14 ביוני 2012

אנרגיה מהאוויר.

תמונה: אנשים ומחשבים

בני לנדא (66) הוא איש עם תעודות. הוא הקים לפני שנים רבות את החברה "אינדיגו" שייצרה מכונות דפוס דיגיטליות. החברה הצליחה מאד, ולפני כמה שנים הוא מכר אותה לחברת HP. כעת עוסק לנדא, בין השאר, בפיתוח מקור אנרגיה חדש.
הפרויקט המרכזי שבו משקיע לנדא את זמנו, מרצו וכספו, ושבו ממוקדת העשייה של לנדא-לאבס, הוא פיתוח חדשני של אנרגיה אלטרנטיבית - הפקת חשמל מהחום שמצוי באוויר. לצורך הפרויקט השאפתני שלו אסף לנדא את מיטב המוחות. "גייסתי מדענים מהשורה הראשונה, הכי טובים שאפשר למצוא בישראל. החזרתי גם כמה ישראלים שעבדו בחו"ל, ובהם את ראש הפרויקט מברקלי".
"הבעיות שיש בפיתוח כזה הן לא רק פיסיקליות, אלא גם פילוסופיות. המדענים טוענים שזה רעיון שנוגד את חוקי הטבע. בינתיים יש לנו במעבדה סימני חיים במבחנה, אבל תהליך הפיתוח ייקח לפחות עוד חמש שנים".
המחקר להמרת אנרגיה מתבסס על מבנים ננומטריים (ננומטר הוא מיליארדית המטר, או אחד חלקי מיליון של מילימטר). לדברי לנדא, כשממזערים חומרים למבנים הננומטריים שלהם התכונות שלהם משתנות. חלקי מתכת, למשל, אפשר לחמם תוך צריכת אנרגיה נמוכה בהרבה.

אבל הסיפור עם הפטנטים על המצאות האנרגיה של לנדא מתברר כמורכב יותר. "לפני שלוש שנים הגשנו את הבקשות הראשונות בתחום האנרגיה. אבל את האישור קיבלנו ממש רק עכשיו. זה אישור תקדימי, משום שאנשי משרד הפטנטים אמרו לנו שהם לא יכולים לרשום פטנטים שנוגדים את חוקי הטבע, ואם מוגשת בקשה כזו היא נפסלת על הסף". על פי חוקי הפיסיקה, הפקת אנרגיה שימושית (חשמל) מתאפשרת רק כשהאנרגיה נעה מגוף חם לגוף קר יותר. בקשת הפטנט של לנדא אומרת כי אפשר להמיר אנרגיה לחשמל שימושי גם בטמפרטורת החדר, כלומר מבלי שיהיו הפרשי טמפרטורות.

החוקרים של משרד הפטנטים הגיעו למעבדות של לנדא ברחובות כדי לצפות בהדגמות ולחקור את העובדים. לבסוף, אחרי התהליך הארוך, קיבל לנדא את הגושפנקא שתהליך ההמרה אינו סותר אף חוק טבע.

מובן מאליו שאם הרעיון שלו יתממש,תתרחש מהפכה של ממש בתחום ייצור האנרגיה. כול הדיונים על נפט, פאנלים סולאריים או תחנות רוח יהפכו למיושנים ומצחיקים.
אינני יודע בדיוק מה הוא מפתח, ואינני מסוגל לשפוט אם יש בזה ממש, מעבר לכך שלנדא עצמו אדם רציני ולא תימהוני. יש סיכוי שהפיתוח שלו יצליח, אם כי ברור שמימושו ייקח לא חמש שנים אלא עשרות שנים.

אני מביא את הקטע הזה כדי להמחיש עד כמה הפחד של אנשים מסוימים שאנו "לעולם נהיה תלויים בנפט" הוא אבסורדי. אלפי אנשים בכול העולם עובדים על רעיונות חדשים. במוקדם או במאוחר משהו יצוץ, כמו המיזם של לנדא, או משהו אחר. העולם לא נשאר סטטי, ההתפתחות המדעית והטכנולוגית משנה את העולם בכיוונים שלא ניתן לחזות מראש.

יעקב


4 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב,
רק לידיעתך- לאנדה לבס הוא מקום העבודה שלי בשנה וחצי האחרונות...לצערי אני לא יכול לספר על מה עובדים שם יותר ממה שכתוב במאמר, אבל ללא ספק בני הוא אדם רציני. מאוד.

יוני

יעקב אמר/ה...

הנה אם כן אחד שלא רק כותב, כמוני, אלא גם עושה!

בועז אמר/ה...

מורידים את הכובע בפני האנשים המפלסים את הדרך לעתיד טוב יותר.

יעקב אמר/ה...

זהו ג'וב ירוק באמת!