12 באוקטובר 2012

חדשות מהמלחמה נגד הנפט



משרד הפנים של ארה"ב נתן אישור לבניית בית זיקוק לנפט, בצפון דקוטה, באדמות השייכות לשמורה של אינדיאנים. זהו צעד מפתח בדרך היסורים של הוצאות עשרות אישורים מגופים רגולטוריים וממשרד הסביבה, הדרושים להקמת כול מפעל חדש, בייחוד בית זיקוק.

בדקוטה הצפונית החלו להפיק הרבה גז ונפט בשיטת הפראקינג, והנפט הגולמי נשלח לזיקוק לבתי זיקוק קיימים, בעיקר באיזור מפרץ מקסיקו  - מרחק של אלפי קילומטרים. גם הנפט המיובא מקנדה (שמופק מחולות זפת, באזורים קרובים לצפון דקוטה, מעבר לגבול)) נשלח לזיקוק במפרץ, דרך אלפי קילומטרים של צנרת. היה יותר הגיוני לזקק את הנפט יותר קרוב למקופ הפקתו, אבל אין שם בתי זיקוק. בית הזיקוק החדש שאושר יהיה קטן, בעל תפוקה זעירה ובלתי משמעותית.

כבר 30 שנה לא הקימו בארה"ב בית זיקוק חדש. הסיבה העיקרית – מלחמת החורמה האידיולוגית נגד הנפט. ה"ירוקים" מתנגדים בחריפות להקמת בתי זיקוק (או תחנות כוח, או כול מפעל תעשייתי חדש). כך למשל מביע האתר grist התנגדות חריפה להיתר החדש. לשיטתם, אנו צריכים לחזור לאורח החיים הטרום תעשייתי, מלפני 300-500 שנה. ראו למשל את המאמר הזה בהארץ .

עד עכשיו אנו (בעולם המערבי) נהנים מהמפעלים, בתי הזיקוק, תחנות הכוח שנבנו בעבר, בעת ש"פיתוח" נחשב למושג חיובי. כול המתקנים האלה מזדקנים ונשחקים, ולא יוכלו לפעול לנצח. המנטליות הירוקה הקיצונית מונעת כעת חידוש ומודרניזציה של התשתיות התעשייתיות. מחסור בחשמל ודלק יפגע בנו יותר ויותר בעתיד, והוא לא נובע ממגבלות טבעיות של המשאבים אלא מהגזירות האידיולוגיות שאנו גוזרים על עצמנו.

יעקב

אין תגובות: