7 בנובמבר 2012

יתרונות הגז



כתבתי בעבר על היתרונות שיש בהעברת מערכת חימום הבתים לגז. בארצות צפוניות, אחד השימושים הגדולים של הנפט הוא – לחימום בתים.
הנפט (והדלקים הנוזלים המופקים ממנו) הוא משאב שיש בו מחסור, ומחירו, לכן גבוה. אחת האלטרנטיבות היא חימום בגז טבעי. ארה"ב, שפיתחה את שיטת הפראקינג (סידוק אבני צפחה המכילים גז), מפיקה כעת שפע של גז טבעי ומחירו נמוך. לכן המעבר לחימום בתים בגז חוסך הרבה בהוצאות הדלק.

כעת, עם הוריקן סנדי, וניתוקי הזרם שפגעו במיליוני תושבים, התגלה יתרון נוסף של הגז. הגז מגיע לבתים ברשת של צנרת תת קרקעית. צנרת זו לא נפגעה הסופה. הבתים שיש להם מערכת חימום על גז נהנו מהמשך החימום כרגיל. בתים שתלויים בנפט סבלו, כי היו קשיים בהספקת דלק עכב הצפות וחסימת כבישים.

יתרון עוד יותר גדול של הגז הוא באספקת חשמל מבוזרת. מערכות החימום החדשות, על גז הן מערכות המשלבות טורבינת גז להפקת חשמל (תחנת כוח קטנה) עם הדוד לחימום המים. זו השיטה לניצול מרבי של האנרגיה של הגז. בתים שיש להם גנראטור כזה ניצלו גם מניתוקי זרם, ונהנו מהספקת חשמל רצופה, בזמן ששכניהם ישבו בחושך. תשתית הגז, העוברת בצנרת תת קרקעית, היא הרבה יותר עמידה להוריקנים וגם לסופות שלג. הסופות גורמות לניתוקי זרם בשל ניתוקים בכבלי חשמל אוויריים, ושיבוש התנועה בכבישים, בעוד צנרת תת קרקעית לא נפגעת.

כבר כתבנו שהגז מאפשר הקמת תחנות כוח קטנות, שלא גורמות נזקים לסביבה, והוא מאפשר לכן את ביזור אספקת החשמל. תחנות קטנות כאלה יכולות לספק חשמל לבניין רב קומות, או לקומפלקס בניינים, או לקמפוס של אוניברסיטה. הן יוצרות "בטחון אנרגטי", גם למקרים של אסונות טבע או ניתוקים ברשת המרכזית.

מלבד זה, הגז נקי יותר, פולט הרבה פחות מזהמים, וגם פחות פד"ח.

נקווה שגם אצלנו יפיקו את הלקח, ירחיבו בהדרגה את רשת הצנרת של הגז לערים ושכונות, ויתקינו הרבה גנראטורים על גז.

יעקב

7 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

צנרת גז זה לא מסוכן אם יש רעידת אדמה?

איל אמר/ה...

אותי ממש מצחיק ההתעקשות הזו להתייחס לכמות פד"ח.
לטעמי זה פשוט לא רלוונטי.

יעקב אמר/ה...

צנרת גז יש לה סיכונים משלה, תמיד יש דליפות, תאונות, פיצוצים ושריפות.
אין מקור אנרגיה ללא סיכונים (אלא אם כן אותו "מקור" הוא גם ללא אנרגיה...)

יחד עם זאת, לצנרת גז יש גמישות מסוימת, היא נקרעת רק מרעש אדמה חזק באמת, חזק מאד. אבל נכון - ברעידת אדמה חזקה גם צנרת גז תיפגע. אבל אז יפגעו גם כול שאר התשתיות. לצנרת גז יתרון שבסופות, שטפונות ושלגים היא עומדת בזמן שחשמל ודלק חסר.

אחד אחר אמר/ה...

טוב מכיוון שבארץ שיטפונות ושלגים זה משהו פחות סביר - אז לנו זה לא בהכרח פתרון טוב- אנחנו גם לא צריכים אנרגיה גרעינית מסיבות אחרות.
עדיף שנשתמש בגז שלנו בשביל חשמל
שאלה: כמה זה מעשי להרכיב גנרטור ביתי על בסיס גז בישול? (בתור גנרטור חירום אני מתכוון)

יעקב אמר/ה...

בתור גנרטור חרום ביתי תקנה מה שתמצא בחנות, אלה לרוב "פק-פקים" על בנזין. בארה"ב מוכרים גם פק-פקים עם בלון גז בישול. גם בלון גז בישול נגמר, אין לו יתרון על פני ג'ריקן דלק.

לא דיברתי על מערכת כזו, אלא על מערכת גדולה יותר שמספקת חשמל ומים חמים למפעל, קמפוס, קומפלקס בנינים או בנין רב קומות. הוא לאו דוקא לחרום, הוא לשימוש יום-יומי. הוא ניזון מצנרת הגז, ויכול להיות שהוא מספק חשמל זול מאשר חברת החשמל.

אחד אחר אמר/ה...

היתרון הוא שיש הרבה חברות שמביאות לך גז עד הבית בבלונים ואתה משתמש בו בכל מקרה בשביל בישול- מתי שג'ריקן של נפט כבר לא משתמשים פה.

יעקב אמר/ה...

למזלנו, אין הרבה הוריקנים או סופות שלג אצלנו, והפסקות הזרם הן נדירות (טפו' טפו' טפו' בלי עין הרע).

ככול הידוע לי - מרבית הפקפקים בארץ משמשים אנשים שנוסעים לפיקניק בכנרת, וחייבים טלוויזיה ומוסיקה רועשת צמוד. לפי מיטב ידיעתי, כול הפק-פקים האלה עובדים על בנזין.