26 במאי 2014

מדיניות האנרגיה של אירופה אינה ברת קיימא.


אומר פרופסור דיטר הלם, כלכלן מאוקספורד, (צילום מעל: ויקיפדיה) מומחה לאנרגיה ומים, יועץ לממשלת בריטניה והאיחוד האירופי. אירופה חייבת לשקול מחדש - rethink – את מדיניות האנרגיה במטרה להבטיח הביטחון באספקת אנרגיה והתחרותיות.

הוא אומר שהמדיניות הנוכחית מבוססת על הנחה של מצאי מוגבל של אנרגיה פוסילית (פחמית), שהולכת ומתייקרת, ותקווה שהטכנולוגיות הנוכחיות של "אנרגיה מתחדשת" (רוח ושמש) יהפכו בנות תחרות, ויפתחו תעשיות ומקומות עבודה חדשים באירופה.

אבל היו סימנים ברורים לבעיות במדיניות זו – המאורעות באוקרינה (המסכנים את אספקת הגז לאירופה), היעדר השקעות בתעשייה עתירת אנרגיה והעלייה המתמשכת בפליטות. הוא ממשיך ואומר שלא צריכים יעדים חדשים לאנרגיה מתחדשת אלא השקעה רצינית במחקר במטרה לפתח טכנולוגיות חדשות של אנרגיה מתחדשת, בטריות (אגירת אנגריה), והקטנת ביקושים (חסכון).

הלם אומר שהמחקר הוא הדבר העיקרי, הטכנולוגיות הקיימות אינן מסוגלות לעשות את העבודה (לספק האנרגיה הדרושה). הוא משווה את ההשקעה של ממשלת בריטניה במרכז מחקר חדש לגרפן – שהיא 61 מיליון ליש"ט לתכנית להשקיע 100 מיליארד ליש"ט בתחנות רוח ימיות. "זה שיגעון" הוא אומר.
הוא אומר ששינוי רציני במדיניות הנוכחית הוא בלתי נמנע כי "אי אפשר להתעלם מהכלכלה". "אם משהו אינו בר קיימא (מסוגל להתקיים לאורך זמן) הוא לא יתקיים, יהיה שינוי".
עד כאן הלם.

מדיניות האנרגיה של אירופה היא אבסורדית, מבוססת על תקוות אוטופיות ומתעלמת מהמציאות ההנדסית-כלכלית. האנרגיות ה"מתחדשות" אינן מסוגלות לא לספק את האנרגיה הדרושה, ולא להקטין את הפליטות. מה שלא יכול להימשך – לא יימשך, אך בינתיים יגרום להרבה בזבוזי כסף לריק, יפגע ברווחת תושבי אירופה, ויוביל לפגיעה בהספקת החשמל הסדירה.
אצלנו, בישראל, מחקים כול שטות שמתרחשת באירופה. כדאי ללמוד לקחים מהכישלונות שלהם. כמה שיפסיקו יותר מהר בזבוזי סרק על אנרגיה מתחדשת – יותר טוב.


יעקב

אין תגובות: