25 באוקטובר 2012

גן העדן האבוד




הנה סיפור קצת שונה מהרגיל, הסיפור של איי האלמוגים ביקיני, באוקיינוס השקט, גן העדן שבתמונה.
ביקיני היא קבוצת איי אלמוגים קטנים, בלב האוקיינוס השקט, בחצי המרחק בין הוואי לאוסטרליה. צבא ארה"ב בחר לערוך בהן סדרה של 23 ניסויים גרעיניים, בין השנים 1946 ל 1958. באיים חיו אז 167 ילידים שהתפרנסו מדייג והם פונו לאיים אחרים. אין לבלבל בין האיים לביקיני האחר, המפורסם יותר, - בגד הים בן שני חלקים, שהומצא באותה תקופה, ולקח שמו מהאיים שהיו בכותרות.

הילידים שפונו סבלו מהזנחה, הם לא יכלו להתפרנס באי שאליו פונו, ממשלת ארה"ב לא דאגה להם מספיק. בסוף פונו לעוד אי ועוד אי, והיום רובם חיים בבירת איי מארשל, בעיר מאג'ורו בת 25000 תושבים.

בסוף שנות השישים, כעשור לאחר תום הניסויים, חשבו שסכנת הקרינה חלפה והוכרז, לאחר בדיקה, שהתושבים יכולים לחזור. ניטעו עצי פרי, ונבנו בתים ועד אמצע שנות ה 70 חזרו כ 150 ילידים לאי. אז, בשנת 1977, התגלו רמות מדאיגות של היסוד הרדיואקטיבי צזיום 137 בגופם של התושבים, בקרע, בצמחיה ובחי באי. התושבים פונו מחדש.

באמצע שנות השמונים, תחילה ב 1986, אח"כ ב 1988 הועברו סכומים די גדולים של כסף לקרן של הילידים, שנועדה לניקוי האיים מקרינה ולתמיכה בילידים. התגלה שניתן להקטין את רמת הקרינה על ידי פיזור דשן אשלגן, ועל ידי גירוד שכבת הקרקע העליונה. הוחל במאמץ לניקוי האיים. בשנות ה 90 קם באי אתר תיירות צלילה מוצלח, הודות לשפע הדגה והאלמוגים במי האיים.

אולם, לאחר עשור נוסף, העסק התמוטט ונזנח. סיבה אחת הייתה שאנשי ביקיני בגלות צרכו את מרבית ההכנסות של הקרן שלהם למחייה שוטפת, ולא נשאר כסף לניקוי האי. סיבה אחרת היא, שהתביעה שהגישו נגד ממשלת ארה"ב במטרה לקבל עוד כסף, נכשלה בבית המשפט העליון בארה"ב. הסיבה העיקרית היא שצאצאי הילידים מביקיני - שמספרם 4800 כיום – כבר לא רוצים לחזור לאיים הנידחים שבהם הם לא היו אף פעם. הם בטח גם לא יודעים כבר לדוג. האיים שוממים כיום, מלבד ילידים בודדים. הבשורה הטובה היא שהאיים די נקיים משאריות קרינה. מסתבר שהצזיום, שזמן מחצית החיים שלו הוא 30 שנה, מתפרק בטבע יותר מהר – כלומר מתפרק "אפקטיבית" – כלומר הוא מתפזר ונמהל ונעלם. רמות הקרינה היום הן "קבילות" – כלומר בתוך התקן המותר.

לקח אופטימי אחד הוא שהקרינה הרדיואקטיבית אינה נוראה כול כך. הנה, 54 שנה אחרי שנערכו 22 פיצוצים אטומיים ואחד מימני, האיים לא אבודים, הם מספיק נקיים כדי לגור בהם או לבקר בהם. לקח נוסף הוא שקרינה ברמה נמוכה אינה מזיקה כול כך כמו שחשבו – לא נרשמה תחלואה מיוחדת בקרב אותם הילידים שחזרו לאי בשנות ה 1970.

אז, אם מישהו מתחשק לו לגור בגן העדן, יש שם מגרשים למכירה במחיר מציאה. אבל, תצטרכו מטוס פרטי. יש באי שדה תעופה, אבל אין טיסות מסחריות. קראו את המאמר הימרתק המתאר ביקור באיים, את יופיים ושפע הדגה והכרישים.

יעקב




4 תגובות:

אלון אמר/ה...

אהבתי שכתבת שהצזיום נעלם, זה מאוד מדעי.

יעקב אמר/ה...

נו, טוב.
הוא עושה שני דברים - א. מאבד את הרדיואקטיביות שלו, ובכך הופך לאיזוטופ אחר של צזיום (או ליסוד אחר, לא יודע).
הדבר השני - הוא מתפזר בטבע, ובכך מתפזרת הרדיואקטיביות, והרדיואקטיביות בכול מקום הופכת יותר קטנה.
למשל: הוא נשטף לים ומתפזר בים. זה שקול ל"נעלם" - נעלם מהאי.

איל אמר/ה...

2 דברים:
1. "אין לבלבל בין האיים לביקיני האחר, המפורסם יותר, - בגד הים בן שני חלקים, שהומצא באותה תקופה, ולקח שמו מהאיים שהיו בכותרות." אי אפשר לבלבל בין בגד ים לאי. אבל חשוב לציין שהשם ניתן לבגד הים בעקבות הניסויים שגרמו לאי ביקיני להפוך לשני איים.
2. אני בהחלט הייתי שמח לרכוש שם שטח. הבעיה היחידה שיש לי היא שאין לי כסף מזומן.

יעקב אמר/ה...

וגם אין לך מטוס.
האי נמצא 800 ק"מ מהאי המיושב הכי קרוב.