1 בנובמבר 2012

לבטל את המושג "יעדי אנרגיה מתחדשת"


ב-2009 החליטה הממשלה על יעדים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, וקבעה כי עד 2015 יש להגיע ל-5% אנרגיה מתחדשת מכלל ייצור החשמל, ועד 2020 יש להגיע ל-10%.

כעת ברור שהיעדים לא יושגו, כפי שמדווח דה-מרקר:
משרד האנרגיה מודה לראשונה רשמית כי ישראל לא תדביק את יעד שילוב האנרגיות המתחדשות במשק החשמל עד סוף 2014 (5%).
אולם, בראשית 2011 החליטה הממשלה לבחון מחדש את היעדים האלה, על בסיס התועלת הכלכלית למשק. ברור שההחלטה הזאת מבטלת את ההחלטה הקודמת, כי או שיש "יעדים" קשיחים, בשיטת "יעלה כמה שיעלה", או שיש בחינת תועלת – "רק אם כדאי", שני הדברים האלה סותרים זה את זה. (זה לא כול כך חריג שהממשלה מקבלת החלטות מבולבלות וסותרות). לא נותר אלא לקוות שההחלטה האחרונה ("רק אם כדאי") היא שקובעת, ושארגוני הסביבה והחברות הסולאריות האינטרסנטיות יפסיקו להפיץ תעמולה מגמתית על יעדים.

סיפרנו על שיטתהתגמול החדשה לחשמל סולארי – שיטת ה"מדידה נטו" אותה אימצה רשות החשמל, לגבי מתקנים סולאריים קטנים. שיטה זו מבוססת על שימוש בחשמל סולארי קודם כול לצריכה עצמית. לפי שיטה זו, כול נושא המכסות והיעדים והמחיר המובטח בטלים, כול אחד יכול להתקין מתקנים סולאריים, ללא מכסות, ללא אישורים וללא הגבלה כמותית.

כעת מנסים האינטרסנטים להשיג עוד מכסות בשיטת התעריף המובטח. הם טוענים שמאחר ולא נוצלו המכסות שאושרו לתחנות רוח, יש להעביר את המכסות של הרוח לפאנלים סולאריים, "כדי לעמוד ביעדים...". כמובן, מה שהם רוצים זה עוד כסף קל, על חשבון הציבור, בשיטת התעריף הגבוה המובטח ל 20 שנה.

על הממשלה להכריז חד משמעית ששיטת התעריף המובטח בטלה, ועימה שיטת היעדים. ולא יאושרו יותר מתקנים בשיטת התעריף המובטח. מי שרוצה, שיקים מתקן סולארי בשיטת "מדידה נטו", ללא תעריף מובטח.

באשר לתחנות רוח – יש להטיל איסור גורף ומוחלט על הקמת מתקנים חסרי תועלת אלה שרק קוטלים ציפורים, מרעישים ומזהמים את הסביבה.

יעקב

   
 


2 תגובות:

איל אמר/ה...

אנרגיה מתחדשת זה פרפטום מובילה.

יעקב אמר/ה...

אנרגיה מתחדשת זו משרפה של כסף