21 במאי 2014

הקרח האנטרקטי מתמוטט... בעוד 500 שנה



הנה אנטומיה של הפחדה – שהפכה לטבע שני למדענים החממיסטים וחבריהם הכתבים בתקשורת. שני מחקרים חדשים התפרסמו אודות המסת הקרחונים באנטרקטיקה.

החוקרים חקרו, בעזרת מדידות גבהים בלייזר ורדאר, באמצעות לוויין, שני קרחונים באזור מערב אנטארקטיקה. המסקנות שלהם: המסת הקרח היא מואצת, וכנראה בלתי ניתנת לעצירה. הנה ציטוטים מההודעה לעיתונות של המחקר הראשון: "קטע מלוח הקרח של מערב אנטרקטיקה נמצא בהמסה מהירה [הדגשה שלי] ובמצב של אל חזר – שום דבר לא יוכל לעצור את זרימתם לים והמסתם". "הקרחונים כבר תורמים היום לעליית פני הים, ומכילים מספיק מים כדי להעלות את הפני הים בעוד 1.2 מטר." העניין הוא שההמסה התגלתה כבר ב שנות ה 1960-70 (לפני ההתחממות הגלובאלית הנוראית ממש השפיעה), כבר אז התריעו על הסכנה החמורה. נבואות חורבן היו תמיד מאד פופולאריות, לא רק בקרב עיתונאים, גם בקרב מדענים. והנקודה המעניינת מופיעה באותיות קטנות בתחתית המאמר: "הערכה זהירה אומרת שייקח כמה מאות שנה לקרח להימס לגמרי". הבנתם את זה? הקרח מתמוסס במהירות חסרת תקדים, פני הים יעלו 1.2 מטר ... בעוד 500 שנה... נתעלם לרגע מכושר הניבוי הפנטסטי של המדענים שיודעים להגיד בדיוק רב מה יתרחש בעוד 500 שנה, וגם שהדבר  "בלתי הפיך" כלומר – הם טוענים לוודאות מוחלטת - אין שום אפשרות שהתהליך ישתנה במשך 500 השנים הבאות...
המחקר השני מדבר על קרחון אחר (טוויטס) , גם הוא במערב אנטרקטיקה, שעלול להיעלם במשך מאות שנים, ולתרום יותר מחצי מטר לעליית פני הים (במשך 200-1000 שנה). החוקרים מודים שהמילה "התמוטטות" מרמזת על שינוי פתאומי, וזה לא המקרה – זה ייקח מאות שנים.

מה הסיבות להמסה זו? לא יודעים. הסיבה איננה עליית הטמפרטורה של האוויר, כי היא לא כול כך עלתה באנטרקטיקה. לכן, זה חייב להיות עליית הטמפרטורה של המים באוקיינוס. למה היא עולה? לא יודעים. משערים (מנחשים) שאולי זה בגלל התגברות הרוחות הגורמות לעליית המים חמים יותר ממעמקי האוקיינוס לפני השטח. למה התגברו הרוחות? לא יודעים. מתי החל תהליך ההמסה הזה? לא יודעים. מה שיודעים הן המדידות והצילומים שנעשו ממטוסים ולוויינים, בייחוד מלוויינים ב 20 השנים האחרונות.

הניו יורק טיימס מפרסם שני מאמרים על המסת הקרח, וגם הוול סטריט ג'ורנל, והרבה עיתונים נוספים. אריק ריגנות, מחבר ראשי של אחד המאמרים, כותב מאמר הפחדה ארוך בגארדיאן: "ההתחממות הגלובלית – תהליך אל חזר במערב אנטרקטיקה".  פרסום שני המחקרים האלה הוא הזדמנות נהדרת לכולם לחזור על המנטרה "ההתחממות הגלובאלית (מעשה ידי האדם) כבר כאן, היא חמורה, היא אסון, חייבים להפסיק את פליטות הפד"ח".

באתרים ספקניים מצביעים על כך ששני האתרים שנבדקו במחקרים אלה הם רק חלק קטן מאד מאנטרקטיקה, שבמקומות אחרים ביבשת הקרחונים גדלים ולא נמסים, וגם שקצב ההמסה שנצפה, מתורגם לעליית פני הים, מוסיף רק אולי 5 ס"מ לפני הים, ב 100 השנים הקרובות. בקיצור: אין שום דבר חדש בגילויים אלה וגם לא שום סכנה ממשית ומידית.


בתמונה רואים קרחונים נמסים (בכחול וירוק) לעומת קרחונים שגדלים (בכתום, אדום ואפור).

ערים רבות על חוף הים בעולם, כמו ניו אורלינס, מיאמי, בנגקוק או ג'קרטה נמצאות אכן בסכנה של הצפות מהים אבל הרבה יותר בגלל שקיעת הקרקע, והגורם של עליית מפלס פני הים משני וקטן. בכול זאת מנצלים את התופעה כדי להגביר את התעמולה בנושא הפליטות,  למרות שזה לא רלוונטי. הם צריכים לנקוט פעולות ממשיות נגד הצפות, כמו סוללות מגן אן הגבהת התשתיות. דיבורי סרק על הפליטות ומיסי פחם לא יושיעו אותם מההצפות שנגרמות משקיעת היבשה. (ולא יושיעו משום דבר, כי לא יעזרו גם בנושא הפליטות).

באופן כללי אכן יש תהליך של המסת קרחונים, הן בגרינלנד ואנטארקטיקה (שני מאגרי הקרח הענקיים של העולם) והן בקרחוני ההרים בשאר המקומות (שהינם הרבה יותר קטנים מבחינת ס"ה כמות הקרח).  אלא שהתהליך אינו אחיד. למשל: מחקר חדש של חוקרים הודיים על קרחוני ההימאליה מצא שכ 86% מהקרחונים יציבים, ואחדים אפילו גדלים. גם באנטרקטיקה, תהליך ההמסה באזור פיין איילנד התרחש כבר, לפני 8000 שנה, ואינו חדש. ובכלל – כדור הארץ כבר היה בעבר הרחוק גם כולו קפוא לגמרה, וגם כולו מופשר לגמרה וחם. הסיבות לשינויים קיצוניים אלה אינן ידועות. משערים שהסיבה היא שינויים במסלול תנועת כדור הארץ, אבל אלה רק ניחושים – לא ידע של ממש. בטוח שהסיבה לא הייתה  הפליטות של בני האדם.

דעתי (הבלתי מלומדת) על הנושא: תהליכים ושינויים רבים אכן מתרחשים עם האקלים, והתרחשו תמיד, ואנו רחוקים מלהבין אפילו חלק קטן מהם. ההתעקשות להדביק כול שינוי באקלים לגזי החממה שבני האדם פולטים היא שיגעון לדבר אחד, נטול בסיס. הביטחון בו מדענים מנפיקים תחזיות ל 1000 שנה, נראה לי, איך להגיד זאת? משונה... והצורך להפחיד אותנו כול הזמן בהתרעות על אסונות נוראיים הוא חולני ממש. בסך הכול פני הים עלו בכ 17-20 ס"מ במאה השנים האחרונות, והם ממשיכים לעלות בקצב זה או אולי בקצב של 30 ס"מ למאה שנה(יש מחלוקת על כך). זה לא דבר יוצא דופן, זה לא אסון, ומה הסיבה המדויקת לזה לא ידוע, אלו רובם תהליכם טבעיים שאינם קשורים בבני אדם, שהתרחשו תמיד. אל תשימו לב לקקופוניה צעקנית של איומים והפחדות שהפכו לאובססיה של הזמן שלנו.

יעקב




אין תגובות: