27 בינואר 2014

התועלת החברתית של הפחם.

העלות החברתית של הפחם (או הנזק החברתי) הוא הצעקה האחרונה של האופנה והתעמולה החממיסטית. הפחם איכסה, כולם יודעים, הוא שחור, הוא מזהם את האוויר, הוא גורם למחלות ו XXXX  מקרי מוות בטרם עת. והוא יוצר פד"ח שסופו להחריב את האנושות. כולם יודעים זאת, העיתונות מלאה בזה, זה מובן מאליו...

המושג "העלות החברתית של הפחם" social cost of carbon הוא יותר מדיבור סתמי. הנשיא אובמה הקים וועדה בינמשרדית שתחקור את הנושא, והיא פרסמה שני דוחות, אחד ב 2010 והשני ב 2013, שהגיעו למסקנה הידועה מראש שזה איום ונורא, הרבה יותר גרוע מאשר חשבנו. גם הדביקו לזה מספרים בשיטה הידועה של אומדן והערכה ושליפה מהבטן, שבאמצעותה אפשר להצדיק כול דבר. המטרה, כמובן, להצדיק את העלויות הגבוהות של האנרגיה ה"מתחדשת", להצדיק את החוקים שמקדמים אנרגיות ירוקות בשיטה "יעלה כמה שיעלה".

אז למה המין האנושי מטומטם כול כך שהוא ממשיך לשרוף פחם בכמויות אסטרונומיות? בגלל הדבר שמובן מאליו – הפחם מביא תועלת, תועלת הרבה יותר גדולה מהנזק. כעת התפרסם דו"ח ארוך ומפורט על התועלת החברתית של הפחם. המחברים? ניחשתם: ארגון שורפי הפחם (הקואליציה של יצרני חשמל מפחם). התועלת של הפחם מובנת מאליה. הוא הבסיס למהפכה התעשייתית, הוא הבסיס לכול החברה המודרנית, התעשייתית, הטכנולוגית, המפותחת והמשגשגת. הוא הבסיס לחברת השפע, לרמת החיים, להיחלצות מעוני מחפיר ורעב. הדו"ח ארוך, מפורט, מלא במספרים וסטטיסטיקות וציורים יפים, אבל בסך הכול הוא אומר מה שידוע היטב. הנה כמה ציורים בודדים לדוגמה.


הגרף הזה מראה את הקשר בין פליטות פד"ח (הקו המקווקו הבהיר) לתל"ג לנפש, גודל האוכלוסייה ותוחלת החיים. 

הגרף הזה מראה את הקשר בין "אינדקס הפיתוח האנושי" (מדד הרווחה או רמת החיים) לבין צריכת החשמל לנפש. צריכת חשמל גבוהה = רווחה אנושית גבוהה. זה כול כך מובן מאליו!
הגרף הזה מראה את הדלקים שמהם מפיקים, ויפיקו, את החשמל בעולם, עד שנת 2040. האנרגיה ה"ירוקה"  (החלק הירוק בגרף) היא זניחה. האנרגיה, ברובה תבוא מפחם, גז, גרעין, הידרו.

הנזק החברתי, והבריאותי הכי גדול הוא העוני. המכה הגדולה ביותר לאנושות הוא העוני. המכה הגדולה ביותר לסביבה הוא העוני. המלחמה נגד שפע האנרגיה שהפחם מאפשר היא מלחמה נגד העושר ובעד העוני. היא זו שגורמת ל"עלות החברתית" ועלות סביבתית איומה.

השורה התחתונה: התועלת החברתית של הפחם גדולה בין פי 40 לבין פי 400 מה"נזק החברתי" שאותו מציינים הדוחות של הוועדה הבינמשרדית של הנשיא אובמה. הדעה שיש לנו היום תחליפים לפחם שיאפשרו לנו להמשיך באורח חיינו הרגיל, וברמת החיים המודרנית היא אשליה מסוכנת.

יעקב

8 תגובות:

יחיאל אמר/ה...

מעניין

אתה מקבל שיש עלות די גבוהה לזיהום אך טוען שיש רווח חברתי .

העניין עם אנרגיה מרוח וסולארי , דווקא במקומות עניים הכי משתלמת - כ"א זול, אדמה זולה, ממילא אין תשתית הולכה טובה כך שייצור חשמל ליד הצרכן זו האופציה הכי טובה

ככל שמחירי האנרגיה המדחדשת יורדים כך התפוצה עולה ובאופן מעריכי - התועלת החברתית שלהם עולה בסדרי גודל על פחם

במקביל, קרא את המאמר בטיימס שמראה כי הסובסידיות הממשלתיות לפחם גבוהות פי 10 מאלו של אנרגיה מתחדשת וארה"ב לקראת דחיפה חזקה של פנלים על גגות בתים

אשמח לקרוא את תגובתך

יעקב אמר/ה...

"שיש עלות די גבוהה לזיהום "

יש זיהום - זו עובדה. חוסר זיהום יותר טוב מזיהום....
האם העלות של הזיהום גבוהה? לאו דווקא, אנו חיים עם זה ולא קרה שום אסון נוראי...

אם מתקינים אמצעי סינון מודרניים, כמו הזיהום שתחנות כוח פחמיות פולטות היא קטנה מאד, ולא בעייתית. צריך להתקין אמצעי סינון טובים.
אבל להגיד שה"עלות החברתית" (הזיהום) מצדיקים איסור על בניית תחנות פחמיות חדשות - זו שטות מוחלטת.

כמובן - החממיסטים טוענים שהפליטות הפד"ח (שאינן זיהום המזיק לבריאות) הן הבעיה המרכזית, והן עלולות לגרום לחורבן כדור הארץ.
אם אתה קורא את הבלוג הזה, אתה בוודאי יודע שהטענה הזו מוגזמת ביותר, ואינה בוססת.

אז - נעשה סדר: יש להפריד - הזיהום הפוגע בבריאות (בדרכי הנשימה) ניתן לטיפול על ידי מסננים.
פליטות הפד"ח אינן זיהום (הן לא פוגעות בבריאות), ואין לנו כרגע מקורות אנרגיה בלתי פולטים.
הרוח והשמש הם אשלייה, הם אינם מסוגלים לספק את הצרכים שלנו. הם משחק בנדמה לי.

והאלטרנטיבה - לחיות בלי חשמל - היא הרבה, הרבה יותר גרועה מהאלטרנטיבה לחיות עם תחנות כוח פחמיות.
זה לא יקרה. תחנות הכוח הפחמיות יהיו איתנו עוד הרבה עשרות שנים לפחות.

יחיאל אמר/ה...

תודה על התשובה.

אז אני מבין שאתה מסכים שיש עלות לזיהום ושיש להשקיע בצימצומו. האם מסננים פותרים את הבעיה ב 100%?

השאלה היא כיצד מתמחרים את המחיר החברתי / בריאותי של הפחם מול היתרונות החברתיים / בריאותיים של החשמל הירוק שגם יוצר יותר מקומות עבודה

באשר למשחק בנדמה לי - כיצד אתה מסביר שגופים קפיטליסטיים משקיעים כל כך הרבה כסף באנרגיה אלטרנטיבית? האם הם כולם הוזים או שיש יותר משתנים שאינך כותב עליהם?

יעקב אמר/ה...

אתה עושה את עצמך טמבל...
"כיצד אתה מסביר שגופים קפיטליסטיים משקיעים כל כך הרבה כסף באנרגיה אלטרנטיבית?"

