9 ביולי 2015

אנרגיות מתחדשות לא יעשו את העבודה


ביל גייטס, שחזר להיות האיש העשיר בעולם, הוא מודאג-אקלים, כמו כולם, ומשקיע גדול בטכנולוגיות לייצור אנרגיה. הוא אומר בראיון ל FT – מה שכול אדם אובייקטיבי עם קצת שכל בראש יכול בקלות להבין בעצמו: האנרגיות המתחדשות הידועות היום (שמש ורוח) אינן יכולות ל"עשות את העבודה"  - לספק חלקים משמעותיים מצריכת האנרגיה האנושית ולאפשר בכך הורדה של פליטות הפד"ח ו"הצלה" של האקלים מפני ההתחממות הגלובאלית הנוראית.

הוא אומר שללא פריצת דרך טכנולוגית מהפכנית, המטרה של הורדת הפליטות לא תושג. הטכנולוגיות הנוכחיות לא מסוגלות לספק את הסחורה. לכן הוא קורא לממשלות להשקיע הרבה יותר במחקר ופיתוח, במקום לבזבז כסך על סובסידיות לדברים שלא עובדים. "הדרך היחידה שבה אתה יכול להגיע לתסריט חיובי רצוי [הורדת פליטות] הוא על ידי חידוש [המצאה] גדול".

הוא בעצמו כבר משקיע כ מיליארד דולר מכספו האישי במחקר ופיתוח של אנרגיות חדשות, ואומר שהסכום יוכפל בעשור הקרוב.

באשר לבטריות (מצברים) כדרך לאגור אנרגיה ממקורות מתחדשים הוא אומר: לא קיימת שום טכנולוגיה שאפילו מתקרבת למצב שנוכל לקחת את כול האנרגיה שלנו מהמתחדשים.

מה כן? גייטס ידוע כמשקיע בפיתוח ארגיה גרעינית, כלומר: כורים גרעיניים קטנים מודולריים, באמצעות חברתו TerraPower . חוץ מזה הוא מדבר על הרעיון ליצור דלק הידרו-פחמי (נפט סינטטי) כאמצעי אגירת אנרגיה. [הוא כנראה לא בדק את רעיון הזה לעומק – זה אפשרי, אבל לא מעשי – כיום - לא מבחינת המחיר ולא מבחינת היעילות של האגירה].

הרבה אנשים, כולל האבא של הבהלה האקלימית, ד"ר ג'יימס האנסן, מבינים שה"מתחדשים" שעליהם אנו מבזבזים 350 מיליארד דולר כול שנה, לא מועילים בכלום במאבק נגד הפליטות ובעד אנרגיה "נקייה" מפני שהם מייצרים רק מעט אנרגיה, ובזמנים בלתי נשלטים.
ובכול זאת ההיסטריה חסרת ההיגיון, והבזבוזים, נמשכים.

יעקב


2 תגובות:

אורי אמר/ה...

אני סקרן לשמוע את דעתכם (או הפניה למקור אמין/מוסמך/דעה שפחות או יותר משקפת קונצנזוס בתחום היום, על הנושא של היתוך גרעיני כאנרגיה העתידית
(האם זה משהו שיהיה מעשי בעתיד? מתי בערך אם כן?)

יעקב אמר/ה...

כמו שאני מצהיר הרבה פעמים - אינני נביא. אני לא יכול לנבא אם היתוך גרעיני יהפוך בעתיד לטכנולוגיה מעשית להפקת אנרגיה.

היום, ובעתיד הנראה לעיין - זה לא מעשי.

באופן כללי היתוך גרעיני הוא כמובן תהליך פיסי ממשי מאד, וקיים, שנוסה בהצלחה בפצצות מימן. הוא דבר מוכח, והוא משחרר (מפיק) כמויות אדירות של אנרגיה. הבעיה היא למצוא דרך לבצע אותו בצורה מבוקרת ואיטית, שמאפשרת ל"קצור" (לנצל) את האנרגיה המשתחררת. בעיה זו עוד לא נפתרה. וכמובן - לא ידוע מה יהיו העלויות ומה ההשפעה הסביבתית, או תופעות לוואי אחרות (כמו קרינה). האם יפתחו בעתיד תהליך מעשי כזה? אולי. מתי? תיק"ו.

בכול אופן - זה לא מקור שאנו יכולים כעת לסמוך עליו בתכנון אספקת האנרגיה שדרושה לנו. אבל, זה בהחלט תחום ששוה להשקיע בו מאמצי מחקר.