8 באפריל 2012

חסימת הנפט בישראל.


בבבלוג זה סיפרנו על מרבצים עצומים של פצלי שמן – או סלע ביטומני – המצויים בישראל, ועל החברה IEI  (Israel Energy Initiatives ) שקיבלה זיכיון ורשיון להקמה של מפעל נסיוני – pilot – להפקת נפט. גם הבאנו לינק לסיפור על המאבק של אירגנוי הסביבה נגד הפרויקט. כעת העניין עומד ותלוי בבג"ץ (כמו כול דבר במדינה, בג"ץ הרי מומחה לכול דבר).

היום מתפרסם בוואינט מאמר של יובל ברטוב, הגיאולוג הראשי של החברה. הנה קטעים:
"הממצאים בשטח מראים שכמויות פצלי שמן מציבות את המדינה בשורה הראשונה של ספקיות האנרגיה העולמיות. מדובר במשאב ראוי מבחינת עלויות ההפקה, מבחינת המוכנות הטכנולוגית להפקה ומבחינת היכולת לביצוע פרויקטים משמעותיים תוך פיתוח בר קימא. הפקת נפט מפצלי השמן תאפשר לכולנו לאבטח את עתידנו ועתיד ילדינו גם בזמנים קשים. המשאב הוא של כולנו והחברות שיצליחו להפיק נפט ישראלי ממנו, יצמיחו את המשק לגבהים בהם כל אזרח ייהנה ישירות מהשגשוג הכלכלי שיביא עמו במישרין גם את הצדק החברתי."
"חשוב ביותר לארגונים אלו (הירוקים) להבין, כי יחד עם ההכרה בחשיבותם, הם עלו כיתה והיום דרושה אחריות ממלכתית במערכת השיקולים שלהם. בפועל, ארגוני הסביבה עדיין פועלים כאילו איש אינו מקשיב לדבריהם. ההתנגדות לפרויקט פצלי השמן הינו אולי הדוגמא הטובה ביותר לנושא זה. הרי לא יעלה על הדעת כי אזרחי ישראל יותרו מראש על המשאב רק כי ארגוני הסביבה אינם בעד נפט גולמי.אין ספק שכל מדינה בעולם, המעוניינת לחזק עצמה ביטחונית וחברתית, תחפש את עצמאותה האנרגטית או לפחות תנסה להבטיח מקורות אנרגיה לשעת הדחק. צורך זה ראוי שיהיה גם למדינת ישראל".

אנו כמובן מצטרפים לדעה זו. ארגוני הסביבה מתנגדים לפרויקט לא בגלל הפגיעה הצפויה בסביבה, שלא תהיה גדולה, אלא בגלל הדמוניזציה של הנפט, והתנגדותם העקרונית לנפט (ולפחם, כלומר לכול מקורות האנרגיה הממשיים).
אירגוני הסביבה הפסיקו מזמן למלא את ייעודם הטוב והרצוי של שמירה על הסביבה, והפכו לארגונים חוסמים – חוסמים (או מנסים לחסום) כול פרוייקט חדש, בכול תחום, ללא יוצא מן הכלל. חוסמים בניית תחנות כוח, כבישים, מסופי גז, שכונות חדשות. אירגוני הסביבה הפכו לכוח ריאקציונרי, כוח המתנגד לכול חידוש וקידמה, לכול מעשה פיתוח,
צריך לשמור על הסביבה בצורה מושכלת, לחתור להבטחת איכות הסיבה על ידי דרישה מהיזמים לנקוט בצעדים (האפשריים) המבטיחים זאת. לא ייתכן לפעול רק בדרך הרסנית, בדרך של חסימת כול הפרויקטים בלי הבחנה.


יעקב



אין תגובות: