22 באוקטובר 2013

תחנת כוח גרעינית חדשה תיבנה בריטניה.

ממשלת בריטניה חתמה על חוזה עם חברת החשמל EDF לבנייה של תחנת כוח גרעינית חדשה בהינקלי פוינט, בסומרסט, דרום מערב אנגליה.

EDF היא חברה ממשלתית צרפתית, אחת משש חברות החשמל הפועלות באנגליה (מבלד פועלה בצרפת וארצות אחרות). התחנה תוקם על ידי חברה ממשלתית צרפתית אחרת, ארבה Areva , ובפרויקט ישותפו שתי חברות סיניות.


עלות התחנה נעמדת ב 16 מיליארד ליש"ט, שהם כ 25 מיליארד דולר.בתחנה יהיו 2 יחידות של 1.6 GW כ"א, סה 3.2 ג'יגאווט, והיא תספק כ 7% מצריכת החשמל של אנגליה. על פי התחזיות כעת, היא עשויה להתחיל לפעול בעוד 10 שנים, אבל, אם לשפוט לפי תקדימים, היא תעלה כפול ממה שמעריכים כעת, ותתחיל לפעול לא לפני 15 שנה, אם בכלל.

כדי להבטיח את ההשקעה והרווחיות, חתמה EDF חוזה עם ממשלת בריטניה המבטיח לה מחיר מינימום של כ 15 סנט של דולר לקוט"ש, ל 35 שנה. זהו מחיר גבוה למדי, פי שניים ממחיר השוק הסיטונאי של החשמל כיום. לפי החוזה, אם מחיר השוק יהיה נמוך, תשלים ממשלת בריטניה למחיר המינימום, אבל אם המחיר יהיה גבוה יותר, תחזיר EDF את ההפרש לממשלה. די ברור כעת שהחוזה הזה מעמיס עלות נוספת על חשבונות החשמל של הצרכנים הבריטיים.

תהיה זו התחנה הגרעינית הראשונה ביותר משנות דור, שתבנה בבריטניה. התחנות הקיימות, המספקות כ 19% מהצריכה, עומדות להיסגר בהדרגה עד אמצע העשור הבא, בגלל התבלות, והתחנה הזו היא ראשונה מבין 10 תחנות חדשות המתוכננות להחליף את הישנות.

הפרויקט עדיין לא סגור, עוד לא הושגו כול הרישיונות הדרושים, הירוקים עוד ילחמו נגד התחנה מלחמת חורמה בהפגנות ועתירות משפטיות. EDF מקווה להגיע להחלטה סופית ב 2014, אבל הסיכוי הוא שזה ייקח יותר זמן.

הסיפור עם התעריף המובטח איננו סימפטי כלל, ונוגד את עקרונות השוק החופשי וגם את הנחיות האיחוד האירופי, ויצטרך לקבל אישור מיוחד משם. אבל, בלי התעריף המובטח, לא היו היזמים מוכנים להיכנס להשקעה ענקית זו. ממשלת בריטניה, באמצעות שר האנרגיה ה"ירוק" שלה, אד דייוי, התאמצה מאד לקדם את הפרויקט, כי הם רוצים (באמת, מכול הלב) להקטין את השימוש בפחם, ובלי גרעין זה לא אפשרי. באשר ל 9 התחנות האחרות הנחוצות והמתוכננות: EDF מתכננת עוד תחנה באתר אחר שבו היא כבר מפעילה תחנה גרעינית ישנה – בסיזוול, אבל בקשר לשמונה האחרות – אין שום יזם שמגלה התעניינות, ושום דבר באופק.

עוד הרבה מים יזרמו בתמזה עד שהתחנה תיכנס לפעולה, וגם כך היא לא תשיג יותר מאשר להחליף חלק קטן מהתחנות הגרעיניות שעומדות להסגר. אבל, אם תבנה, היא לפחות תפיק חשמל באופן קבוע ורציף ובטוח.

יעקב 

3 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב
נראה כאילו הבריטים שינו כיוון, והולכים על גרעין בצורה רצינית. אחת הבעיות העיקריות של הפקת אנרגיה גרעינית היום היא מחסור אדיר בכח אדם מיומן - מהנדסי גרעין, מהנדסי כורים, טכנאים וכו, יש בערך מאית ממה שצריך (זו אגב בעיה עולמית). הבריטים הבינו את זה, והם שמים הרבה מאוד כסף על בנייה מחדש של תוכניות לימוד בתחום. למשל, אחד האחראים על התוכנית בקיימברידג' הוא איש סגל (לשעבר לצערנו) מאוני' בן-גוריון. הלוואי שבישראל היו משמישים את תוכניות הלימוד בתחום, אבל המגמה היא הפוכה - המחלקה להנדסת גרעין באב"ג למעשה נסגרה ואין בארץ הכשרה אוניברסיטאית בתחום.

יעקב אמר/ה...

מאחר ותכנון, רישוי ובנייה של כור חדש אורכת כ 15 שנים לפחות, אפשר בזמן זה להכשיר 15 מחזורים של מהנדסי גרעין...
גם מהנדסים אחרים, כמו מהנדסי חשמל או מכונות יכולים, די בקלות, לעבור הסבה של כמה חודשים להנדסת גרעין. זו לא בעיה.

באנגליה, בניית הכורים לא נעשית על ידי אנגלים... גם אצלנו, אם וכאשר יבנה כור, הוא יהיה מדגם מקובל בעולם, שיבנה על ידי חברה בינלאומית, ולא כור מקורי מתוכנן בארץ.

בישראל אין הכשרה של מהנדסי גרעין כי כרגע לא נראה באופק צורך בכך, או אפשרות להעסיקם אחרי הלימודים.

ביולוג ירושלמי אמר/ה...

עברו 7 שנות חיים...
מעניין מה קורה עם זה בינתיים.