25 באוקטובר 2012

עדכונים מפוקושימה.



הנה עדכון מפוקושימה, מאתר המלקט את כול העדכונים משם.

1.    מסתבר שתחנות הכוח הגרעיניות ביפאן לא נוהלו לפי הסטנדרטים המקובלים בארה"ב ואירופה. יפאן היא מעצמה טכנולוגית, אבל הם גם קמצנים גדולים, ולא טרחו ליישם פתרונות שאומצו במערב, בגלל עלותם.
הסיבה העיקרית שמנעה סגירה מסודרת, ללא תקלות, של הכורים הייתה איבוד הזרם החשמל, שמנע הפעלה של מערכת הקירור. זה נבע מכך שהגנראטורים לשעת חרום הוצפו על ידי מי הצונאמי. מסתבר שבמערב עלו על בעיה זו כבר קודם, וניתנה הוראה (הרבה לפני 2011) למפעילי התחנות לאטום את הגנראטורים. הדבר לא בוצע ביפאן. לו נאטמו כהלכה, ניתן היה להפעילם מחדש אחרי שהצונאמי עבר, ולפני שנגמר החשמל במצברי החרום.

2.    אמצעי בטיחות אחר, שהותקן במערב אך לא ביפאן, היה קולט מימן. המימן שהצטבר בכורים עקב המסת הליבות גרם לפיצוצים בשלושת הכורים הפגועים, ופיצוצים אלה גרמו לנזקים גדולים, והקשו על פעולות ההצלה והקירור. בעיה זו הייתה ידועה, וחברת ארבה הצרפתית פיתחה מתקן הקולט את המימן החופשי, מחבר אותו עם חמצן ופולט מים, ומונע הצטברות של מימן. מתקנים אלה הותקנו בכ 150 תחנות כוח גרעיניות במערב, אך לא ביפאן.
3.     הדבר המעניין ביותר הוא שמהנדסים הגיעו למסקנה שלא הייתה המסה של הליבה של הכורים, של אף אחד משלושת הכורים הפגועים. כידוע, הדלק של הכור, נמצא בתוף דוד עבה מפלדה RPV. היה חשש שהדלק הגרעיני שנמס (בגלל היעדר קירור) גרם להמסת הפלדה בתחתית הליבה, ונפל לתחתית מבנה הבטון החיצוני. מסתבר שהדבר כנראה לא קרה, וכול הדלק הגרעיני המומס נשאר בתוך מבנה הליבה מפלדה. הייתה דליפה מתוך מבנה הפלדה, אבל לא פריצה שלו. הדבר יקל על עבודות הניקוי והסגירה של הכורים.
4.    ניתוח מפורט נוסף הראה שכנראה לא הייתה שום דליפה של קרינה מהבריכה של דלק משומש בכור מס' 4, כפי שחששו תחילה.

יעקב

אין תגובות: