8 באפריל 2012

האופטימיסט הראציונלי



זהו שם של ספר שפרסם מאט רידלי ב 2010 . מאט רידלי הוא מדען (בעל תואר ד"ר בזואולוגיה מאוקספורד), עיתונאי וסופר.
הנה סיכום של ראיון איתו בו הוא מסביר למה אדם רציונאלי צריך להיות אופטימיסט, בניגוד לדעת נביאי החורבן הרבים. "היום זה נחשב לשגעון להאמין בעתיד טוב לאנושות ולכדור הארץ" הוא אומר. אבל...
מצבנו יותר טוב היום, בהשוואה ל מצב לפני 50 שנה. אדם ממוצע היום מרוויח פי שלוש, אוכל בשליש יותר קלוריות. תמותת הילדים ירדה בשני שליש, תוחלת החיים עלתה בשליש. אין איזור בעולם שמצבו הורע למרות שאוכלוסיית העולם גדלה פי שניים.
חיים עירוניים תופסים פחות מרחב, צורכים פחות אנרגיה, ופוגעים פחות בסביבה. היום, יותר ממחצית האוכלוסייה בעולם חייה בערים, התופסות פחות מ 3% משטחי היבשה.
העוני בירידה. העשירים עשירים יותר, אבל גם העניים עשירים יותר. בין 1980 ל 2000 העניים הכפילו את הצריכה שלהם. הסינים הם עשירים פי 10 וחיים 25 שנה יותר בהשוואה למצב לפני 50 שנה. הניגרים עשירים פי 2 וחיים 9 שנים יותר. אחוז האנשים בעולם שחיים בעוני מוחלט ירד ביותר מחצי, האו"מ מערים שהעוני הצטמצם ב 50 השנים האחרונות יותר מאשר הצטמצם ב 500 השנים הקודמות.
אנו עשירים יותר, בריאים יותר, גבוהים יותר, חכמים יותר, חיים חיים ארוכים יותר וחופשיים יותר. ארבע המצרכים הבסיסיים: מזון, ביגוד, דלק ומחסה נעשו זולים יותר וברי השגה.
הסביבה במצב יותר טוב מאשר חושבים. בארה"ב, הנהרות, האגמים, האוויר, הים נעשים יותר נקיים כול הזמן.
הדור שלנו נהנה מיותר קלוריות, וואטים, כוחות סוס, ג'יגבייטים, מטרים מרובעים, מיילים אויריים, מזון לדונם, ק"מ לליטר, וכמובן – כסף מאשר כול דור קודם.
אוכלוסיית העולם גדלה פי 4 מאז 1900, השטח המעובד חקלאית גדל ב 30%, היבול גדל ב 600%, יותר מ 8 מיליארד דונאמים חזרו לחורש טבעי, בגלל הגירת האוכלוסייה לערים, ועם החורש גדל גם המגוון של עולם החי (biodiversity ). ניתן לחזות שתזונת האנושות תשתפר במאה הזו ללא תוספת שטח לעיבוד חקלאי.
אנשים מסוימים מתגעגעים לעבר, בו החיים היו פשוטים יותר, שלווים, חברותייים, רוחנייים. העבר האידילי הזה, אם היה קיים בכלל, היה נחלתם של עשירים מעטים מאד. רוב האנשים חיו בעבר בעוני מרוד.
גידול האוכלוסייה הולך ומתייצב, ואינו מהווה איום. חוזים שאוכלוסיית העולם תתייצב על רמה של 9.2 מיליארד עד 2075, ותתחיל לרדת אחרי זה.
הנפט לא אוזל. הדור שלנו נהנה מיותר חופש, שלום, זמן פנוי, חינוך, רפואה וטיולים מכול דור אחר בהיסטוריה.
ככול שאנו משגשגים, נפתחות אפשרויות חדשות להמצאות חדשות ושיפורים נוספים. בעולם הרעיונות, ההמצאות והחידושים אין מגבלות, אין תקרה. אנו כול פעם מחדשים ומשפרים יותר את החיים שלנו.
אם אתה אומר שהעולם נעשה טוב יותר וימשיך להשתפר כול הזמן אומרים עליך שאתה משוגע, אבל אם אתה מתנבא על חורבן קרוב, אתה מקבל פרס נובל. התקשורת והספרות מלאים בספרים ומאמרים על השואה הצפויה אם לא נעצור את ההתפתחות הכלכלית. אך העולם לא ישמיך כמו שהוא, הוא משתנה כול הזמן, ולטובה. האדם הוא מכונה של המצאות ומציאת פתרונות לבעיות. הסכנה האמיתית נוצרת כאשר מנסים לחסום את השינויים וההתקדמות של האמין האנושי.
במשך 200 שנה הפסימיסטים ונביאי הזעם קיבלו את כול הכותרות, אבל האופטימיסטים צדקו.
הייה אופטימיסט.

הנה לינק להרצאה זו של מאט רידלי בפורום TED , שהכותרת שלה: "כאשר רעיונות עושים סקס".
יעקב

אין תגובות: