17 בפברואר 2013

הנזקים של תחנות הרוח



פאנלים סולאריים עולים ביוקר ומביאים תועלת לא רבה, אבל הם לא גרומים נזקים של ממש (חוץ מזיהום הנוצר בתהליך היצור שלהם בבתי החרושת בסין).
בניגוד להם, ה"אח" ה"מתחדש" שלהם, תחנות הרוח, גורמות נזק גדול. באתר EPAW תמצאו עשרות מאמרים וסיפורים על הנזק של תחנות הרוח. האתר מרכז עשרות או מאות ארגונים אזרחיים של אזרחים הנלחמים נגד פלישת המפלצות לאזור המגורים שלהם ונגד הפגיעה של תחנות הרוח בבריאות ואיכות החיים.

תחנות הרוח עושות רעש, בזמנים בלתי צפויים וגורמות לנזקים בריאות לבני אדם, כמו נדודי שינה, דיכאון ומחלות אחרות. נזק אחר הוא ריצוד האור שהרוטורים מייצרים, שגורם לעצבנות. מסיבות אלה הותקנו תקנים האוסרים על הקמת תחנות רוח במרחק הנופל מ קילומטר עד שלושה מבית מגורים. בכול זאת, כבר הוקמו תחנות רוח במרחקים קצרים יחסית – 300-400 מטר מבתים, הדבר גרם לסבל בל יתואר לדיירי הבתים, ולאיבוד ערך כלכלי של הבית. רבים תובעים את תחנות הרוח על הפגיעה בהם ואיבוד הערך של נחלותיהם.

הפגיעה באנשים מחייבת הרחקת המפלצות לשטחי טבע. שם הן פוגעות בחי ובציפורים. מצד אחד פוגעים הרוטורים בעופות דורסים גדולים והורגים אותם. חסידי המפלצות טוענים שגם פעילות אחרת של בני אדם (חתולים, בניינים גבוהים, קווי מתח) פוגעת בציפורים. זה נכון, אבל: א. הפגיעה השגרתית היא בציפורים פשוטות כמו דרורים, פשושים או עורבים שהם במילא מגפה, ולא נמצאים בסכנת הכחדה. לעומתם, העופות הדורסים הגדולים בורחים מסביבת האנשים ומהישובים, ונפגעים פחות. עכשיו באות תחנות הרוח ופולשות לשטחי טבע בתוליים שבהם מצאו העופות מקלט. ב. גם בלי להרוג פיסית את העופות, הם נפגעים, כי הרעש והריצוד של הטורבינות פוגע גם בחיות ועופות אשר בורחים משטחים בהם הקימו טורבינות.

באתר ה EPAW יש עשרות מאמרים, מחקרים ועדויות על הפגיעה הרעה של הטורבינות בבני אדם ובסביבה. ממש בלתי מובן למה ארגוני סביבה נמנעים מלחימה חסרת פשרות נגד המפגע החמור והממשי הזה.

כמו שכתבנו בעבר, תחנות הרוח אפילו אינן מצמצמות במידה ניכרת את הפליטות – כלומר – אפילו את המטרה לשמה הוקמו הן אינן משיגות. הן גורמות נזק שאין תועלת בצידו.
בישראל ניצלנו עד כה מהרעה החולה הזו, אולי בגלל שאצלנו לא נושבות רוחות חזקות במיוחד, ימים רבים בשנה. אבל לאחרונה בכול זאת אישרה רשות החשמל הקמה של מספר מפלצות כדי שנרגיש גם אנו מה זה ונצטרף לאחינו באירופה בסבל המטופש הזה.

יעקב



  

7 תגובות:

רביב אמר/ה...

אכן זו דרך פוגענית לייצר אנרגיה זולה
הכי גרוע שמקימים כמויות ענקיות של תחנות כי הבנתי כי הם מייצרות חשמל יותר זול מתחנות פחם
אני חושב שיש להטיל עליהם מס זיהום סביבתי כי פוגעות בסביבה יותר מתחנות פחם שמזהמות רק קצת ואין הוכחות שזה בכלל פוגע באנשים - ואם באמת מיצרים חשמל יותר זול צריך לתת סובסידיות לפחם אחרת תחנות פחם יסגרו-כפי שקראתי שקורה באירופה
האירופאים ממש מתנהגים לא חכם, גם האמריקאים נוהגים בטיפשות - מי מתנדב לשלם חשמל זול של רוח אך להתמודד עם זיהום כל כך קשה - והכי גרוע - רתח סיטונאי של ציפורים!

יעקב אמר/ה...

חשמל מרוח אינו זול. הוא מסובסד. לא צריך לאסור הקמת תחנות רוח - רק להפסיק לסבסד והכול ייסגר.

אבל, כמובן, הנזק שהן גורמות מצדיק הטלת איסור גורף על הקמת תחנות רוח.

רביב אמר/ה...

יעקב,
אינני מבין - אתה הבאת דוח שמראה שיצור מרוח במקומות מסויימים יותר זול מתחנות פחם בלי קשר לסובסידיות, אך מצד שני אמרת שגם תחנות פחם מסובסדות - אתה מוכן בבקשה להסביר?

יעקב אמר/ה...

יש בבלוג הרבה פוסטים והרבה מראי מקום וקישורים למקומות אחרים.
אם אתה סקרן תנבור בחומר ותחכים.

גם כול התחשיבים שגוף כזה או אחר מפרסם הם רק "בערך".
עובדה היא שלו הפסיקו את הסובסידיות לא הייתה קמה תחנת רוח אחת.
עובדה היא שכול התחנות שהקימו בעבר (החל משנות ה 1970) כולם נסגרו ונזנחו (וכול הגרוטאות הושארו בשטח) כאשר הסתיימו הסובסידיות.

מעולם לא אמרתי ולא כתבתי שתחנות פחם מסובסדות. הן לא מסובסדות. אינני יודע מאיפה אתה ממציא את זה. אפילו הירוקים לא טוענים שהפחם מסובסד, זה כולו המצאה שלך.
אם אתה באמת מתעניין - תנבור בחומר, אל תבוא כאן לזרוק טענות שנובעות מחוסר ידיעה.

רביב אמר/ה...

יעקב,
כתבת שתחנות רוח מקבלות TAX CRADIT כסובסידיה.
גם מקימי תחנות כח של פחם, מי שמתקין מתקנים ל"פחם נקי", מי שמטפל בזיהום קרקע שנוצר מפחם - גם הם מקבלים TAX CREDIT - זה לא אתה כתבת? זה לא נכון?

אנונימי אמר/ה...

רביב צודק, פחם מאוד מסובסד

על הסובסידיה הפדרלית בארה:ב לפחם ניתן לקרוא כאן:
http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Federal_coal_subsidies

יעקב אמר/ה...

הטענה על סיבסוד פחם היא טענה אידיאולוגית מופרכת ומטומטמת. תקראו בלינק.
איפה הם מצאו סיבסוד?
למשל הבנק העולמי (שהוא לא בנק ולא עולמי, אלא ערימה של פקידים שממונים על העברת כסף ממדינות עשירות לעניות) מימן הקמת תחנת כוח פחמית בהודו. הבנק העולמי מממן מפעלי פיתוח ותשתית בארצות מפגרות. הוא בונה כבישים, בונה מפעלים (שאיש אינו צריך) או מערכות השקעיה וכאלה. אז הוא בנה תחנת כוח בהודו. תחנת כוח שעובדת ומספקת חשמל בצורה אמינה ורציפה. זה נקרא סיבסוד לפחם?

או - פריט נוסף ברשימה של הקוקואים האלה: הקואופרטיב לחישמול כפרי. בארה"ב הוקם הקואופרטיב הזה איפשהו בשנות ה 1920, ומטרתו להביא חשמל לכפרים נדחים. גם הוא עוזר פה ושם במימון תחנות כוח. זו סובסידיה לפחם?

פריט נוסף: סיבסוד הרכבות. ארה"ב, במסגרת הטמטום הרגיל, מסבסדת את הרכבות (אם כי נדמה לי שבעיקר את רכבות הנוסעים, לא את רכבות המשא). אז הקוקואים טוענים שסיבסוד הרכבות כמוהו כסיבסוד הפחם, כי הפחם הוא אחוז גבוה מתכולת המשא של הרכבות...

או פריט נוסף: ממשל אובמה, במסגרת ה"תמרוץ" הכלכלי העבירה כסף לתחנות כוח (המקושרות פוליטית) כדי לקדם טכנולוגיה של לכידת וקבורה של פד"ח (טכנולוגיה לא מעשית). הקוקואים טוענים שזה סיבסוד לפחם.

היום, לצערנו, הממשלות פעילות בצורה אינטנסיבית בכלכלה עם אלפי תכניות סיבסוד, תימרוץ והעדפות מיסים. לפי הטענות האידיאולוגיות של הקוקואים באירגון הנ"ל, אי אפשר למצוא שום מפעל או מיזם שאיננו מסובסד.

בקיצור: אין סיבסוד לפחם.
הטענות של האירגון האידאולוגי-מיליטנטי בשמאמר שבקישור הוא על טהרת השטות ואחיזת העיניים. אין בו שום ממש. מי שקורא את זה ללא יכולת של ביקורת הוא מנותק מהמציאות.