11 בנובמבר 2012

התחממות גלובאלית בימי הביניים - MWP.



מספר מחקרים חדשים התפרסמו אודות גובה החום בתקופה החמה של ימי הביניים (medieval warm period – MWP), לפני כ 1000 שנה. זה נושא די מרכזי בוויכוחים האקלימיים – הנושא של ההוקי-סטיק.

עד סוף שנות ה 1990 הייתה הסכמה, באופן כללי, שהתקופה החמה בימי הביניים הייתה חמה יותר מאשר היום, או לפחות חמה באותה מידה. כך גם נכתב בדו"ח הראשון של ה IPCC. אולם, הדבר נתן נשק בידי הספקנים, כי אם אז היה חם, ניתן לטעון שההתחממות של ימינו אינה יוצאת דופן ונגרמת מאותן סיבות טבעיות של אז.

את הטיעון הזה בא ל"סתור" ד"ר מיכאל מאן וחבריו, במחקר ההוקי סטיק המפורסם שהגרסה הראשונה שלו התפרסמה בשנת 1998 . ה IPCC קפץ על מחקר זה כעל מציאה גדולה, ועשה אותו לכלי התעמולה העיקרי של החממיסטים, שבא להוכיח בצורה "משכנעת" שההתחממות הגלובאלית של ימינו היא חסרת תקדים בשיעור שלה ובקצב שלה, ושה MWP – להד"מ – לא הייתה התחממות בימי הביניים. גרף ההוקי-סטיק הודבק בדף השער של הדו"ח השלישי משנת 2001, ואינסוף פרסומים והפך לסמל החממיזם.

בשנת 2003 התפרסמו מאמרי ביקורת (מקאינטייר ומקקיטריק) שקבעו שהשיטות הסטטיסטיות של מחקר ההוקי סטיק אינן נכונות, ובעזרתן אפשר לייצר הוקי-סטיק מכול אוסף נתונים אקראי. גם הוכח שנעשה שימוש סלקטיבי בנתונים – השתמשו רק בנתונים שיצרו הוקי-סטיק והעלימו נתונים אחרים שאינם תואמים להוקי-סטיק (hide the decline ).

ארבעה מחקרים התפרסמו לאחרונה המראים שהחום בימי הביניים היה גבוה לפחות כמו היום, או אפילו יותר.
יאן אספר מאונ' מיינץ, וחבריו חקרו צפיפות של טבעות עצים משוודיה ודנמרק ומצאו ש"יש ראיות להתחממות ניכרת בתקופה הרומית ובימי הביניים,  יותר גדולה מאשר במאה ה 20". (יש לציין שיאן אספר היה שותף בעבר במחקרי הוקי-סטיק).
בו קריסטינסן מדנמרק ופרד לונגקויסט משבדיה בדקו 32 אינדיקטורים ומצאו "ההתחממות בשיא ה MWP, בחצי השני של המאה ה 10, הייתה שווה או אפילו קצת יותר גבוהה מאשר ההתחממות במחצית המאה ה 20".

תומאס מלווין מאונ' מזרח אנגליה חקר מחדש סדרת טבעות עצים משוודיה שהשתתפה במחקרי ההוקי-סטיק, ומצא ש"אנו יכולים להסיק שהיו עונות קיץ חמות במאה ה 10 וה 11 בדומה לעונות של המאה ה 20".

מחקר רביעי שבדק שרידי יצורים במשקעי אגמים בסין מצא "שהשנים בין 1150 ל1200 בערך היו התקופה החמה ביותר ב 1000 השנים האחרונות".

ממצאים אלה מטילים ספק בטענה של ה IPCC, בדו"ח הרביעי מ 2007, שאומרת: "הראיות לא מספיקות כדי לקבוע שהטמפרטורות בחצי כדור הארץ הצפוני היו כול כך גבוהות, או שהגודל של האזורים החמים היו כול כך נרחבים כמו במאה ה 20 – בשום תקופה של ימי הביניים."

פרשת ההוקי-סטיק וההתגייסות הכוללת והנמרצת של כול החממיסטים כדי להגן עליו בחירוף נפש מוכיחה, יותר מכול דבר אחר, עד כמה חוקרים אלה בלתי אובייקטיביים, ומונעים על ידי אג'נדה.

יעקב

3 תגובות:

איל אמר/ה...

hide the decline מדבר על משהו אחר: מכיוון שהנתונים של מאן הראו על לכאורה ירידה בטמפרטורה בעשורים האחרונים של המאה ה 20 הוא החליף אותם במדידות של מדחומים בגרף, ללא שום סיבה וללא שום אינדקציה שזה מה שנעשה.
ולענין - מספיק לראות את היישובים הרומים העתיקים המתגלים מתחת לקרחונים הנסוגים כדי להבין שכבר היו דברים מעולם.
ועדיין אי אפשר לגור בגרינלנד...

יעקב אמר/ה...

hide the decline - מתייחס למחקר של בריפה, שקטע את הנתונים בשנת 1960, כי הנתונים שלו הראו ירידה בטמפרטורות אחרי תאריך זה. כלומר - ה decline מקלקל לו הלהבה (העולה) של ההוקי-סטיק, וכדי לשמור על ההוקי-סטיק הוא עשה hide the decline (קיטוע של הנתונים, או התעלמות מנתונים).

יעקב אמר/ה...

ההוספה של הטמפרטורות המדודות בסוף השיחזור מהעבר - מה שמאן עשה - לזה קוראים clever trick (לא hide the decline ).