19 בינואר 2014

עצירת ההתחממות כבר כאן (אפילו בנייצ'ר).


מאז שנת 1998 אין למעשה התחממות גלובאלית. הייתה התחממות בין השנים 1975 עד 1998, אבל מאז הייתה עצירה, והטמפרטורות נשארו אומנם ברמה קבועה  - הרמה הגבוהה שהושגה, אבל אין מגמה של עלייה נוספת. אלה העובדות – זה מה שהטרמומטרים מראים.

כאשר הצביעו הספקנים על עובדה זו טענו החממיסטים: "אין דבר כזה, ההתחממות נמשכת כסדרה, אלו סתם שקרים ודיסאינפורמציה שמפיצים המכחישים". אבל, עובדות הן עובדות, והעצירה נמשכת עוד ועוד, ועכשיו מודים פחות או יותר גם החממיסטים שיש עצירה "מסתורית" ומחפשים בנרות הסברים לתופעה ה"מוזרה" – שלמרות העלייה הקבועה והמתמדת בפד"ח אין עלייה מקבילה של הטמפרטורות.

כעת התפרסם מאמר על "בעיה" זו בשבועון נייצ'ר, מעוז החממיסם, שהחליט רשמית לא לפרסם מאמרים של ספקנים, כי הם נוגדים את קו המערכת. ככה הם כותבים (בהמשך הטקסט מנייצ'ר, תמצות, תרגום ופרפרזה שלי):

"המסתורין הגדול ביותר במדעי האקלים החל, מבלי שאיש ישים לב, בסביבות 1997, כאשר הייתה החלשה (מסתורית) ברוחות הקבועות הנושבות באוקיינוס השקט". אז נוצרה תופעת אל-ניניו, כאשר מים חמים על פני האוקיינוס, שהרוחות נושאו קודם אל כיוון אינדונזיה, חזרו והצטברו ליד חופי דרום אמריקה. הניניו גרם לעלייה גדולה של הטמפרטורות באותה שנה (1998) אבל, מאז, העלייה נעצרה. במשך כמה שנים התעלמו המדענים מעצירה זו ואמרו שזה סתם רעש במערכת, תנודות טבעיות זמניות. אבל ההפסקה בהתחממות נמשכה, ויצרה משבר ביטחון בתחום חקר האקלים. למרות שהיו עליות וירידות, ממוצע הטמפרטורה על פני כדור הארץ לא עלתה מאז 1998, בניגוד לתחזיות המודלים והעלייה המתמדת בגזי החממה. הספקנים (אומר נייצ'ר) קפצו על המציאה וטוענים שההתחממות הגלובאלית נעצרה, אבל מדעני האקלים יודעים שהחום חייב עדיין להצבר היכן שהו, במערכת האקלים, אבל הם מתקשים להסביר הכין הוא, והם אפילו מתחילים לתהות שמא יש פגם במודלים שלהם [שומו שמיים].

כעת, כאשר ההפסקה הזמנית בהתחממות (hiatus) [איך יודעים אם זו רק הפסקה??] נכנסה לשנתה ה 16 מתחילים קצת להבין את הנושא... [כלומר הטענה הקודמת שהם מבינים את מערכת האקלים היטב, ושהיא מונעת בעיקר על ידי גזי חממה לא הייתה הכי מדוייקת...].

בטבלה של הטמפרטורות הגלובאליות (של פני כדור הארץ, כלומר – האטמוספרה, בשכבה הצמודה לקרקע) – רואים ניגוד ברור וגבוה בין תקופת ההתחממות המהירה בשני העשורים לפני 1998, לתקופה שמאז. על פי המודלים האקלימיים הייתה צריכה להיות התחממות בקצב של 0.21 מעלות צלסיוס לעשור, אבל בפועל הייתה רק 0.04 מעלות.

ההסבר הכי פשוט הוא שאלו הן תנודות טבעיות שתמיד היו [וההתחממות לא הייתה חלק מאותן "תנודות טבעיות"??]. אבל, אף אחת מהסימולציות של המודלים לא הראו עצירה כזו, בזמן הזה. הדבר הוביל ספקנים רבים וגם מקצת מהמדענים [שימו לב ה"ספקנים" אינם "מדענים", רק החממיסטים הם מדענים] למסקנה השנויה במחלוקת שייתכן והמודלים מייחסים משקל יתר לאפקט גזי החממה, וההתחממות העתידית לא צפויה להיות כול כך גבוהה כמו שחששו. אחרים אומרים שמסקנה זו סותרת את המגמות ארוכות הטווח ואת נתוני הפלאו-קלימטולוגיה, המנסים לשחזר טמפרטורות מהעבר הרחוק שלפני המדידות. אחרים אומרים שהזמן קצר מדי, וצריך להמתין 50-100 שנה כדי לדעת בבירור אם המודלים נכונים או לא. אבל אפילו המדענים שעדיין מאמינים במודלים מודים שיש לחץ גובר להסביר מה קורה כעת. עד עכשיו נחשבה העצירה כחלק מהרעש, אבל עכשיו זה הפך למשהו שדורש הסבר.

