27 ביוני 2012

המחזורים של סהרה הירוקה.



מרבים לדבר על תהליך המדבור שהתרחש בשולי מדבר סהרה (הסהל), וגם בבלוג זה הזכרנו בעבר את הנושא.
הגיאולוג הגרמני ד"ר סבסטיאן לונינג השתתף במספר מסעות מחקר בסהרה, והוא כותב (בגרמנית), יחד עם חברו ד"ר פריץ וורנהולט על מחקר חדש שבוחן מחזורי אקלים בסהרה (אנגלית).

מסתבר שהאקלים בסהרה אינו קבוע, אלא משתנה שינויים מחזוריים. למשל – הסהרה הייתה הרבה יותר ירוקה (הייתה בה צמחיה) בתקופה שבין 8000 ל 5500 שנים לאחור, ואז היו בה גם בעלי חיים. הטמפ' הממוצעת הייתה בערך 1 מעלה גבוה מהיום, ריכוזי הפד"ח – כ 35% פחות מאשר היום. החום נגרם כנראה בגלל שינויים אורביטליים (מחזורי מילנקוביץ) – שגרמו לעוצמת קרינת שמש יותר חזקה. החום הרב יותר הביא איתו יותר משקעים.

היום טוענים מודאגי האקלים שצפויה התייבשות יתר של האזורים בסהרה ושוליו, בגלל ההתחממות הגלובאלית, מעשה ידי האדם. אבל, התמונה שונה, אומרים לונינג וורנהולט.

בדואים מספרים שיש גשמים בכמויות גדולות מהרגיל בשנים האחרונות. מחקר מ 2009 , שהסתמך על תצלומי לוויין, הראה שהיה גידול משמעותי בצמחיה בין השנים 1982-2002. משערים שהתנאים היבשים במיוחד בשנות ה 1960 נגרמו על ידי תנודות מחזוריות של האוקיינוסים, והמעבר בין מצב יבש למצב יותר לח הוא מחזורי, בסדרי גודל של עשרות שנים.

מחקר אחר, שהתפרסם במאי 2012, הסתמך על קדחים מלגונת בורולוס, שעל שפת הנילוס במצריים. החוקרים אכן מצאו תנודות מחזוריות בין מצב יבש למצב יותר לח.

המחקרים האלה מוכיחים שהאקלים אינו יציב, ועבר שינויים משמעותיים, ומחזוריים בין מצב יבש למצב לח, באלפי השנים האחרונות. התנודות האלה היו טבעיות – לא נגרמו על ידי האדם או הפד"ח. כדי להבין השפעת האדם על האקלים אנו צריכים קודם לחקור ולהבין יותר טוב את השינויים הטבעיים. הטענה של "המודאגים" שכול שינוי שנצפה לאחרונה קשור לפליטות הפד"ח שלנו היא קצת מוגזמת. יש גורמים נוספים...

יעקב

תוספת: מחקר נוסף גילה שתושביה הפרה-היסטוריים של לוב, שחיו לפני 7000 שנה, גידלו בקר וצרכו מוצרי חלב. הדבר התגלה על ידי בדיקה כימית של שרידים של כדי חרס עתיקים. התגלה שהם הכילו בעבר מוצרי חלב. התגלו גם ציורים של פרות על כדים עתיקים. זה מלמד שבאותה תקופה האקלים של לוב היה שונה מהיום, יותר רטוב, כי הוא אפשר לגדל את העשב הנחוץ להזנת פרות.




2 תגובות:

איל אמר/ה...

כבר דובר על כך שככל הנראה דווקא טמפרטורות גבוהות יותר בכדה"א מובילות ליותר משקעים
(לחות גובהה יותר בשל התאדות). למשל בתקופת הדינוזאורים רב העולם ככל הנראה היה מכוסה צמחייה, אבל גם חם יותר מהיום.

יעקב אמר/ה...

החממיסטים אומרים שאזורים לחים יהיו עוד יותר לחים, ויסבלו משטפונות, בעוד אזורים יבשים יהיו עוד יותר יבשים ויסבלו מבצורת...

את זה הם יודעים להגיד, למרות שגם הם מודים שהמודלים האקלימיים אינם מסוגלים להנפיק תחזיות ברמה אזורית, אלא רק תחזיות גלובאליות.

החממיסטים, כרגיל, אומרים מה שנראה להם משרת הכי טוב את מטרתם - להפחיד.