גופים קפיטליסטיים משקיעים בלקצור כסף ממשלתי מובטח.
הממשלה מבטיחה לחמשל ירוק תשואה בסביבות 10% שהיא מעל ומעבר למה שניתן להרוויח בעסקים אחרים. הממשלה חותמת חוזה עם הזימים בו היא מבטיחה להם לקנות את כול החמשל הירוק שהם מסוגלים לייצר, במחיר קבוע מראש, גבוה, צמוד למדד, למשך 20 שנה. לקאפיטליסט אין סיכון בהשקעה (מלבד הסיכון שהממשלה תפר את החוזה).
אז אתה אומר שקאפיטליסטים משקיעים בחשמל ירוק? איך אפשר להגיד שטות כזו??
הם משקיעים בלחלוב את הממשלה, ואת שאר האזרחים משלמי המיסים. מה לא ברור??

יעקב אמר/ה...

באשר לזיהום אוויר - המסננים מקטינים את הזיהום המזיק לבריאות בכ 95-99%. לא לאפס.
בהחלט צריך להשקיע בהתקנת מסננים.
לחשמל ירוק יש יתרון מסוים, הוא פולט פחות זיהום - אם כי גם הוא אינו חופשי לגמרה מזיהומים כי בתהליך הייצור שלו (של הפאנלים והטורבינות) נפלט לא מעט זיהום.
כאמור החשמל הירוק מחילף לא חשמל מפחם (המזהם יותר) אלא חשמל מגז, המזהם פחות. ההשפעה שלו על הקטנת הזיהום היא קטנה מאד, מבחינה כמותית.
בקיצור - זה לא שווה הרבה...

לולא ההיסטריה החממיסטית - הטענה שהפד"ח מחריב את העולם, שום בן אדם לא היה משקיע הון עתק בחשמל ירוק, רק כדי להקטין את זיהום האוויר.
אז הטענה על הקטנת זיהום אוויר יש בה משהו - אבל מעט נאד.

יחיאל אמר/ה...

אז אם לטענה של הקטנת זיהום אויר יש "משהו" - מה "המשהו" הזה שווה?

בל נשכח שבממשלה לא יושבים טמבלים - על כל סנט עידוד לתעשית האנרגיה הירוקה חוזר סנט דרך מיסים על עבודה בעוד שסובסידיות ענק לפחם לא תורמות דבר חוץ מאשר לאותם קפיטליסטים (חברות פחם) להרוויח הרבה יותר מ 10% על ההון מכריית פחם....

אז אשמח שלמוע שורה תחתונה - כמה עולה לחברה מודרנית הזיהום של פחם/ גז?

יעקב אמר/ה...

"בל נשכח שבממשלה לא יושבים טמבלים "

יש לך סימוכין לכך ???

"על כל סנט עידוד לתעשית האנרגיה הירוקה חוזר סנט דרך מיסים על עבודה"
מאיפה אתה לוקח את השטות הזו? שוב מהבטן שלך? הבטן שלך מלאה בחוכמה.

"סובסידיות ענק לפחם" - עוד המצאה שלך, ישר מהבטן.

אתה חי בעולם דמיוני שאינו קשרו אפילו במקצת למציאות.

אבל, אם אלה תחושות הבטן שלך, טוב, חפש לך אתרים אחרים שמדברים אליך.
אנו מנסים, כאן, להתעסק בעובדות.

אבי אמר/ה...

יעקב,

לדעתי את מחטיא את המוטיווציה של המעבר לאנרגיה ירוקה - זה פשוט כלכלי יותר

הממשלות היום קצת תומכות בעניין אך ככל שהטכנולוגיה בוגרת התמיכה יורדת.

אני מבקש גם לתקן טעות שכיחה שלך בקשר לעלות החשמל הגרמניה - עלות החשמל ביחס ל GDP לא השתנת ב 20 שנה האחרונות. המחירים לצרכן הפרטי, כפי שאתה אכן מתאר עלו בגלל התמיכה בחשמל ירוק אך המגזר העסקי בגרמניה לא משתתף בעלויות הללו - כך שהמחיר שם כלל לא עלה , אלא לעיתים אף ירד כיהם קונים לפעמים חשמל במחיר ספוט

אם התמיכה בחשמל ירוק היתה מתחלקת בין כל הצרכנים - שיעור עליית המחיר היה בערך רבע ממה שהצרכן הגרמני ספג