13 באפריל 2012

כל תורת ההתחממות על רגל אחת


בהמשך לגילוי הדעת של 49 אנשי נאס"א לשעבר, נגד העמדה החממיסטית המוגזמת של המכון GISS (השייך לנאס"א), התקיים דיון בבלוג של ד"ר ג'ודי קורי.

ד"ר אנדריו לאסיס, מדען ב GISS, השתתף בדיון זה ובאופן טבעי, גינה בחריפות את גילוי הדעת, ואמר שה GISS עוסק רק במדע טהור ואמיתי. בסוף הוא הביא את "תורת ההתחממות על רגל אחת" בניסוח תמציתי בשני משפטים, המכילים הכול. הנה:
The real message is contained in the observed facts (that atmospheric CO2 is indeed increasing) and the laws of physics (that CO2 causes greenhouse warming to happen), and it is to your advantage to understand all that now before continued global warming leads to irreparable climate disaster.

תרגום: "המסר האמיתי כלול בעובדות שניצפו, שהפד"ח באטמוספרה באמת נמצא בעלייה, ובחוקי הפיסיקה שאומרים שהפד"ח גורם להתחממות על ידי אפקט גזי החממה. לכן רצוי להבין זאת עכשיו, לפני שההתחממות הגלובאלית מובילה לאסון אקלימי חסר תקנה."

זה בדיוק לב הויכוח, ד"ר לאסיס ניסח זאת נהדר.

עובדה היא שריכוז הפד"ח (co2 ) באטמוספירה עלה וממשיך לעלות (מ 0.028% לפני 100 שנה ל 0.039% היום). זו עובדה מוצקה, איש אינו מכחיש אותה. עובדה היא גם שהפד"ח סופג קרינה אינפרא-אדום, לכן הוא גז חממה, ועשוי לגרום להתחממות. 

מתוך שתי העובדות האלה קופץ ד"ר לאסיס למסקנה שההתחממות תוביל "לאסון אקלימי חסר תקנה".

זה מה שנקרא a leap of faith – קפיצה של אמונה – טענה מבוססת על אמונה. משתי העובדות הברורות הראשונות לא נובעת כלל המסקנה השלישית. יש חור גדול בשרשרת הטיעונים המדעיים-לוגיים מא' ו ב' ל ג'. לא ברור לחלוטין מה יהיה שיעור ההתחממות שהפד"ח יגרום, והאם תהיה התחממות בכלל, ובטח שלא ברור אם תהיה הרת אסון.

ההערכה של ד"ר לאסיס עצמו, המקובלת על כולם, מדברת על עלייה של כ 1 מעלה (עבור הכפלת ריכוז הפד"ח) הנובעת מחישוב פיסיקלי תיאורטי של השפעת הפד"ח (מאזן הקרינה של "גוף שחור"), וזה לא אסוני, רחוק מזה. המסקנה על האסוניות נובעת מהנחה שיש פידבקים (היזון חוזר על ידי תופעות נוספות) שמגבירים התחממות זעירה זו. לטענה שהפידבקים מגבירים את ההתחממות אין הוכחות מדעיות, יש שטוענים גם שהפידבקים דווקא מקטינים את ההתחממות, ולכן, ההתחממות שהפד"ח עשוי לגרום תיבלע ותיעלם בסבך השינויים הטבעיים.

ד"ר לאסיס העדיף לציין רק את שתי העובדות שאינן שנויות במחלוקת, והתעלם משרשרת טיעונים ארוכה שבלעדיה אין להנחה על אסון אקלימי שום רגליים. מצאתי תופעה דומה בטיעונים של הרבה חממיסטים, הם קופצים מ א' ו ב' ל ג' בעזרת קפיצת אמונה.

יעקב

תגובה 1:

shlomi אמר/ה...

http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/9204223/In-the-eyes-of-Nature-warming-cant-be-natural.html

משעשע משהו...