17 בדצמבר 2013

אספקת החשמל תלויה במזל

תמונה: שוטרים ומפגינים של גרינפיס מול תחנת הכוח באשקלון (צילום: צפריר אביוב - העין השביעית)

המלחמה העיקשת של גרומים "ירוקים" נגד תחנות הכוח מסכנת את אספקת החשמל הסדירה, בכול הארצות וגם אצלנו.

ככה, למשל, קרה אצלנו ביום שישי, בעת סופת השלגים הגדולה. תקלה בתחנת הכוח בחדרה גרמה למצב שחברת החשמל לא הייתה מסוגלת לספק את כול הביקוש. היא נאלצה לבקש את הסיוע של תחנות הכוח הפרטיות OPC ודוראד.

OPC היא תחנת הכוח הפרטית של החברה לישראל, הממוקמת במישור רותם. היא נאלצה להפסיק אספקת חשמל ללקוחות שלה – מפעלי התפלת המים – כלומר להפסיק את התפלת המים כדי לספק חשמל לרשת. חברת דוראד, שעוד לא נחנכה רשמית  ונמצאת בשלבי הרצה,  סיפקה גם היא חשמל לרשת חברת החשמל. בלי עזרה זו, חברת החשמל לא הייתה מסוגלת לספק את צריכת החשמל הגבוהה, והייתה נאלצת לבצע ניתוקי זרם יזומים. בינתיים נותקו, בעל כורחם, לקוחות אחדים כמו מפעלי ההתפלה.

כמובן, ניתוק של כ 40 אלף בתים מהרשת, בגלל תקלות מזג האוויר, הקטין את הביקוש ו"תרם" את חלקו למניעת ניתוקים יזומים במקומות אחרים.

אספקת האנרגיה שלנו תלויה על קרעי תרנגולת, ונתונה בידי המקרה, בגלל מחסור בכושר ייצור רזרבי בכמות מספקת שיבטיח אספקה סדירה. אחת הסיבות לכך היא המלחמה העיקשת של גורמים "ירוקים" נגד תחנות כוח וכל תשתית אנרגיה בכלל, כמו למשל מסוף הגז הצפוני.

הסופה המחישה עד כמה גדולה הפגיעה של ניתוקי זרם. הסופה היא אסון טבע אותו איננו יכולים למנוע, אבל אל לנו לפגוע בתשתיות האנרגיה ולהביא עלינו אסון מעשה ידי האדם.

יעקב

7 תגובות:

יעקב אמר/ה...

לכן צריך לוחות סולריי על כל גג, חוות סולאריות בנגב - מערכות מבוזרות עמידות לאין שיעור יותר ממערכות ריכוזיות של 200-400 מאגה ייצור חשמל תלוי בטורבינה אחת

יעקב אמר/ה...

לוחות סולאריים מספקים אפס חשמל ביום חורף, בשעות 19-20 - שעות שיא הצריכה בחורף.

פאנלים סולאריים יכולים לעזור בשיא הצריכה בקיץ, אבל הם בלתי רלוונטיים לחלוטין בשיא הצריכה בחורף, שהיא בגובה דומה לקיץ. (אתה כנראה לא קראת את הפוסט הקודם בו הסברתי זאת בפירוט).

צריך לדאוג לכושר ייצור ממשי - כלומר תחנות על פחם וגז.

ירדני אמר/ה...

בחורף כמובן זה הזמן לתחנות רוח.

יעקב אמר/ה...

תחנות רוח זו ברכה לבטלה, לגמרה.

בשעת סערה הן לא עובדות כי הרוחות חזקות מדי, ואילו בימים שקטים וקרים (כמו שלושת הימים האחרונים) הן אינן עובדות, בגלל שאין רוח.

כלומר: תחנות הרוח עובדות לפעמים (כ 25% מהזמן), אבל לא כאשר אתה צריך אותן, אלא כאשר מתחשק להן.

אם אתה רוצה חשמל, בלי לסמוך על ניסים - אתה צריך תחנות כוח, לא פנטזיות "ירוקות".

איל אמר/ה...

דווקא יש יתרון גדלו לפנלים סולאריים בקייץ על הגג: הם עושים צל נהדר ומקטינים את הצורך לקרר את הבית.

נועם אמר/ה...

יש להבחיו בין פיק חשמל חורפי לקייצי. בקיץ לגלי חום יש נטייה להתמיד מספר ימים ולעתים אף שבוע ויותר. פיק חורפי הוא קצר מאוד למעט מקרה של אירועי קרה, אז האירוע יכול להיות ממושך גם כן אבל אז השמים בהירים ולכן הפאנלים הסולריים אפקטיביים. יום שישי האחרון היה אחד הימים הקרים ביותר בעשורים האחרונים מאז פברואר 1992 לא היה יום כה קר. בתחנות ההר הטמפרורה לא עברה את האפס גם בשיא היום וזו אחת הסיבות לעובי השלג הנדיר בהרים. לכן ניתן להסתדר גם בלי גיבוי ולקחת בחשבון שפעם בכמה שנים בשעות שיא הצריכה יהיו הפסקות חשמל קצרות. לא אסון גדול ביחס להפסקות החשמל הממושכות ביישובי ההר הקפואים באירוע האחרון.

יעקב אמר/ה...

למה אנו צריכים לסבול "הפסקות קצרות" ??
צריך לבנות ולהפעיל מספיק תחנות כוח כדי לספק את כול הצריכה, עם מרווח ביטחון.

לא צריך לגזור עלינו צנע באנרגיה. אנו לא קהיר ולא רוצים להיות...

אם הפסקות החשמל יהפכו דבר שבשגרה, אנשים יקנו גנרטורים ויזהמו את האוויר. אבל בלי קשר ... אנו לא צריכים לסבול צנע בחשמל בגלל גחמות של אף אחד.