20 באוגוסט 2012

פיניציה ישראל גם היא קורבן לבועה הסולארית.

לפני מספר ימים סיקרנו את פשיטת הרגל של מפעל פניציה ישראל הזועק לאספקת גז זול על מנת להימנע מהפסדים. המפעל העומד לפטר 400 עובדים הציג תחשיבים על פיהם אספקת גז המבושש לבוא תציל את המפעל היות והיא תחסוך כ-60 מיליון ש"ח בשנה ותהווה ההבדל שבין מפעל מפסיד לרווחי (שכן כיום המפעל מפסיד בין 40-50 מיליון ש"ח בשנה). 

אולם עדיין משהו לא הסתדר בפאזל... האם לא היה ברור למשקיעים וליזמים כי הגז, אם וכאשר יגיע לא יהיה זמין בכל מקרה לפני 2013?

חיפוש זריז באינטרנט מגלה לנו את הסיפור שמאחורי הסיפור... פיניציה ישראל הינה אחת הקורבנות של הבועה הסולארית ומגפה הסובסדיות והמענקים הממשלתיים המתפקעת בכל העולם...

תמונה וכיתוב מאתר משרד המסחר התעשייה והתעסוקה: המשקיע ביל דווידסון  מתכוון להשקיע בשלוש השנים הקרובות סך של 50 מיליון דולר בהקמתו מחדש של מפעל פניציה אמריקה ישראל בציפורי שבגליל. (אוקטובר 2006).

על פי הדיווחים משנת 2006 באתר משרד המסחר, התעשייה והתעסוקה נערך טקס חגיגי בהשתתפות סגן ראש הממשלה ושר התמ"ת אלי ישי במסגרתו הוכרזו הכרזות חגיגיות המתוארות באתר המשרד: 
"התקיים היום טקס בלשכת שר האוצר בהשתתפות שר האוצר, אברהם הירשזון, סגן רוה"מ ושר התמ"ת  אלי ישי , המשקיע ביל דיוידסון ומנהל חברת פניציה אמריקה ישראל עודד טירה. ביל דיוידסון מתכוון להשקיע בשלוש השנים הקרובות סך של 50 מיליון דולר בהקמתו מחדש של מפעל פניציה  אמריקה ישראל בציפורי שבגליל....  ...ביל דיוידסון ועודד טירה אמרו במהלך הטקס כי הכוונה להקים מפעל חדש בגליל שיתמקד במוצרים חדשניים בתחום הסולרי, בתחום המיגון ובציפויים חדישים. טכנולוגיית הייצור תהיה המתקדמת בעולם ותאפשר, בשילוב רשת השיווק של גארדיאן, שבבעלותו של ביל דיוידון, ייצור ומכירה של המוצרים החדשים. מחזור המכירות יהיה כ-120 מיליון דולר בשנה וכ-90% מהמכירות ייוצאו לרחבי העולם. המפעל החדש יעסיק 340 עובדים- רובם תושבי הגליל, יהודים וערבים. 
מנהל מרכז השקעות במשרד התמ"ת רו"ח חזי צאייג מסר כי עם קבלת בקשות החברות יפעל מרכז השקעות ויסייע בכל הכלים העומדים לרשותו."
עם טקסים כאלו מתחיל להתברר מה שמסופר בבדיחה על בעל מפעל שתיאר את הקו הרווחי ביותר שיש לו במפעל: "הקו לירושלים".... לא ברור מה קרה להשקעות של 50 מיליון הדולר  של דיוידסון, מה שברור הוא שהמפעל בנה תוכניות על בסיס מענקים וכסף ציבורי (מה שמסביר את נוכחות מנהל מרכז ההשקעות בתמונה) גם לא ברור מה בדיוק הובטח בחילופי הדברים ולא הופיע בהודעות המשרד הרשמיות, אך בדיעבד התברר כי היזמים פנו בבקשה לקבל מאות מיליוני שקלים ציבוריים  ושמרכז ההשקעות דחה את בקשת החברה למענק של 50 מיליון דולר בשנת 2008 בעקבות הקפי בקשות לתמיכות שהצטברו עד כדי 12 מיליארד ש"ח.

מה שעוד ברור הוא שמה שהרג את המפעל היה התכנון למכור זכוכית לפאנלים סולריים בהיקפים משמעותיים של עשרות מיליוני דולר בשנה בכל העולם בעת שהשוק צנח עם התפקעות הבועה הסולרית.... הסיפור האמיתי מאחורי הקריסה של פיניציה הוא כנראה הסתמכותה על מענקים וסובסידיות ממשלתיות ושוק שקיים רק בחלומות הירוקים אך לא במציאות הכלכלית טכנולוגית.

הגז, כשיגיע, אולי יכול להציל את המפעל ולהחיות קווי מוצרים חדשים... אבל את המודל העיסקי הסולרי עליו הסתמך המפעל אפילו הגז (שהגעתו נדחתה גם בזכות המטיפים לאנרגיה סולרית) לא יוכל להציל.





תמונה מאתר פיניציה - קו מוצרי הסולאר המתקדם של החברה אמור היה להפוך למנוע הצמיחה הרווחי

8 תגובות:

Dr Yuval אמר/ה...

לגבי הבועה הסולרית:

כיום מחיר הפנלים הפוטוולטאים הוא כ-דולר לואט מותקן.
התקנת אחד קילווואט מחירה 5 אלף שקל
כל קיללואט מותקן מייצר כחמש קילוואט שעה ביום, כפול 350 יום בשנה 1400 קיללואט שעה. ובעיקר בזמןן שיא.
מחיר קיללואט שעה בזמן שיא מחברת החשמל הוא כשקל לשעה. 12 שקל ליום, 300 יום בשנה 3600 שח בשנה
לכן הסולארי יחזיר את עצמו כיום כעבור 3 שנים, ומשם והלאה זה חשמל חינם ל20 שנה.
אבל אם הסולארי טוען רכב חשמלי שיעילותו פי 5 מרכב סולר, זמן ההחזר הוא שנה. או פחות
מה לא נכון בחישוב הזה?

בועז אמר/ה...

חשמל סולארי לא משלם מיסים, חשמל פוסילי כן. הנה גורם שלא נכנס להשוואת המחירים.
בנוסף התעריף לחשמל סולרי מסובסד על חשבון צרכני החשמל תוריד את הסיבסוד (ועוד לפני שתוסיף את המיסים) ותגלה כי החישובים משתנים.

מלבד זאת בחודשי החורף שעות השיא הם שעות הקור והגשמים... לא בדיוק מסתדר עם המודל הסולרי שהצגת (זה עלול להוביל את המודל שלך להחזר תוך 4-6 שנים... במקום 3).

המודל שתיארת עובד כל עוד אתה מכריח את כלל צרכני החשמל לממן אותו ולשלם ליצרן החשמל הסולרי מחיר גבוה... הוא קורס ברגע שאתה משתמש במה שאתה מייצר בפועל.

גם יזמי פיניציה חשבו שהמודל פנטסטי והשקיעו רבות להסבת הייצור לטובת התעשייה הסולרית והסובסידיות והמענקים... מסתבר שהמודל קרס ברגע שהפחיתו את הסובסידיות והמענקים בישראל ובעולם.

ומעניין לברר, האם התקנת מערכת כמו זאת שתיארת למטרת צריכה עצמית? האם אתה חוסך קילווטים יקרים בפועל בשעות שיא הצריכה?

יוני אמר/ה...

יובל,
מספר תיקונים למודל שלך:
1. אתה מחשב חמישה קו"ש ביום. זה אומר שיש חמש שעות בהן התא בצנאים אופטימליים. זה קורה לפעמים בקיץ על קו המשווה, אבל לא בארץ, שיש בה חורף סביר ועננות גם באביב ובסתיו וקו רוחב צפוני (הספק מותקן מחושב לתנאים אופטימליים). מסתבר שזה פחות מחצי מזה בארץ, ועוד יותר נמוך, למשל, באירופה.
2. לא הבנתי איך הגעת ל-12 ש"ח ליום אם מיצרים 5 קו"ש ומחיר קו"ש הוא 1 שח.
3. לתאים סולריים יש דגרדציה של בערך בין 3-10% בשנה. הם לא באמת מחזיים 20 שנה. אין מה לעשות נגד זה עדיין.
4. ולחיזוק הנקודה של בועז-- התעריף שבו אתה קונה חשמל מחברת החשמל הוא חצי ש"ח לקו"ש, בדקתי כרגע ב-http://www.iec.co.il/HomeClients/Pages/TariffsAndAccounts.aspx
כלומר חברת החשמל קונה ממך חשמל סולארי במחיר כפול. את ההבדל משלמים או הצרכנים (דרך העלעת התעריף לצריכה) או הממשלה דרך סובסידיות. בכל מקרה- זהו כסף ציבורי שאתה מרויח. אז נכון שלך אישית כמובן שכדאי (לכל אחד כדאי להרויח!! בודאי בועז יסכים איתי), אבל מכיוון שזוהי סובסידיה זהו רווח שאינו מלווה בצמיחה, ולכן חשוב לשאול- מה הציבור מרויח מזה זהוא משלם לך תוספת על חשמל סולארי? התשובה האמיתית היא, מסתבר, שכלום. זוהי בדיוק הסיבה שממשלות העולם מושכות את הסובסידיות האלו (וזו כבר עובדהף אין מה לעשות).
5. כפי שכבר טענו כאן בעבר, אם חשמל סולארי היה רוחי באמת, אז חברות חשמל בעולם היו מתחילות לבנות תחנות סולאריות ללא שום "עידוד" ממשלתי ("עידוד"=קניית חשמל על פי חוק בתעריף גבוה). זה לא קרה בשום מקום בעולם!

איל אמר/ה...

והרשו לי להוסיף:
כמובן שדר' יובל שוכח שגם אם כולם יתקינו את הפאנלים הסולאריים, עדיין יישארו התחנות הישנות כדי לענות על הצריכה בשעות בהן אין חשמל סולארי. וכך, שוב, אנו מדברים על סיבסוד שאינו מביא שום תועלת או חיסכון, אלא להיפך, להוצאה כפולה.

אוהד אמר/ה...

ד"ר יובל היקר,

החישוב שלך לא מדויק אבל הוא בכיוון הנכון. מכירת חשמל שמופק מפנלים סולרים הינו כדאי כאשר מחיר החשמל המופק מהפנלים הסולרים הוא פי 2 ומעלה ממחיר החשמל הרגיל - על זה אין חולק.

השאלה היא, האם ללא סובסידיות, החשמל הסולרי הוא כדאי? התשובה היא שלא, ברור שלא. הרי אם הדבר היה כדאי, אז כולם היום רוכשים ומתקינים פנלים סולרים בביתם מבלי להיזדקק לאישורים של משרד האנרגיה בדבר הזכאות לסובסידיה. לכן, השאלה היא לא האם זה כדאי או לא, ברור שלא, השאלה היא האם כדאי לייקר את החשמל לכל עם ישראל על מנת שמספר מקורבים לצלחת יהנו מהכנסה נוספת.

אני אגב, חושב שלא.

אנונימי אמר/ה...

אוהו איזה שצף תגובות...אני מקווה שלא הבהלנו את דר יובל אל מחוץ לאתר :-)

בועז אמר/ה...

חלילה... יובל תמיד מוזמן לכאן ונשמח ללמוד דברים חדשים או לתקן ישנים אם טעינו.
אני מקווה שהפעם הרווח כולו שלו ואולי הצצלחנו לתקן גם טעיות שלו.

בועז

דני ב אמר/ה...

דיון מעניין...
נכנסתי לקרוא אודות הקשר בין פיניציה ואספקת הגז
ומצאתי עניין רב בדיון שלכם..
(בעיקר יוני בתגובה אחרי בקריאה לעומק של נתוני יובל..)
המשך פורה!
דני.