13 באפריל 2012

מי מדבר על נצח?


מודאגי האקלים, כמובן, בכלל לא מאושרים מהשפע של הנפט, הם היו מעדיפים שהעולם יתקיים ללא אנרגיה, ועושים כול שביכולתם כדי שזה יקרה.  דן לסהוף, מארגון ירוק גדול בשם "המועצה להגנה על משאבים טבעיים" בואשינגטון מבטא דעה של רבים: "איננו יכולים להמשיך לשרוף דלקים מאובנים לנצח".
הדיבור על "נצח" מצחיק. מי יכול לדעת מה יקרה בעוד 20, 50 או מאה שנה? לא, אנו לא נשרוף דלקים פוסיליים לנצח. אנו נשתמש בהם עד שיהיה משהו יותר טוב, וזה יקרה לפני הנצח, לא ידוע לי בדיוק מתי, אבל לפני ה"נצח". מה שמכנים היום "אנרגיה מתחדשת" – פאנלים סולאריים ותחנות רוח – אינם ה"משהו יותר טוב" – הם אינם ספקי אנרגיה אמינים, בכמויות הדרושות.
קחו למשל את הסיפור הזה על הממציא (??, כנראה שרלטן) האיטלקי אנראה רוסי.  הוא טוען שהמציא שיטה להיתוך קר. היתוך הוא התהליך בו שני גרעיני אטום מתמזגים יחד, ומשחררים אנרגיה. זהו התהליך שביסוד פצצת המימן. הצרה היא שכדי שההיתוך יתרחש נחוצות טמפרטורות מאד גבוהות, ולחצים אדירים, ושלא הצליחו לייצר עד כה תהליך היתוך מבוקר שמפיק יותר אנרגיה מאשר זו המושקעת ביצירת הטמפרטורה והלחץ הדרושים. לפחות 50 שנה עובדים מיטב המדענים כדי למצא תהליך כזה, ללא הצלחה.
אנדראה רוסי הוא איטלקי, בן 62, בעל עבר מפוקפק, שטוען ברצינות רבה שהוא מצא קטליזטור שמאפשר לתהליך ההיתוך להתרחש בטמפרטורת החדר, ושהוא בנה מתקן המפיק אנרגיה לפחות פי 6 מזו הנכנסת אליו. הוא גם בנה מתקן נסיוני להוכחת השיטה, והצהיר שהוא בונה כעת מפעל לייצור ושיווק המוני של יחידה בסיסית להפקת אנרגיה. אם יתברר שטענותיו נכונות, הרי הוא המציא את ההמצאה הגדולה ביותר בתולדות האנושות (כך אמר פיזיקאי בכיר, חתן פרס נובל, שבדק את המתקן והשתכנע).
באינטרנט מסתובבים, זה זמן רב, הרבה דיבורים עליו, עכשיו זה הגיע ל"כלכליסט". אני לא יכול להביע דעה על המצאתו, הוא שומר את פרטי ההמצאה בסוד, ואיש אינו מבין אותה ממש. תחושת הבטן שלי, המושפעת מנטייתי לספקנות ומהתנהלותו ואישיותו של רוסי, היא שהוא שרלטן.
בלי קשר, עובדת יסוד היא שאנו לא יכולים לחזות את העתיד. איש אינו יכול לדעת איך יהיה משק האנרגיה בעוד 20 או 50 ובוודאי שלא 100 שנה. איש לא ידע בשנת 2000 שאנו נוכל להפיק מספיק נפט וגז להרבה שנים. בכול רגע עשויה לצוץ המצאה חדשה (דוגמת המצאתו של רוסי), שתשנה את משק האנרגיה, ותהפוך את הנפט למיותר.
אבל אין שום סיבה לגזור על עצמנו התנזרות מאנרגיה (שפירושו עוני), עכשיו, דחוף, דחוף.
יעקב

אין תגובות: