11 באפריל 2012

שפע נפט בארה"ב, חלק 2.


דיווחנו בפוסט קודם על שפע הנפט שיש בארה"ב, על העליה בתפוקה של נפט וגז בשיטות חדשניות (פראקינג), ועל שפע פצלי השמן שמהם מופק נפט זה.
עכשיו מתעורר הניו יורק טיימס ומדווח אותו דבר, במאמר ארוך ומפורט. הנה כמה פנינים:

“The transformation unfolding in North America represents a potentially decisive shift in the history of energy,” Rex W. Tillerson, the chairman and chief executive of Exxon Mobil, who is not usually given to hyperbole, said in a speech in Houston last month.

"הטרמספורמציה שמתרחשת בצפון אמריקה מייצגת שינוי מהפכני בהיסטוריה של הפקת האנרגיה", אמר רקס טילרסון, יו"ר אקסון-מובייל, שבדרך כלל לא מפליג בהגזמות.
אד מורס, אנליסט אנרגיה בסיטיגרופ, מומחה בנושא, אמר שארה"ב יכולה להפוך למפיקת ויצואנית אנרגיה גדולה יותר מאשר המזרח התיכון. הדבר היחידי שיכול לעצור התפתחות זו היא הפוליטיקה – למשל – אם אירגוני הסביבה יצליחו להטיל איסור פוליטי על הפקת נפט.
האנרגיה הזולה, בייחוד הגז, תעודד במידה רבה תעשיות רבות, כמו כימיקלים, תעשיית התרופות, דשנים, והתעשייה בכלל. כך יווצרו 3.6 מיליון מקומות עבודה חדשים בארה"ב, עד 2020, מעריכים בסיטיבנק. על המגמה של חזרת מפעלי תעשייה לארה"ב דיווחנו כאן. הגרעון המסחרי של ארה"ב עשוי להצטמצם ב 60%. מורס מעריך שצפון אמריקה יכולה להפיק עד 27 מיליון חביות נפט ליום בשנת 2020, 15.6 מהם בארה"ב (השאר במקסיקו וקנדה) – לעומת 9 מיליון חביות ב 2011.
גיאולוגים ידעו כבר הרבה זמן על קיומם של המרבצים העצומים של פצלי שמן, אך עד כה לא הייתה קיימת טכנולוגיה להפיק את הנפט משכבות אלה. עם עליית מחיר הנפט והתפתחות הטכנולוגיה, יש כעת אפשרות להפיק נפט זה. המאמר לא מדבר על המרבצים הדומים הקיימים בשאר ארצות העולם, כולל ישראל. הטכנולוגיה החדשה שפותחה בארה"ב ב 10 השנים האחרונות עדיין לא הגיעה לארצות אחרות. אבל היא תגיע.
יעקב

אין תגובות: