22 באוקטובר 2012

נמשכת המפולת הירוקה – לא לאשלים!



בהמשך לדיווח הקודם שלנו, והידיעה החדשה: חברת סימנס סוגרת את פעילותה הסולארית. הקונצרן הודיע שימכור את פעילותו הסולארית בשל חוסר כדאיות, ויפטר כ 70 עובדים מהמרכז בבית שמש. הוא גם פורש רשמית ממכרז אשלים להקמה של תחנה תרמו-סולארית בנגב.

בהזדמנות זאת אני חוזר על הצעתי – לרדת לחלוטין מהתחנה התרמו סולארית באשלים, זה בזבוז וסיכון כסף לריק, בהרפתקה שאין עמה תועלת.

חברות חשמל גדולות בקליפורניה, שעמדו להקים תחנות תרמו-סולאריות גדולות, בגלל שחוקי קליפורניה מחייבים להפיק אחוז מסוים של "חשמל מתחדש", ירדו גם הן מתחנות תרמו-סולאריות, והעדיפו את החלופה של פוטו-וולטאי. פוטו-וולטאי הוא הרבה יותר זול, וגם השיטה בה נצבר הרבה ניסיון עד כה.

עד כמה שידוע לי, יש רק שתי תחנות תרמו-סולאריות גדולות בשלבי סיום – אחת בקליפורניה ואחת בספרד (זאת בספרד, ראיתי במו עיני). אנו יכולים בהחלט לא לקפוץ בראש, ולהמתין כמה שנים, בהן ייצבר ניסיון בתפעול התחנות התרמו-סולאריות האלה, ונוכל ללמוד מניסיונם של אחרים.

התחנה באשלים לא תשנה בכלום את הפליטות הגלובאליות, וגם לא של ישראל – היא מתוכננת לספק רק כ 100MW מתוך צריכה של כ 12,000. מוטב להמתין, אולי ירדו המחירים של המראות ושאר הרכיבים, כמו הירידה בפאנלים, אולי נלמד איזה סוג של מראות ואיזו שיטה של הפעלה הכי טובה.

אין שום דחיפות לקפוץ בראש.
יבוטל (או ידחה) הפרויקט התרמו-סולארי באשלים.

יעקב

4 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

יש טעם להשקיע במחקר של טכנולוגיה חדשה-במיוחד אם יש השקעה מבחוץ.
אם אין יומרה של כלכליות ומה שדוחף את הפרויקט הוא בעיקר מחקרי (אם תקווה אולי לעשות כסף בעתיד) אז זה בסדר גמור.
אם כמו שאתה אומר אין יותר מדי ידע על השיטה הזאת- אז זה לא בלת יסביר להשקיע בחקירה ומימוש אבי טיפוס לרעיון-זה אכן סיכון- אבל מדע זה סיכון לפעמים- הרבה מאוד כסף הולך למחקרים שמובילים לשום מקום- זה לא אומר שלא צריך לחקור.
הבעיה היא שלוקחים מדע שהוא עדיין לא בשל מספיק ובכוח סובסידות וכפייה עושים בו שימוש רחב- מה שבעצם יכול אפילו להרפות את ידי החוקרים.

יעקב אמר/ה...

כאמור - יש לפחות שתי תחנות כוח תרמיות-סולאריות גדולות בעולם, בשלבי סיום בנייה (ראה תמונה). ניתן להמתין וללמוד מהניסיון וההשקעה שלהם. למה לשרוף כסף, כשארחים עושים זאת בשבילך?
תחנה של 100MW אינה בגדר "מחקר ופיתוח".

יעקב אמר/ה...

דרך אגב - המכרז מנסה להטיל את כול הסיכון על היזם, כשהממשלה שלנו מתכוונת לשלם רק עבור החשמל המיוצר. אבל - היזמים דורשים תשלום עבור הסיכון שהם לוקחים. יש חשש שהמחירים שיתקבלו במכרז, אם בכלל תתקבלנה הצעות, יהיו כאלה שהעסק יתבטל מעצמו.

NirD אמר/ה...

האמת שיש הצדקה תאורטית להשקיע לפני אחרים. אם אנחנו נהיה בין הראשונים אז יהיו לנו ידע ונסיון לפני האחרים. אם יתברר שמדובר בטכנולוגיה שיש לה ביקוש אז גם לנסיון ולידע שנצבור יהיה ביקוש.
זה לא אומר שאני בעד הקמה של תחנה תרמו סולארית רק נגד הטיעון שאין הגיון בכניסה מוקדמת לתחום.