טבעות עצים] אנו כותבים נייר (מחקר) עליה. זו המשימה שלנו, כפי שתוקצבה. זה לא הגיוני להשקיע מאמצים על נתונים שוליים או גרועים, זה בזבוז של תקציבי מחקר וכסף ציבורי. הנתונים שנדחו נגנזים ואינם מתפרסמים.

הגישה הזו (שנקראת cherry picking ) היא  אנטי-מדעית, מגמתית ופסולה. מחקר מדעי אובייקטיבי צריך להראות תמונה שלמה ככול האפשר, תוך הצגה של כול הנתונים הקיימים, ולא רק אלה שמשרתים את המטרה הקדושה של ההפחדה שה"מדען" קבע לעצמו מראש.

בכול אופן – המחקר החדש מוצא שההתחממות בשנים האחרונות אינה יוצאת דופן, התחממות גדולה יותר התרחשה בימי הביניים (לפני גזי החממה שבני האדם פלטו). ובכול מקרה – יש אי התאמה וסתירות רבות בין מחקרי הפרוקסיס השונים, כך שקשה לדעת מה ערכם. אבל, כאשר מתפרסמים מחקרים בלתי-מפחידים כאלה (כמו המחקר הזה), לא תשמעו על זה בעיתונות הגדולה, הם מתחבאים בירחונים מקצועיים ולא זוכים לפרסום בציבור, כי אינם משרתים את המטרה הקדושה של ההפחדה האקלימית, אליה נרתמו כול האנשים ה"טובים" וה"מתקדמים"

יעקב


6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קראתי בספר מלפני כששים שנה, כי ארכיאולוג מסוים אמר בכנס מדעי:
אם המידע תומך בהשערה שלנו, הוא נכנס לתוך הטקסט.
אם המידע ניטרלי, הוא נכנס כהערה בסוף הדף (foot note).
אם המידע אינו תומך בהשערה שלנו, הוא מושמט לגמרי מן הדיון
אין חדש תחת השמש בתחום המדע

אנונימי אמר/ה...

התחממות הגלובלית: מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה של ארהב: חודש ספטמבר - החם ביותר על כדור הארץ מאז 1880

Anochi אמר/ה...

ספק רב אם ניתן לקבוע קביעה כזאת ביחס ל"כדור הארץ" היות ומדידות מקיפות של טמפרטורות על ידי לווינים מתקיימות רק בתקופה האחרונה.

Anochi אמר/ה...

מדידות מכשירים מדוייקות יחסית משנת 1880 קיימות רק לאיזורים מסויימים על פני שטח היבשה והן לא נועדו למדוד שינויי אקלים גלובלי.
על המגבלות של מדידות אלו ניתן לקרוא כאן:
http://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-references/docs/peterson-vose-1997.pdf

יעקב אמר/ה...

פרסמנו לפני כמה ימים את גרף הטמפרטורות לחודש ספטמבר.
http://www.green-logic.info/2014/10/blog-post_8.html

יעקב אמר/ה...

הטענה "הספטמבר החם ביותר" היא פשוט לא נכונה. הוא אומנם הושמעה על ידי GISS - אבל זה חלק ממסע ההפחדה שלהם. ראו כאן:
http://notrickszone.com/2014/10/19/bastardi-rips-giss-claims-of-warmest-september-ever-and-nws-forecast-of-a-blowtorch-winter/