13 בפברואר 2013

הבזבוז הסולארי, פרק 24



הנה כמה נתונים מתוך כתבה של דה-מרקר על חיבור (כלומר אי-חיבור) תחנת הכוח הפרטית OPC שבמישור רותם לרשת החשמל.

מסתבר שעלות הקמת תחנות הכוח הפרטיות היא כ- 900- 860 דולר למגה-ואט כושר ייצור בעוד חברת החשמל מחייבת אותנו (דרך רשות החשמל) ב 1270 דולר למגואט עבור הקמת תחנות הכוח שהיא מקימה. המחירים של חברת החשמל הם מנופחים בכ 50%, זה לא חידוש. כלומר – מחיר העלות הממוצע של כ 40 אג' לקוט"ש – שהוא מחיר עלות הפקת החשמל בחברת החשמל (לפי הדוחות הכספיים שלה) איננו מחיר אמיתי – זהו מחיר מנופח.

חברת OPC חתמה חוזים לאספקת חשמל עם כמה מפעלים בארץ במחיר 18-20 אג' לקוט"ש. המספר הזה מתקבל אם מחלקים את המספרים בטבלה בכתבה של דה-מרקר (מחיר שנתי בכמות החשמל השנתית). כלומר: מחיר החשמל המופק בגז הוא – מקסימום 20 אג' לקוט"ש. מלבד הכסף שהצרכנים ישלנו ל OPC עבור החשמל הם יצטרכו לשלם כ 12 אג' לקוט"ש לחברת החשמל עבור ההולכה, כלומר העלות לצרכן תהיה כ 32 אג' לקוט"ש – וזה נמוך ב 40% מהמחיר הממוצע של 53 אג' לקוט"ש אותו גובה חברת החשמל מכול הצרכנים.

לאור זה – המחיר שאושר למתקנים סולאריים שנע בין 140 אג' לבין 66 אג' הוא ממש מחיר שערורייתי. במקרה הראשון הוא פי 7, ובמקרה השני יותר מאשר פי שלוש מהמחיר החילופי של חשמל מופק מגז. המדינה הולכת להוציא יותר מ מיליארד שקל מיותרים לשנה על חשמל סולארי, זאת בהתחייבות ל 20 שנה, צמוד למדד. (המספר של מיליארד מתקבל אם מכפילים את כמות החשמל הסולארי שאושר בהפרש המחיר בין התעריף המובטח הסולארי למחיר החלופי של חשמל מתחנות כוח פרטיות על גז).

יש להפסיק מיד את המשך ההתקשרויות לאספקת חשמל סולארי (או רוחני) בתעריף הזנה גבוה, מובטח מראש ל 20 שנה. יש לרדת מה"יעדים" המגוחכים שנקבעו בשליפה מהבטן ללא בדיקה כלשהי של המשמעויות הטכניות והכספיות. יש להפסיק את הבזבוז הנוראי והמיותר הזה.

יעקב

5 תגובות:

רועי אמר/ה...

אחרי שקראתי, אינני מבין מה אתה רוצה מהרוח - הקריאה צריכה להיות לסגור את חברת החשמל.

איתן אמר/ה...

"ידיעות אחרונות": ברשות החשמל רצו להקדים את ההתייקרות ולבצע אותה כבר החודש כדי לסייע לחברת החשמל שנמצאת במשבר כלכלי אך בסופו של דבר הוא יועלה רק לקראת אפריל, מ-59.47 אג' לכ-66 אגורות לקוט"ש

זה לא המחיר של הסולטרי היום?

יעקב אמר/ה...

אתה מבלבל מחיר החמשל לצרכן, המנופח, שגובה חברת החשמל, לבין מחיר הייצור של החשמל, שהוא המחיר הרלוונטי - כי הפאנלים הסולאריים מייצרים חשמל.

מחיר ייצור החמשל או העלות לחברת החשמל הוא, לפי תחשיביהם, 40 אג' לקוט"ש. מחיר הייצור, או העלות של החשמל בתחנות הכוח הפרטיות הוא כ 20 אג לקוט"ש, ככתוב במאמר.
זהו המחיר מולו יש להשוות את המחיר שמשולם ליצרנים סולאריים. חברת החשמל יכולה לקנות חשמל כמה שהיא רוצה במחיר 20 אג' לקוט"ש. אם היא משלמת לחשמל סולארי 66 אג' - היא משלמת פי 3.5 מהמחיר החליפי.
אבל רשות החשמל אישר רק בחודש דצמבר מתקנים סולאריים בהיקף 250 קוט"ש במחיר מובטח ל 20 שנה של 140 אג' לקוט"ש - שוב - פי 7 ממחיר העלות בתחנת כוח גזית פרטית.

איל אמר/ה...

יעקב,
מדוע החשמל הרגיל מנופח? ראינו דוח לאחרונה שבישראל מחיר החשמל בין הנמוכים במדינות המפותחות. על סמך מה אתה מבסס הצהרתך?

יעקב אמר/ה...

לפי תחשיבי חברת החשמל, המקובלים גם על רשות החשמל, עלות הייצור הממוצעת של קוט"ש היא בערך 40 אג'.
מחיר זה מנופח, כי מחיר המכירה של כול קוט"ש מיוצר בתחנה גזית פרטית הוא כ 20 אג לקוט"ש. (אני מקווה שאתה מבין מה ההבדל בין מחיר עלות למחיר המכירה).

מחיר החשמל לצרכן הוא זול יחסית כי הוא אינו מכסה את ההוצאות המנופחות של חברת החשמל, חברת החשמל כול הזמן בגרעון, אותו היא מממנת ממכירת אג"חים, ולכן יש לחברת החשמל חוב של כ 70 מיליארד שקל, שבסופו של דבר תצטרך הממשלה לכסות.