עכשיו מחפשים הסברים שונים. החלשת קרינת השמש ואירוסולים הם הסברים שהוצעו, אבל חושבים שהשפעתם קטנה. תופעה אחרת היא ה PDO  (pacific decadal oscillation ), תופעה של תנודות בין חם לקר באוקיינוס השקט, עם מחזוריות שבין 15-30 שנה. חוקרים זיהו את ה PDO  רק ב 1997, ורק לאחרונה החלו להבים יותר טוב את השפעתו. בהמשך מופיע דיון על מספר תיאוריות שמציגים מדענים שונים שמנסות להסביר את התופעה של תנודות החום של פני המים באוקיינוס השקט, והשפעתן על האקלים.

עד כאן המאמר בנייצ'ר.

המעניין הוא שמעולם לא דיברו ולא חיפשו הסברים להתחממות בתנודות של האוקיינוס השקט, ב PDO, שבכלל לא היה ידוע לפני כמה שנים כשהחלה ההיסטריה ההתחממותית. רק כאשר יש "עצירה" פתאום גילו שיש PDO  ויש "תנודות טבעיות", וגם עכשיו כלל לא עולה בדעתם שייתכן והתנודות האלה הן גם הגורם לעלייה שהייתה בין 1975-98. מדען אחד, מרק קיין, טוען ככה, אבל החממיסטים לא קונים את זה (עדיין).

השורה התחתונה היא: באקלים – הבלתי ידוע רב מן הידוע. הטענות של החממיסטים שהם יודעים בוודאות מה מניע את האקלים, ושבטוח ב 95% שגזי החממה שבני האדם פולטים גרומים להתחממות נוראית – טענה זו אין לה אחיזה במציאות. לכן, כנראה, היא נובעת מאקטיביזם אידאולוגי. במציאות אין יודעים הרבה. הכול השערות, ללא ביסוס מוצק. אין אנו יודעים אם יש או אין התחממות מעשה ידי אדם, ומה שיעורה, והאם תהיה מסוכנת או לא. המאמר בנייצ'ר אינו מנסח זאת בדיוק ככה (כי זה לא תקין פוליטית) אבל זה מה שמסתמן ממנו בבירור: יש עצירה "מפתיעה" בהתחממות, שסותרת את המודלים (מה שחשבו שאנו מבינים), ואין הסבר ברור וטוב לתופעה. ואת זה אומר בטאון החממיסטים (סליחה, המדענים), נייצ'ר, ולא המכחישים הרשעים, משרתי השטן (הנפט).

יעקב



6 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב,
תודה על ההפניה. באמת, השורה הכי מדהימה במאמר היא ההבדלה העדינה בין "ספקנים" ל"מדענים", זה כל כך עדין ומוסתר, כל הכבוד ששמת לב. נהרסתי מצחוק.
יוני

נמרוד אמר/ה...

34 הימים האחרונים, מאז שהסופה הגדולה חלפה, הם השחונים ביותר בצפון מאז תחילת המדידות.

אכן, אין שינוי. הכל בראש שלנו....

בועז אמר/ה...

נמרוד, אל תתבלבל בין מזג אוויר לאקלים.

יעקב אמר/ה...

אפילו זקני צפת כבר לא זוכרים חצי ינואר כול כך שחון...

אבל, אני, מזקני השפלה, עוד זוכר שלפני כמה שנים (אולי 4 או 5 שנים) לא ירדה טיפה של גשם עד חודש פברואר.

נמרוד יש לו פרפרים בבטן, אבל למצוא אתר של השרות המטאורולוגי עם נתונים של ממש זה מעבר ליכולתו.

עפר אמר/ה...

אנחנו בכלל לפני תקופת קרח קטנה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4478960,00.html

יעקב אמר/ה...

תקופת קרח קטנה? נמאס להם להפחיד עם התחממות והחלו הפחדות עם התקררות?

קר הרבה יותר גרוע מחם.

אבל,... הנבואה ניתנה לשוטים.