16 באוקטובר 2012

סכנת ניתוקי זרם בגרמניה


בתמונה: תחנות רוח בתנוחה אופיינית (לא מסתובבות).

כידוע גרמניה הפליגה בתכנית שאפתנים למהפכה באספקת האנרגיה – Energiewende בגרמנית. התכנית כוללת סגירה של חצי מתחנות הכוח הגרעיניות (בוצעה כבר), סגירה מתוכננת של שאר התחנות הגרעיניות עד 2022, סגירה הדרגתית של תחנות פחמיות ישנות, ושאיפה להחליף את המקורות הישנים באנרגיה מתחדשת, בעיקר רוח ושמש. ה"יעד" הוא 80% אנרגיה מתחדשת עד 2050.

עד כה הוקמו בגרמניה כ 23,000 טורבינות רוח, מספר עצום. בכול זאת היקף האנרגיה המתחדשת היום, לפי טענתם, היא 25%, אבל זה כולל סכרים הידרואלקטריים שפעלו כבר קודם, ו"ביומסה" (כנראה הסקה בעצים). אינני יודע אם הרוח והשמש לבד מגיעים ל 10%, וגם זה בזמנים בלתי ניתנים לשליטה, והמחייבים 100% גיבוי בתחנות פחמיות או גזיות.

אבל כבר ברמת הרוח של היום יש בעיות קשות של מחסור בכושר ייצור אנרגיה. העונה הקריטית היא החורף בגלל הצורך בחימום בתים. בחורף שעבר הם הצליחו להימנע בקושי מניתוקי זרם. היה מקרה שנאלצו להפסיק את הזרם למפעל פלדה גדול, באזור המבורג, הצורך חשמל כמו 250 אלף בתים. המפעל סגר את התנורים שלו וקיבל פיצוי מהממשלה על אבדן התוצרת. בזכות זה נמנעו ניתוקי הזרם לשאר הצרכנים.

גם החורף מצב כושר התפוקה החשמלי הוא גבולי מאד, ואם יהיו ימים ללא רוח ושמש (כמו שתמיד יש בחורף) שוב יש סכנה לניתוקי זרם, ושיבוש החיים. על כך התריע שר האוצר הגרמני, פיליפ רסלר.

כמו כן יש התמרמרות של ארגוני הצרכנים נגד העלייה הגדולה בתעריפי החשמל, והעליות הגדולות הנוספות הצפויות בשנים הקרובות, כדי לממן את המהפכה. ראש ממשלת גרמניה ושר האוצר מחפשים דרכים להגביל את עליית התעריפים, בהתחשב בבחירות בגרמניה בשנה הבאה. שר האוצר קרא ל"שינוי מהיר במדיניות האנרגיה" ואמר שמערכת אספקת האנרגיה חייבת להיות "ברת קיימא" מבחינה כלכלית – כלומר רמז שהמסלול הנוכחי בשיטת "אנרגיה מתחדשת בכול מחיר" איננו אפשרי.
מחירי האנרגיה עלו הרבה יותר מאשר מדד המחירים. על גודל הנטל של מחיר החשמל על משקי הבית בגרמניה ניתן לקרוא כאן. מעריכים שכ 800 אלף צרכנים עניים לא מסוגלים לעמוד בתשלום חשבון החשמל והחימום, אצל רבים חשבונות אלה גבוהים משכר הדירה, ושניהם יחד מחסלים אחוז גבוה מההכנסה. התמרמרות הצרכנים עלולה לבלום את המהפכה באנרגיה בפועלת בשיטה "יעלה כמה שיעלה".
ממשלת גרמניה כבר הודיעה על תקרה לסובסידיות לאנרגיה מתחדשת.

על בעיות רבות נוספות במהפכה עצומה זו  (energiewende) אכתוב בקטע נפרד.

יעקב

אין תגובות: