21 בנובמבר 2012

הממשלה מבזבזת 3 מיליארד שקל לריק ירוק.



בכתבה שלנו על התחנה התרמו-סולארית באשלים טעינו בחישוב הסובסידיה שהובטחה ליצרנים. מדובר בכסף גדול, כ 100 מיליון שקל לשנה, כמעט 3 מיליארד שקל ל 28 שנות ההתחייבות.

הנה החשבון: הספק התחנה (נומינלי) הוא 121 MW שהם 121,000 KW כפול 24 שעות כפול 365 יום זה 1.06 מיליארד קוט"ש. את זה יש להכפיל ב 25% כי התחנה מפיקה חשמל רק 25% מהזמן = תפוקה שנתית של 265 מיליון קוט"ש. את זה להכפיל ב 0.4 ( 40 אג' הוא ההפרש בין עלות חשמל פוסילי של חברת החשמל לבין עלות הקוט"ש שהובטח לזכיין) = כ 106 מיליון שקל לשנה.

תוסיפו לזה מכסות אחרות שהממשלה אישרה ליצרנים אחרים (ביניהם החברה לישראל של עידן עופר), וגם המכסות שכבר בוצעו ליצרנים קטנים ובינוניים, ותגיעו לכסף גדול מאד – כמה מאות מיליוני שקלים כול שנה, בהתחייבות קשיחה ובלתי חוזרת של הממשלה ל  20 עד 28 שנה. בסיכום זה מסתכם ב  מעל 10 מיליארד שקלים והזרוע עוד נטויה.

הממשלה נלחמת על כול גרוש בתקציב, ומתקשה למצוא 100 מיליון שקל תוספת לסל הבריאות, או למערכת החינוך או למיגון ישובי ספר, ומאידך היא מוציאה מיליארדים על דבר שהתועלת ממנו מפוקפקת.
לא נערך שום דיון תקציבי מסודר על הנושא ועל הקדימויות. ההוצאה היא ללא אישור מסודר של וועדת הכספים, ותהליך אישור תקציבי חוקי. זה כמו בזבזן חולני שמגהץ כרטיסי אשראי ללא חשבון, בקניה בתשלומים, כי את התשלומים לא משלמים עכשיו, אלא אח"כ.

אינני יודע אם זה חוקי, אם הממשלה מוסמכת לקחת על עצמה התחייבויות חוץ-תקציביות כאלה. אינני חושב שהממשלה יכולה להטיל על הציבור נטל כזה ללא תהליך אישור תקציב על ידי הכנסת.

בכול מקרה, זו שערורייה רבתי לבזבז כבספים גדולים כאלה ללא שום תועלת של ממש.

בינתיים קם לובי של טייקונים "ירוקים" שמתקיימים כולם על הסובסידיות הממשלתיות (על חשבוננו), ומפציצים אותנו במחקרים מפוברקים על התועלת הכלכלית כביכול של הבזבוזים האדירים האלה. זה מה שנקרא "קפיטליזם חזירי" – קפיטליסטים כביכול שחיים משנור של הקופה הציבורית והפצת דיסאינפורמציה.

יעקב




11 תגובות:

איל אמר/ה...

מדבר אחד אני לא מודאג:
"התחייבות ממשלתית" היא כמו לכתוב על קרח.
ראה מקרה ספרד, בריטניה, ועוד.
אבל עד שתבוא ההתפכחות, הרבה כסף יזרום לריק.

יעקב אמר/ה...

אתה טועה.
ברגע שהממשלה חתמה חוזה, הדבר מחייב אותה למשך כול תקופת החוזה - 28 שנים. אין יציאה מזה. אם לא תשלם בית משפט יטיל עליה קנסות. אין דבר קל מאשר להוציא כסף מהממשלה באמצעות צו בית משפט.

אחד אחר אמר/ה...

אי אפשר להגיש עתירה לבג"ץ?
מי שמתנגד להוצאה הזאת?

אנונימי אמר/ה...

הסובסידיה היא גדולה בהרבה:

התחנה מבוססת גם על אגירת חום וייצור בשעות החשיכה כך שהתפוקה השנתית שלה היא קרוב ל 400 מליון קוט"ש בשנה

בנוסף המכרז מתיר ייצור של 15% מהתפוקה בגז טבעי שעלותו תהא אשר תהא ממומנת על ידי המדינה כך ש 15% מהתפוקה של המתקן (כ- 60 מליון קוט"ש בשנה) זוכה לסובסידיה של כמעט 100% (כי עלות הדלק הפוסילי במקרה זה גז מסובסדת גם היא)

קח גם בחשבון שהיזם מקבל מהמדינה קרקע בשטח של 3000 דונם בחינם למשך 25 שנה

ביחד אתה מקבל סובסידיה גדולה בהרבה מזו שחישבת

יעקב אמר/ה...

אינני מכיר את פרטי החוזה.
אני מניח שהתקנת אוגרי חום, להגברת התפוקה גם בחלק מהלילה היא אופציה של הזוכה במכרז (ברייטסורס). האופציה מחייבת השקעה גדולה יותר - גם מתקני האגירה וגם תוספת פאנלים ליצירת האנרגיה לאגירה. אינני יודע אם זה כדאי למתקין - בייחוד שלא דרשו ממנו אספקה 24/7. אבל זו אופציה.

בקשר להשלמה באמצעות גז (בלילה) - קשה לי לתאר שהמדינה כול כך פראיירית שתשלם תעריף מובטח גבוה עבור הפקה קונבנציונאלית בגז. ייתכן ויש בחוזה סעיף שהחשמל שיופק בגז לא יזכה לתעריך מועדף, אינני יודע.

האם אתה מכיר את המפרט? אולי הוא ישנו ברשת ואפשר למצוא קישור ?

יעקב אמר/ה...

חוץ מזה, אנו לא צריכים חשמל בלילה, יש מספיק תחנות עומס-בסיס שפועלות 24/7 ולא ניתן לעצור אותן.

אם התחנה הסולארית מספקת חשמל בשעות שיא העומס בין 10 בבוקר ל 4 אחה"צ - דיינו. בייחוד שהתחנה הסולארית היא כול כך קטנה וזניחה מבחינה כמותית ביחס למערכת החשמל כולה.

איל אמר/ה...

"ברגע שהממשלה חתמה חוזה, הדבר מחייב אותה למשך כול תקופת החוזה - 28 שנים"
בבריטניה בוטלו סובסידיות שהובטחו ליצרני האנרגיה ה"ירוקה". יש על זה כעת זעקות שבר עד השמים.
ספרד ביטלה חוזים חתומים ממשלתיים ואנשים איבדו את בתיהם בשל כך.
כשממשלה רוצה משהו, קשה מאד להתמודד אתה. היא יכולה למשל להלאים את הפרוייקט ואח"כ פשוט לסגור אותו.
אני לא טוען שזה מה שיקרה, אבל קשה לי לראות שר אוצר שייתן לזה לקרות בלי להנדס איזו יציאה.

יעקב אמר/ה...

לא נכון.
בספרד (אך לא בבריטניה) ביטלו את מדיניות התעריפים המובטחים. הם לא מאשרים מתקנים חדשים. אבל, מתקנים שכבר אושרו והוקמו - אין דרך לבטל אותם או להפסיק את התשלומים. בבריטניה מדברים על אפשרות להורדת התעריפים - אבל גם זה, כמו אצלנו, מתייחס רק למתקנים חדשים.

המתקנים הראשונים שהוקמו אצלנו מקבלים מחיר מובטח של 2 ש"ח לקוט"ש למשך 20 שנה, אבל, כעת, מתקנים סולאריים חדשים מקבלים "רק" 66 אג' (הוותיקים ממשיכים לקבל 2 ש"ח).

ממשלה יכולה, במקרים חריגים, לבטל חוזה חתום, כמו שעשתה עם חברות הגז באמצעות וועדת שישינסקי. אבל, בינתיים, זה הליך מאד חריג.

אנונימי אמר/ה...

בקשר למכרזי אשלים - כמובן שלא ניתן למצוא ברשת את מסמכי המכרז (הנקנים בכסף)אך מידע אישי מדובר באחד המחדלים הגדולים ביותר של האוצר. (וכן... המדינה עד כדי כך פרייארית שהיא מאפשרת ייצור חשמל ב 3 בלילה מגז שהיא קונה עבור הזכיין ומשלמת עליו תעריף סולארי - למרות שהשימוש הנכון יותר בגז הוא בשעות הבוקר המוקדמות ואחר הצהריים המאוחרות על מנת להגביר את יעילות המערכת בכללותה). התעריף המפורסם (79 אגורות) הינו כותרת טובה לקורא ההדיוט אך מי שבקיא בפרטי המכרז ובהטבות שניתנות לזכיין (ייצור במשך 25 שנה, 15% ייצור בגז בעלות 0, קרקע בחינם ועוד הגנות שונות) מבין שאל מול תעריף הרגולציה למתקנים תרמו סולאריים גדולים (כיום 1.03) התעריף שניתן במכרזי אשלים הוא יקר יותר ומשיט סובסידיה גבוהה יותר על המדינה (וכפועל יוצא על האזרח).

בקשר לספרד יש לדייק ולציין כי על אף שהתעריף עצמו לא נפגע רטרואקטיבית הרי שממשלת ספרד כן פרסמה רגולציה רטרואקטיבית שמשמעותה המעשית היא קיצוץ רטרואקטיבי בסובסידיות (ובעיקרם הגבלות על על מכסות הייצור אשר נקנות בתעריף מלא וכן מיסים שונים ומשונים יחודיים לתעשיה הסולארית). ניתן לקרוא על כך בדיווחים של חברות ישראליות הפעילות בספרד בתחום זה (ראה למשל דוחות סנפלאוור)

יעקב אמר/ה...

אנונימי,
אני מודה לך על האינפורמציה.

בקשר למכרז, מאחר והוא כבר היה, אולי ניתן כעת, לאחר מעשה, לקבל את מסמכי המכרז?
אולי ניתן לבקש אותו על פי חוקי חופש האינפורמציה?
ושאלה שלישית: האם הנושא אושר בכנסת?

טל אמר/ה...

על סמך אילו נתונים קובע החבר המכובד שהפרש העלות בין קווט פוסילי לתעריף שנקבע באשלים הוא 40 אג?

זה מספר מצוץ מהאצבע. הרי על חשמל ביום, ברוב השנה חברת החשמל גובה תעריף תעוז הגבוה משמעותית מהתעריף באשלים - אנא הראה הנתונים ודרל החישוב

בתודה