13 באפריל 2012

עננים בשמיים הסולאריים




זו הכותרת של כתבה בניו יורק טיימס המספרת על בעיות בחברות המנסות להפיק אנרגיה סולארית. חברת ברייטסורס אנרג'י BrightSource Energy  ביטלה הנפקה מתוכננת בבורסה, בגלל "אווירה לא מתאימה" – היא לא מצאה ביקוש למניות שהתכוונה למכור.
חברת הסטארט-אפ גייסה בעבר עשרות מיליוני דולארים מקרנות הון סיכון, עשתה שותפות עם חברות ענק כמו גוגל, סימנס ונר"ג, ואפילו קיבלה ערבויות ממשלה בגובה 1.6 מיליארד דולר כדי לבנות תחנת כוח תרמו-סולארית בהספק 392 מגוואט באתר אייבנפה, במדבר בקליפורניה. היא גם חתמה חזוים ארוכי טווח לאספקה של החשמל שתפיק לשתי חברות חשמל בקליפורניה, שמחויבות על פי חוקי מדינת קליפורניה לרכוש אחוז מסוים (נדמה לי 20%) מהחשמל ממקורות "מתחדשים".
בינתיים צנחו המחירים של השיטה המתחרה לחשמל סולארי – השיטה הפוטו-וולטאית. גם מחירי הגז (ממנו מפיקים חשמל) ירדו מאד. המצב של ברייטסולר לא מזהיר כעת, יש עננות כבדה מעל כול נושא הפקת החשמל הסולארי. למרות בנייה מסיבית של מתקנים סולאריים, ולמרות סובסידיות כבדות, הרווחים מצומצמים. המחירים של המניות של כול החברות הסולאריות שעדיין לא פשטו את הרגל, צנחו ב 93-96% . הסובסידיות הגדולות שקבעו ממשלות אירופה, על ידי הבטחת מחיר גבוה לחשמל הסולארי – הולכות ויורדות, הן אינן "ברות קיימא" – אי אפשר לבנות תשתית אנרגיה על בסיס סובסידיות, אין לממשלות כסף. גם אי אפשר לייקר את החשמל בלי סוף, הציבור לא מוכן לסבול את זה.
הבעיה של ברייטסולר היא שהיא לא מצליחה להשיג חוזים חדשים. החוזים שכבר יש לה , כמו התחנה באייבנפה כנראה ייצאו לפועל (גם זה לא בטוח) אבל חוזים חדשים אין. המציאות ההנדסית-כלכלית מתגברת (בהכרח) על הההתלהבות האינסטינקטיבית, הבלתי רציונאלית מאנרגיית השמש. אנרגיית השמש זה דבר נהדר, אבל אנו צריכים להפנים את העובדות: אין בידנו עדיין טכנולוגיה שיכולה לנצל אותה בצורה יעילה וזולה.
יעקב

אין תגובות: