21 באפריל 2012

סין והפחם - חתונה להרבה זמן.


הנה עוד קטע הממחיש את תצרוכת הפחם העצומה, והגדלה והולכת, של סין (ראה גם הקטע הקודם שלנו בנושא).
סין יצרנית מובילה בעולם של טורבינות רוח ופאנלים סולאריים, אבל את אלה מייצאים לפראיירים באירופה. סין עצמה זקוקה לאנרגיה (בין השאר, כדי לייצר פאנלים וטורבינות), ואנרגיה אין הרבה במקורות "מתחדשים", לכן, סין עצמה מייצרת את מרבית האנרגיה מפחם. היא הודיעה לאחורונה על האטה בבניית תחנות סולאריות – כנראה בגלל שאין לה אפשרות לשחק בנדמה לי, היא צריכה אנרגיה.
סין צורכת אנרגיה היום בשיעור 100 קוואד, היא תצרוך אנרגיה ב 2030, ובשיעור 247 קוואד. (קוואד זה קוואדריליון BTU ). מתוך זה – 185 מפחם (לעומת 56 ב 2010). להשוואה: העולם כולו צרך 156 קוואד פחם ב 2010. לעומת תחזית זו, הירידה של 5% בצירכת הפחם שהיתה בארה"ב ב 2011, לפחות מ 20 קוואד – היא לא ממש מרשימה או משנה משהו.
השורה התחתונה – מי שחושב שניתן בעתיד הקרוב להקטין את צריכת הפחם בעולם (ואיתו את הפליטות), חי בעולם לא מציאותי.
על רקע זה – הנסיונות של ממשלת ישראל לעודד פאנלים סולריים הוא ממש מצחיק. זה מזכיר את הבדיחה עם העכבר והפיל שיצאו יחד לריצת בוקר. אחרי כמה זמן אומר העכבר לפיל: "היי, פיל, תסתכל אחורה תראה איזה אבק אנו עושים".
יש מקום להשקיע במחקר לפיתוח פאנלים סולאריים חדשים, יעילים יותר שעשויים להיות כדאיים יותר, מבחינה כלכלית. אבל אין שום הגיון לקנות דונאמים על גבי דונאמים של פאנלים בלתי יעילים מסין ושהממשלה (כלומר כולנו) נשלם את המחיר (יעלה כמה שיעלה) עבור משהו שאינו עוזר במאומה לכלום, שאין בו שום תועלת.
יעקב

אין תגובות: